سایت خلیج (فارس) آنلاین در گزارشی به بررسی جایگاه امنیتی زنان در شش کشور عرب حوزه خلیج فارس پرداخته است.
کد خبر: ۸۷۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵ 21 July 2020

علی‌رغم آداب و رسوم و قوانین سختگیرانه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و محدودیت‌هایی که در مورد کار زنان توسط این جوامع اعمال می‌شود، زنان در این کشورها موقعیت‌های امنیتی بلندپایه‌ای را به دست آورده‌اند و برای حفظ ثبات کشورشان در کنار نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سایت خلیج (فارس) آنلاین در گزارشی درباره جایگاه امنیتی زنان در شش کشور عرب حوزه خلیج فارس نوشت: "طی دوره گذشته دولت‌های شش کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با به خدمت گرفتن زنان در زندان‌ها، دفاع مدنی در بخش‌های امنیتی و فرودگاه‌ها، نقش برجسته زنان در بخش‌های امنیتی و نظامی را مورد توجه قرار دادند.

وظایف و جایگاه پلیس زن در بین کشورهای حاشیه خلیج (فارس) متفاوت است؛ چراکه برخی از آنها از همان ابتدا به خدمت گرفتن زنان در بخش‌های امنیتی را مورد توجه قرار دادند و در برخی دیگر از آنها این مسأله به دلایل اجتماعی با تأخیر صورت گرفت.

درخواست‌های کشورهای حوزه خلیج (فارس) به لزوم ورود سریع زنان به بخش امنیتی و نظامی بسنده نکرده و "مجمع زنان نظامی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس)" که در سال ۲۰۱۴ در بحرین برگزار شد، خواستار وضع یک استراتژی یکپارچه با هدف تشویق ورود زنان به بخش‌های نظامی و اجرایی شدن آن شد.

این مجمع همچنین خواستار تأسیس اداره کل پلیس زنان در مقر دبیرخانه عمومی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) شد تا میان اداره‌های پلیس زنان در این کشورها هماهنگی ایجاد کند.

پلیس زنان قطر

قطر با ایجاد راهی برای ثبت نام زنان در بخش‌های مختلف امنیتی و اختصاص دوره‌های آموزشی برای آنها، به ورود زنان در کار پلیس و وزارت کشور توجه ویژه‌ای داشته است.

توجه قطر به حضور زنان در دستگاه‌های امنیتی از رأس قدرت در این کشور سرچشمه می‌گیرد و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور در سال ۲۰۱۸ قانونی را صادر کرد که امکان سربازگیری داوطلبانه زنان را فراهم می‌کند.

پلیس زنان در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

طبق این قانون، ثبت نام زنان دارای ۱۸ سال برای خدمت ملی سربازی اختیاری است.

پلیس زنان در امارت

امارات از سال ۱۹۷۸ پلیس زنان را مورد توجه قرار داد و یک مدرسه پلیس زنان را تأسیس کرد تا از این طریق زنان را برای عمل به مسؤولیت‌شان در قبال کشورشان آماده کند.

پلیس زنان در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

علاقه امارات به مشارکت زنان در امور پلیس و فعالیت امنیتی از طریق تأسیس انجمن پلیس زنان در سال ۲۰۱۳ افزایش یافت تا با این اقدام در رده ۲۶ پلیس زنان در جهان قرار بگیرد.

هدف انجمن پلیس زنان امارات برجسته سازی و تقویت نقش زنان در زمینه‌های مختلف پلیس‌ است.

پلیس زنان عربستان

عربستان سعودی دیرتر از دیگر کشورهای این منطقه مشارکت زنان در فعالیت‌های امنیتی را مورد توجه قرار داد، طوری که نخستین مرکز پلیس در این کشور مارس ۲۰۱۲ و با هدف پیگیری موارد شخصی، مالی و املاک و مستغلات تأسیس شد.

پلیس زنان در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

وزارت کشور عربستان چند شرط را برای به خدمت گرفتن زنان در پلیس در نظر گرفته است؛ ازجمله این شروط می‌توان به تابعیت و اصالت سعودی، شرط سنی ۲۵ سال تا ۳۵ سال، کمتر نبودن قد از ۱۵۵ سانتیمتر، تناسب میان قد و وزن و مدرک تحصیلی دبیرستان به بالا اشاره کرد.

پس از پنج سال از تأسیس نخستین مرکز پلیس زنان در عربستان، شماری از زنان این کشور به بخش زنان "مرکز ملی عملیات یکپارچه" پیوستند.

همچنین با صدور مجوز برای رانندگی زنان در عربستان، برخی زنان نیز به راهنمایی و رانندگی این کشور ملحق شدند.

پلیس زنان کویت

کویت در سال ۲۰۰۹ اجازه ورود زنان به اداره پلیس این کشور را داد و جابر الخالد، وزیر کشور وقت کویت تصمیم شورای وزیران این کشور برای پیوستن زنان به پلیس را صادر کرد.

پلیس زنان در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

بالاترین درجه‌ای که زنان کویت در وزارت این کشور به دست آورده‌اند "سرهنگ دوم" بوده و به زنانی داده شده که از همان زمان صدور تصمیم شورای وزیران به خدمت دستگاه امنیتی کویت درآمده بودند.

طبق آمار رسمی تعداد زنان پلیس در کویت حدود ۶۵۲ زن در مأموریت و پست‌های مختلف هستند.

وزارت کشور کویت شرایط سختی را برای ملحق شدن زنان به دستگاه‌های امنیتی این کشور وضع کرده است؛ ازجمله این شروط می‌توان به پیروی از قوانین ظاهر نظامی، استفاده نکردن از لوازم آرایشی و زیورآلات، رنگ نکردن موها، استفاده نکردن از لاک و کاشت ناخن و استفاده نکردن از وسایل ارتباطی بدون کسب اجازه اشاره کرد.

پلیس زنان بحرین

بحرین ازجمله برجسته‌ترین کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) در توجه به پلیس زنان به شمار می‌رود، طوری که تأسیس پلیس زنان در این کشور به سال ۱۹۷۰ باز می‌گردد.

پلیس زنان در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

زنان در بحرین مناصب اصلی مختلفی را در دستگاه‌های امنیتی از جمله مشاور وزیر امور پلیس زنان، دستیار رئیس امنیت عمومی، مدیر پلیس زنان و مدیر پلیس خدمات اجتماعی به خود اختصاص داده‌اند.

پلیس زنان در بحرین در نهادها و بخش‌هایی مختلف این کشور ازجمله؛ فرودگاه، پلیس راهنمایی و رانندگی، زندان و بخش‌های مختلف دولتی مشغول خدمت هستند.

پلیس زنان عمان

عمان از سال ۱۹۷۲ زنان را در امور پلیس به خدمت گرفته است و این کشور از جمله نخستین کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) به شمار می‌رود که دو زن را به تفتیش زنان در فرودگاه "بیت الفلج" اختصاص داد و همچنین چند زن دیگر را در اداره تحقیقات جنایی به خدمت گرفت.

طبق اعلام پلیس عمان، وزارت کشور عمان تعدادی از زنان را به اداره زندان‌های این کشور ملحق کرده است و اولین گروه پلیس زنان در سال ۱۹۷۴ استخدام شد و شامل ۱۷ زن و دختر بود.

همطبق گفته وزارت کشور عمان، همه این دخترها مشابه مردان آموزش‌های نظامی را در "مدرسه آموزش پلیس" گذراندند و با گذشت سال‌ها تعداد افسران زن پلیس در این کشور افزایش یافت".

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار