با توجه به مجوز ترامپ به سیا، نگاهی انداخته ایم به قدرت ایران در این زمینه و واقعیت حملات سایبری
کد خبر: ۸۷۶۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶ 19 July 2020
رسانه ها از دستور رئیس جمهور آمریکا برای اقداماتی علیه ایران خبر می دهند که در قالب نوعی نبرد تعریف می شود؛ نبردی که شاید هیچ توپ و تانک و فشنگی در آن به چشم نیاید اما می تواند 
قدرت مندتر از هر بمبی عمل و زندگی روزمره در یک کشور را مختل کند. جنگ سایبری شامل حملات دیجیتالی به شبکه‌ها، سامانه‌ها و اطلاعات کشور دیگری با هدف صدمه زدن به آن هاست. 
باید گفت که حملات دیجیتالی که در جنگ سایبری انجام می شود صرفا برای ضربه زدن به اطلاعات در فضای مجازی طراحی نشده اند و این قابلیت را دارند که آسیب فیزیکی درجهان واقعی ایجاد کنند، مثلا در یک حمله سایبری ممکن است دریچه های یک سد باز و سیل مصنوعی ایجاد شود یا نیروگاه های برق یک شهری مورد حمله سایبری قراربگیرد و با قطع چند ساعته برق کل فعالیت های یک شهر مختل شود. آسیب هایی که حتی ممکن است به جنگ داخلی نیز منجر شود.
جمهوری اسلامی ایران نیز که همیشه هدف تهاجم کشورهای متخاصم از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده از این قاعده مستثنا نیست و به تازگی یک مقام اسبق آمریکایی از «مجوز محرمانه»‌ رئیس جمهور این کشور به سیا، «برای حمله‌ سایبری» به ایران و دیگر کشورها پرده برداشت.
پایگاه خبری فوربس در گزارش خود آورده است که دستور محرمانه انجام حملات سایبری در سال ۲۰۱۸ توسط «دونالد ترامپ» به امضا رسیده که به آژانس اطلاعاتی و جاسوسی ایالات متحده در انجام عملیات‌های سایبری بدون تأیید کاخ سفید، اختیارات بیشتری می‌داده است. براساس اعلام منابع امنیتی در آمریکا «از زمان امضای این دستور ، طبق گزارش های سیا ، حداقل 12 عملیات انجام شده است.»
این مقام ها حتی مدعی شده اند که هک 15 میلیون حساب سه بانک ایران در سال گذشته، در اجرای همین مجوز محرمانه صورت گرفته است.البته جنگ سایبری مسئله جدیدی برای کشورمان نیست و ایران از سال های دور با این موضوع دست و پنجه نرم می کند، به طوری که بعضی رسانه ها مدعی شده اند که ایران و اسرائیل بیش از یک دهه است که درگیر جنگ مخفی سایبری هستند. 
ارتش سایبری ایران
نخستین بار در سال ۲۰۱۰(1389)  حمله سایبری اسرائیل و آمریکا به تاسیسات اتمی ایران از طریق ارسال ویروس «استاکس نت» رسانه‌ای شد و از آن پس رسانه ها مدعی شده اند که ایران نیز با استفاده از توان سایبری خود به حملات اسرائیل و آمریکا پاسخ متقابل داده است. حتی به گفته برخی منابع غربی، ایران بعد از این ماجرا با تشکیل ارتش سایبری، در رده  پنج کشور اول دارای این نیرو قرار گرفته است.
در این میان حتی در رسانه های غربی از برخی آتش سوزی ها و اتفاقات اخیر در کشور به عنوان نتیجه حملات سایبری به برخی زیرساخت های ایران یاد می شود.  در مقابل چندی قبل  تعدادی از رسانه ها از اختلال  شبکه آب رسانی رژیم صهیونیستی خبر دادند و مدعی شدند که این اتفاق به واسطه حمله سایبری ایران صورت گرفته است. حتی این ادعاها درباره آتش سوزی در ناوآمریکایی و کارخانه فولاد در ایندیانا نیز مطرح می شود. قدرت  ایران در این زمینه به حدی است که چندی پیش، «دوروتی دنینگ» ‌در روزنامه تایمز اسرائیل نوشت:‌ «دو سال پیش من در مطلبی نوشتم که توانایی ایران در جنگ سایبری در رتبه ای پایین تر از روسیه و چین قرار دارد اما اکنون این توانایی به تهدید بزرگی تبدیل شده که روز به روز شدیدتر می شود».
همین اهمیت فضای سایبری در جنگ‌ها باعث شده است که کشورهای مختلف در نیروهای نظامی و اطلاعاتی خود حوزه ای جدید به نام اداره سایبری ایجاد کنند تا بتوانند در برابر تهدیدات از خود دفاع کنند و چه بسا در حملات خود در این حوزه نیز کاراتر عمل کنند. در ایران نیز «قرارگاه سایبری» در ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد شده که فرماندهی آن برعهده سرلشکر مصطفی ایزدی است. قرارگاهی ویژه که ذیل قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا مشغول فعالیت است.
 
منابع: فوربس، آناتولی، خبرنگاران جوان، دویچه وله
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار