کد خبر: ۸۷۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷ 23 July 2020

 

سلامت نیوز: 183، 188، 209، 217، 229 و 219. اشتباه كرديم از ابتدا پاي عددها را وسط كشيديم. اين 6 رقم تنها 6 عدد نيست كه با آنها جمع و تقسيم كنيم. اين 6 عدد مثل آن اعدادي نيست كه «جيكوب» در سريال لاست نوشته بود. اين 6 عدد آمار هموطنان و همشهريان ماست كه از جمعه 27 تير 99 تا نخستين روز مرداد امسال به سبب آلوده شدن به ويروس كرونا جان باختند. اشتباه كرديم كه هر روز عدد جانباختگان را نوشتيم و منتشر كرديم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،بايد تك‌ به تك مي‌گفتيم كي كه چه كاره بوده است؟ بايد هر روز مي‌گفتيم كي كه سرپرست خانواده بوده است، بايد تك به تك مي‌گفتيم آنهايي را كه از دست داديم چه كساني بودند تا باورمان شود اينها عدد نيستند اينها من و شمايي هستند كه زودتر قرباني شيوع يك بيماري ناشناخته شده‌اند. همان عدد 183 را نگاه كنيد.

اين عدد مربوط به روز جمعه 27 تير 99 است. يكي از 183 نفري كه جان باختند مرحوم «سهيل گوهري» از اهالي رسانه بود كه احتمالا عكس‌ها و مطالبي از او در روزنامه اعتماد هم ديده و خوانده باشيد. شايد تا اين فعال رسانه‌اي كشور از بين ما نرفت اثر ويروس كرونا را لمس نكرديم. يا آن عدد 217 را مي‌بينيد. عدد 217 قرباني ويروس كرونا در سي‌امين روز تابستان است.

يكي از اين 217 نفر «روح‌الله رجايي» روزنامه‌نگار و سردبير روزنامه جام‌جم بود. به جاي اعداد هر روز بايد براي‌تان مي‌نوشتيم فلاني كه از نزديكان‌تان بود، فلاني كه همسايه‌تان بود و همين‌طور بقيه كساني كه جان‌شان را بر سر ابتلا به ويروس كرونا دادند تا باورمان مي‌شد كه اينها فقط عدد نيستند.

آن روز كه خبر رسيد مرحوم «فاطمه رهبر» نماينده منتخب تهران بر اثر كرونا جان باخته است يا «محمدعلي رمضاني دستك» منتخب مردم آستانه‌اشرفيه در مجلس يازدهم يا «عيسي جعفري» نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ سومين نماينده‌اي كه تازگي بر اثر آلوده شدن به ويروس كرونا جان باخت، همه كساني بودند كه ما مي‌شناختيم و از كنار هم قرار گرفتن آنها اين عددها ساخته مي‌شد و هر روز «كيانوش جهانپور» يا حالا «سيماسادات لاري» پشت تريبون قرار مي‌گرفتند و مي‌گيرند تا به ما بگويند وضعيت شيوع بيماري كوويد19 ناشي از آلوده شدن به ويروس كرونا چيست.

مرگ حق است اما فراموش نكنيم كه ما ضرب‌المثلي داريم با اين مضمون كه «مرگ حقه ولي براي همسايه.» ما همواره گمان مي‌كنيم حادثه براي ديگران رخ مي‌دهد و ممكن نيست خودمان قرباني حادثه‌اي شويم. اما باز هم فراموش مي‌كنيم كه «حادثه يك‌بار رخ مي‌دهد» و «خبر هم نمي‌دهد.» وقتي هر روز سخنگوي وزارت بهداشت پشت تريبون قرار مي‌گرفت و عددهايي را به عنوان گزارش براي همه مي‌خواند به يكي از گزينه‌ها تحت عنوان «مبتلايان وخيم» كه عموما در آي‌سي‌يو بستري بودند چقدر توجه كرديم؟ عموما اين افراد كانديداهاي بعدي پيوستن به آمار مرگ ناشي از كوويد 19 هستند.

اشتباه كرديم كه فقط با عدد از جانباختگان ناشي از ابتلا به كوويد19 سخن گفتيم شايد همان موقع كه پزشكي از ميان تيم درمان به سبب ابتلا به كوويد19 جان باخت بايد از همان اعداد كمك مي‌گرفتيم كه مي‌دانيد چند سال بايد انرژي و اعتبار صرف شود و چند سال بايد تجربه آموخته شود تا يك عضو جامعه جايگزين پزشك شود؟ براي جايگزين شدن يك پزشك دست‌كم 30 سال زمان لازم است و براي جايگزين شدن يك پرستار حدود 20 سال.

اين عددها فقط مربوط به دوره تحصيلات آنهاست و دوره كسب تجربه را هم به آن بايد بيفزاييم، بنابراين وقتي دكتر حسين كرمانپور، مدير روابط عمومي سازمان نظام پزشكي از مرگ 138 نفر از كادر درمان خبر مي‌دهد و از آنها به عنوان شهيد سلامت ياد مي‌كند نبايد آن عدد را عددي مثل عددهاي ديگر ببينيم. ماجراي سال‌ها تحصيل و كسب تجربه است.

حتي آن عضو كادر درمان كه امور دفتري يا خدماتي را برعهده داشته سال‌ها تجربه كسب كرده بوده و فضا و كار را مي‌شناخته و اينك جايگزين او مدت‌ها بايد تلاش كند تا بتواند جاي خالي او را پر كند. پس اگر بعدازظهرها شبكه خبر تلويزيون را روشن مي‌كنيد تا از آخرين وضعيت ناشي از شيوع ويروس كرونا باخبر شويد به عددها جور ديگري توجه كنيد.

فقط در همين 6 روز گذشته ما يك‌هزار و 245 هموطن‌مان را از دست داده‌ايم. يك‌هزار و 245 خانواده داغدار شده‌اند و نظم زندگي‌شان به‌هم ريخته است. يك‌هزار و 245 شاغل يا صنعتگر يا عضوي از جامعه را از دست داده‌ايم و اگر به اين راحتي اعضاي جامعه را از دست بدهيم به راحتي نمي‌توانيم آنها را جايگزين كنيم. پس اگر در ادامه آخرين گزارش سيماسادات لاري‌پور، سخنگوي وزارت بهداشت را مي‌خوانيد با اين ديد بخوانيد كه آنچه در گزارش او قيد شده فقط چند عدد نيست.

اگر سخنگوي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي گفته است در فاصله آخرين روز تير تا اول مرداد ۱۳۹۹ و براساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو هزار و ۵۸۶ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي و يك‌هزار و ۹۳۴ نفر از آنها بستري شدند و در عين حال در اين 24 ساعت، ۲۱۹ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسيد از ذهن‌مان بگذرانيم كه هر يك از اين عده چه جايگاهي در جامعه و كشور داشتند كه ما ديگر از داشتن آنها محروم شديم؟با اين وصف بايد گفت كه لاري در گزارش ديروز خود گفت:

خوشبختانه تاكنون ۲۴۴ هزار و ۸۴۰ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند، ولي سه هزار و 609 نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. اين تعداد و اين عدد همان عددي است كه خبرهاي خوبي در خود ندارد. به گفته لاري، تاكنون دو ميليون و ۲۲۸ هزار و ۲۷۷ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده است.سخنگوي وزارت بهداشت ضمن تاكيد بر لزوم رعايت بهداشت فردي و اجتماعي، فاصله‌گذاري اجتماعي، شست‌وشوي دست‌ها و استفاده از ماسك به‌ويژه هنگام خروج از منزل و حضور در مكان‌هاي عمومي و سرپوشيده، افزود:

همانند روزهاي گذشته استان‌هاي مازندران، فارس، آذربايجان‌هاي شرقي و غربي، خراسان‌رضوي، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، كرمان، زنجان و ايلام در وضعيت قرمز قرار دارند.اگر تا اينجا اين مطلب را خوانده‌ايد به اين پرسش هم پاسخ دهيد: آيا شما هم ماسك مي‌زنيد؟سخنگوي وزارت بهداشت همچنين گفت:

استان‌هاي تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوين، مركزي، خراسان‌شمالي، همدان، خراسان‌جنوبي، سمنان، سيستان‌وبلوچستان، اردبيل و كهگيلويه‌وبويراحمد هم در وضعيت هشدار قرار دارند.لاري در بخش ديگري از گزارش خود توضيح داد: در مجموع شهرستان‌هاي قرمز 8درصد كاهش داشته اما شهرستان‌هاي هشدار ۴۰درصد افزايش داشته‌اند.


سلامت نیوز: فقط عدد نيست كه مي‌خوانيم؛ جان آدم‌هاست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار