در واکنش به اظهارات غیرمسوولانه نماینده مجلس؛
کد خبر: ۸۷۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 19 July 2020
تهدید منافع ملی با جوزدگی‌ غیرمسئولانه

به گزارش تابناک سمنان: موضوع واگذاری بخش‌هایی از کشور به بهانه یک قرارداد اقتصادی، این بار از سوی یکی از نمایندگان مطرح شد. گرچه وی مدتی بعد اعلام کرد که در این زمینه کنکاش کرده و اظهاراتش خلطکلام بوده است اما تا زمانی که چنین شایعاتی سرخط نخست رسانه‌های خارجی قراردارد، این پرسش مطرح است که نسبت چنین خلط کلام‌هایی با امنیت و منافع ملی چیست؟

«محمود احمدی بیغش» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شامگاه پنج شنبه ۲۶ تیرماه در برنامه تلویزیونی به طرح دیدگاه های خود درباره سند راه همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین پرداخت و در بخشی از اظهارات خود مدعی شد که "واگذاری جزایر ایرانی در این چشم انداز همکاری صحت داشته و چینی‌ها در اصل مقرر بود اختیار جزایر را بگیرند اما حرکت مردم و مجلس جلوی آن را گرفته است و این اتفاق انشاء‌الله نخواهد افتاد! "

این سخنان در حالی بر زبان نماینده مجلس جاری شد که از هشتم تیرماه سال جاری و همزمان با اظهارات «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری سابق درباره نقشه راه همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین، شایعات بسیاری درباره مفاد آن منتشر شد. شایعاتی که محور بسیاری از آنها واگذاری بخش‌هایی از خاک کشور به چین بود! موضوعی که وزارت خارجه و دیگر مقامات و مسوولان بارها و بارها آن را تکذیب کردند. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه سه بار در تاریخ های ١٥تیر، ٢٢تیر و ٢٤ تیر در صحن علنی، کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون صنایع مجلس حاضر شد و درباره مفاد این سند همکاری که هنوز هم کامل و قطعی نشده است، توضیح داد. ظریف همچنین همان روز پنجشنبه بار دیگر و با صراحت تاکید کرد: این موضوعات درست نیست، حتی یک ذره هم واقعیت در موضوعات مطرح شده وجود ندارد. ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.» در حالی که جو سیاسی و  رسانه ای به سمت تحلیل های منطقی پیش می رفت، اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بار دیگر این شایعات را به سر خط اصلی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و برخی رسانه های داخلی باز گرداند.

خلط کلام بوده است

بازتاب گسترده اظهارات این نماینده مجلس در رسانه های داخلی و خارجی سبب شد که برخی از خبرگزاری ها در گفت و گو با وی درباره این سخنان سوال بپرسند. نماینده شازند در یکی از مصاحبه ها گفت: «بنده به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم که یک واگذاری در حال شکل گرفتن بوده و طرح این موضوع بیشتر شبیه به یک «دیوانگی» است. سخن ما آیه قران نیست که هرآنچه بگوییم درست باشد، اگر در مصاحبه اخیر خود نیز به این اشاره کرده باشم، حتما یک خلط کلامی در بیان من رخ داده است.»

وی در مصاحبه دیگری به پرسش های خبرنگار پاسخ های عجیبی داده و گفته است: «نه نگفتم، من اگر هم گفتم تکذیب می‌کنم این{واگذاری اختیار جزایر به چینی‌ها} صحت ندارد، آن گفته را قبول ندارم، نه آنطوری نگفتم تحریف شده!» احمدی بیغش همچنین در گفت و گوی دیگری تاکید کرده است: «با بررسی هایی که انجام داده ام مسئله واگذاری یکی از جزایر ایران به هیچ وجه در قراداد ایران وچین مطرح نبوده است و این مسئله از اساس تکذیب می شود.»

واکنش ها به ادعای نماینده مجلس

اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابتدا از سوی همکاران وی در این کمیسیون تکذیب شد. «فداحسین مالکی» تاکید کرد که هیچ وقت قرار نبوده کیش را به چین یا کشور دیگری واگذار کنیم و «یعقوب رضازاده» هم گفت که هیچ وقت واگذاری کیش به چین در قرارداد ۲۵ ساله وجود نداشته است.

وزارت امور خارجه هم در بیانیه ای تکرار اینگونه ادعاهای بی اساس را ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به پیامدهای اینگونه اظهار نظرهای غیرمسوولانه، از هیات رییسه مجلس خواست نسبت به اینگونه موارد رسیدگی شایسته کند.

«حسام الدین آشنا» مشاور رییس جمهوری در توییتی نوشت: «اگر یک عضو مجلس شورای اسلامی ادعایی بدون استناد را در مورد مساله‌ای مربوط به استقلال کشور مطرح و ادعاهای دشمنان را تأیید کند آیا وظیفه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این است که خود رأسا میزان صحت ادعا و تبعات آن را مورد رسیدگی قرار دهد یا باید منتظر شکایت دولت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بماند؟»

«حسن شجاعی علی آبادی» عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم به ایرنا گفت: اگر شکایتی از احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس به هیات ارائه شود حتما رسیدگی می‌شود. ضمن اینکه ممکن است خود مجلس هم به این اظهارات رسیدگی کند.

«محمدسعید احدیان» دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس هم در توییتی تاکید کرد: «ادعای واگذاری یا دادن اختیار تامّ جزایر ایرانی به طرف خارجی، دروغ محضی است که چندین بار با انگیزه‌های گوناگون توسط افراد مختلف مطرح شده است. خوب است آقای احمدی بیغش در مورد انگیزۀ خود در طرح مسائل غیرواقعی مرتبط با امنیت و تمامیت ارضی کشور پاسخگو باشند.»

خلط کلام ها زیر ذره بین رسانه های مخالف

در بحبوحه شایعه ها، حاشیه‌ها و مخالفت‌های داخلی و خارجی با قراردادی که هنوز امضا نشده و پروسه مذاکره دو طرفه را می پیماید، اظهاراتی غیردقیق از جایگاه نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی، می‌تواند سردرگمی ها و ابهامات بیشتری را سبب شود. سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در صورت نهایی شدن، دیوار انزوا و تحریم های آمریکا را سست خواهد کرد و دلیل این میزان پروپاگاندای رسانه ای علیه آن هم همین است. بر اساس این پروپاگاندا، این قرارداد باید در ذهن مردم ایران مشکوک قلمداد شود و دولت با این شک در مظان اتهام قرار گیرد و بی اعتبار شود. این سناریو از سوی بیگانگان قابل درک است اما تکرار آن از سوی برخی افراد در داخل کشور نه تنها قابل قبول نیست بلکه موجب تشویش اذهان عمومی و جهت دهی به سوژه پردازی‌های رسانه های فارسی زبان خارجی است. کرونا و تحریم این روزها به اندازه کافی مردم ایران را با دشواری‌های معیشتی و اقتصادی بسیاری روبرو کرده است و در میان این همه دشواری و تنگناهای اقتصادی،سخن گفتن از موضوعات مهمی که در ارتباط مستقیم با تمامیت ارضی کشور هستند، کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد. بهبودی که نمایندگان مجلس یازدهم برای تحقق آن از هفتم خردادماه در بهارستان مستقر شده اند.

واقعیت آن است که در ارتباط با نقشه راه ۲۵ ساله میان ایران و چین، تاکنون از سوی هیچ یک از دو کشور سندی رسمی و نهایی اعلام نشده است. آنچه برخی خبرگزاری ها و شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی مسوولان هم به استناد آن سخن می گویند چشم اندازی از آینده این همکاری و شامل کلیاتی در زمینه سرمایه گذاری های  اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها است. اینکه چگونه از کلیات یک نقشه راه، جزییات آن که شامل ادعای فروش کشور است! استخراج می شود محل تعجب است. اینکه اما چنین استخراجاتی از تریبون های رسمی و مقامات رسمی اعلام می شود از عجایب این سند خواهد بود.

آمریکا و متحدان عبری-عربی وی، برای ماهی گرفتن از آب گل آلود مشکلات مردم و به منظور ناامیدسازی آن ها از مسوولان، سالانه میلیون ها دلار تنها در رسانه های فارسی زبان خارج از ایران سرمایه گذاری می کنند و مترصد چنین بزنگاه هایی می‌مانند تا از خلط‌های کلام مسوولان کشور برای ادعاهای هزیان‌گونه خود سند و اعتبار بیابند. به همین دلیل است که اظهارات تمام مسوولان جمهوری اسلامی زیر ذره بین قرار گرفته و هر کلمه و جمله ای بلافاصله برجسته شده و در خط خبری و تحلیلی قرار می گیرد. این مهم ضرورت دقت و به تاکید و تعبیر رهبر معظم انقلاب دوری از جوزدگی را برای همه مسوولان ضروری می سازد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار