تنوع نسخه ها و تجویز دارو و رژیم‌های غذایی مفید برای مقابله با ویروس کرونا در فضای مجازی این روزها سبب سردرگمی‌ بیماران و حتی افراد سالم شده است.
کد خبر: ۸۷۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ 25 July 2020

  ویروس کووید ۱۹ که از اواخر سال گذشته از چین آغاز و رفته رفته به تمام دنیا و از جمله ایران راه یافت و شیوع پیدا کرد ، در کنار تمام آسیب هایش یک وجه بسیار دردناک دارد و آن هم ناشناخته بودن آن است. مساله ای که پس از حدود ۶ تا ۷ ماه از پیدایش این ویروس همچنان باعث سردرگمی پزشکان و کارشناسان علوم آزمایشگاهی در مورد کشف واکسن و یا حداقل دارویی برای درمان موقت بیماری است.
از زمان شیوع این بیماری ناشناخته داروهایی متفاوتی برای تسکین موقت و کاهش عوارض ویروس از سوی پزشکان برای بیماران تجویز شد که به دلیل سردرگمی پزشکان این داروها برای بیماران با نشانه های حاد ویروس و خفیف در بسیاری موارد تشابه دارویی وجود داشته و هنوز هم دارد.

ایرنا ، یکی دیگر از بزرگترین معضلات ترس بیماران از مراجعه به درمانگاه ها و مطب ها و از سوی دیگر توصیه های بهداشتی به حداقل حضور در بیرون از خانه و تاکید بر قرنطینگی بویژه برای بیماران با نشانه های کووید ۱۹ است ، مساله ای که باعث شده این بیماران این روزها در نبود هیچ راهنما و منبعی برای رسیدن به بهبودی دست به دامن فضای مجازی از جمله توصیه های شبکه های اجتماعی و یا جست و جو در اینترنت شوند، اینجاست که سردرگمی بیماران در انبوه اطلاعات ضد و نقیض و انواع تجویزها و توصیه های دارویی مختلف چندبرابر می شود.
این روزها فضای مجازی به جولانگاه نظریات و توصیه های مختلف برای مصرف یا عدم مصرف مواد خوراکی از یکسو و تجویزات دارویی از سنتی گرفته تا شیمیایی از سوی دیگر تبدیل شده است، اطلاعاتی که هیچ پایه و اساسی برای اطمینان بخشی ندارد و در بسیاری موارد هم با برداشت های سوء در مورد نحوه مصرف مواجهند که باعث می شود بیمار با عمل به آنها نه تنها به سمت بهبود نرود بلکه مسیر درمان را کندتر و یا حتی متخل کند.
متاسفانه بیماران کرونایی به دلیل درماندگی در عوارض بیماری و برای سرعت در کسب بهبودی به همین فضای مجازی پناه می برند که از هیچ خط و خطوطی برخوردار نیست و هیچ خط کشی برای صحت و سقم ندارد.

مردم در مورد تجویزات محتاط باشند
یکی از پزشکان عمومی به خبرنگار ایرنا گفت: بیماران هرگز نباید به صورت خودسرانه به توصیه ها و تجویزات حاصل از جست و جوی اینترنت و انواع شبکه های مجازی توجه کرده و به مصرف انواع داروهایی که در بسیاری موارد هیچگونه تناسبی با این بیماری ندارند، بپردازند.
مرتضوی افزود: در برخی موارد شاهد مراجعه بیمارانی هستیم که به دلیل نگرانی ابتلا و یا حتی مبتلا شدن به این ویروس با وجودی که علائم حادی نداشته اند با مصرف آنتی بیوتیک ها و یا داروهای توصیه شده در اینترنت باعث تضعیف سیستم ایمنی خود شده و برای خود اختلالات دارویی و عوارض گوارشی بدتر از بیماری ایجاد کرده اند.
این پزشک ادامه داد: ویروس کرونا از جمله ویروس هایی است که به دلیل ناشناخته بودن هنوز هیچ درمان قطعی و یا داروی اطمینان بخشی ندارد و حتی ما نیز با تجربیات این چندماهه کادر پزشکی و تبادلات نظری با مراکز درمانی پر بیمار به تجویز دارو می پردازیم و براساس شدت و درجه عوارض مقدار این داروها را کم و زیاد می کنیم اما در مورد همین داروها هم به جز اثرگذاری بیشتر چند مورد قطعیت خاصی وجود ندارد.
مرتضوی اظهار داشت: تنها داروهای قطعی در حال حاضر داروی "رمدسیویر" و "فاویپیراویر" است که در فهرست دارویی کشور قرار گرفته‌اند و برای بیماران بستری در بیمارستان های محل درمان تجویز می شوند.
این پزشک عمومی گفت: تنها مساله ای که به قطعیت می توان نظر داد این است که چون این ویروس به سیستم دفاعی بدن حمله می کند تقویت فرد بیمار و حتی مشکوک به بیماری می تواند در افرایش توان مقابله با ویروس کمک کند مساله ای که البته در فضای مجازی هم شاهدیم و عمل به اینگونه توصیه ها مانند مصرف انواع سبزیجات یا میوه ها نه در مورد کرونا که به صورت کل منافاتی ندارد و در هرصورت کمک به عملکرد بدن انسان است.
این پزشک به مردم توصیه کرد تا حد امکان حتی زمانی که راه به هیچ جایی نمی برند در مورد تجویزات مجازی محتاط باشند و شرایط جسمی خود و وضعیت آشفته درمانی موجود را به مخاطره بیشتر نیندازند.
وی افزود: همه ما می دانیم مردم در واقع حق دارند که برای کاهش نگرانی دست به دامن هر فضایی بشوند اما جست و جو در اینترنت در حال حاضر به نگرانی ها و درد ناشی از بیماری، کلافگی را هم اضافه خواهد کرد.

راه‌اندازی سامانه‌های رسمی
یک فعال فضای مجازی نیز درباره تنوع این روزهای فضای مجازی با رنگ تجویزات پزشکی گفت: فضای مجازی در شرایط عادی نیز همواره محل بحث کارشناسان در مورد درستی یا نادرستی اطلاعات، شایعات و داده های بدون منبع مطمئن و رسمی بوده است.
عظیمی اظهار داشت: در شرایط کرونایی به دلیل مبهم بودن این ویروس شاهد چندبرابرشدن مراجعات مردمی به این شبکه و جست و جوهای اینترنت در مورد نشانه ها و داروهایی درمان این بیماری از همان ابتدای پیدایش و به موازات آن سردرگمی مراجعان بوده و هستیم.
وی افزود: علاوه بر اطلاع رسانی ها برای خودداری مردم از پذیرش هرگونه توصیه دارویی در اینترنت و شبکه های مجازی لازم است سامانه های پزشکی با بارگزاری مطالبی در حوزه مراقبت، تشخیص، مشاوره و معالجه بیماران در استان یا کشور راه اندازی شود که با انتقال داده های پزشکی و مسائل آموزشی به درمان و مراقبت از بیماران کمک کند.
عظیمی گفت: هرگز نمی توان مردم را به خاطر مراجعه به فضای مجازی برای کسب اطلاعات درمانی سرزنش کرد چون با شرایط ناگواری مواجهند که اجازه مراجعه پی در پی به پزشک را به آنها نمی دهد و علاوه بر استرس و نگرانی ها، با عوارض بیماری هم دست و پنجه نرم می کنند.
وی ادامه داد: بنابراین توصیه صرف خودداری از مراجعه به اینترنت راه به جایی نمی برد و در این شرایط در کنار توصیه های بهداشتی و اعمال محدودیت ها لازم است مسئولان در فضای خدمات از راه دور نیز از امکانات ارتباطات الکترونیک و فضای سایبری غافل نشوند، چه بسا این مساله به کاهش آمار مراجعه به مراکز درمانی و ازدحام جمعیت کمک کند.

آثار روانی رهارشدگی
مشاور خانواده نیز درباره پیامدهای روانی شیوه های درمانی متنوع درمان بیماری کووید۱۹ گفت: فضای روحی و روانی جامعه در هر شرایط و وضعیتی در سلامت فیزیکی آن جامعه مهمترین فاکتور اثرگذار است ، مساله ای که این روزها به شدت تحت تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا و ترس و نگرانی ناشی از آن قرار گرفته است.
محمدی افزود: بحران های روحی جمعی زمانی در جامعه اثرات حادتری دارند که مدت دار شده و بر خلاف همیشه، مقطعی و کوتاه مدت نباشند در این صورت تبعات این بحران ها هم چند برابر می شود، در چنین شرایط روحی نامناسب اجتماعی و استرس و نگرانی هایی که از ماه ها پیش شروع شده و ادامه دارد، برخی موارد به تشدید این آسیب های روانی دامن می زد که شایعات فضای مجازی و یا اطلاعات ضدو نقیض بی پایه از داروهای درمانی و تجویز نسخه های خودآفریده مجازی گرفته تا شایعات کشف دارو و واکسن از جمله آنهاست ، اخباری که به مردم امید و یا اطلاعات واهی می دهد و به نوعی روح و روان آنها را به بازی می گیرد.

وی ادامه داد: آشفتگی اطلاعاتی امروز بحرانی مضاعف برای مردمی که غالبا نگران ابتلا به ویروس هستند و شبانه روز خود را با ترس و اضطراب می گذرانند ایجاد کرده است بحرانی که در خلا نظارت های مجازی و یا جایگزین مناسب برای این منبع های اطلاعاتی غیررسمی، به سمت عصبی کردن بیش از پیش مردم می رود و آستانه تحمل آنها را به شدت کاهش داده است ، مساله ای که در درازمدت عواقب به مراتب وخیم تر آن را شاهد خواهیم بود.

پزشک خانواده ، فرصت بی‌بدیل مازندرانی ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه نباید افزاد بیمار درمان خود را به نظرات شخصی در شبکه های مجازی بسپارند، گفت : خوشبختانه مازندران یکی از ۲ استان برخوردار از پزشک خانواده است و تمامی پزشکان خانواده استان نیز هر روز با آخرین داده‌های پزشکی بروز می شوند.

دکتر سیمین بابایی افزود: حتما بیماران و افراد سالم در مازندران به صورت مکرر با پزشکان خانواده خود در تماس بوده و از خوددرمانی های خطرناک خودداری کنند.

وی همچنین اظهار داشت: تمامی پزشکان خانواده مازندران چه درمراکز ۱۶ ساعته و مراکز روستایی و شهری آماده خدمات به بیماران کرونایی بوده و حتی همه آنها موظف پاسخگویی تلفنی نیز شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران طولانی شدن دوره درمان بیماری کووید-۱۹ و همچنین علائم متفاوت در طول درمان را عمده نگرانی بیماران توصیف کرد و گفت: این مسئله باعث شده که بیماران مدام به دنبال درمان جدید برای علائم جدید باشند.

براساس آمار هم اکنون یک هزار و ۸۴۷ بیمار کرونایی در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تحت درمان قرار دارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار