مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: طرح توسعه واحد اتوکسیلات، ماحصل ۱۶ ماه کار مستمر و بدون وقفه عملیات مهندسی است که اکنون وارد مرحله تولید می‌شود و انتظار می‌رود با بهره برداری از این پروژه بیش از ۵۰ نوع محصولات متنوع و جدید دیگر به زنجیره تولیدات این محصول اضافه شده و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
کد خبر: ۸۷۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹ 16 July 2020


ابراهیم ولدخانی در گفتگو با تابناک مرکزی با بیان اینکه همکاران این شرکت، سربازان جبهه خط تولید هستند که با توانمندی و تخصص خود آمادگی لازم برای انجام اقدامات بزرگ و ارزشمندی را دارند افزود: یکی از رسالت‌های اصلی پتروشیمی شازند، تربیت نیروی انسانی متخصص است.
وی یادآورشد:بیشتر شرکت‌های پتروشیمی کشور از توانمندی و تخصص این نیروها بهره‌مند شده اند.
وی با اشاره به فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، گفت: پتروشیمی شازند به دلیل جایگاه استراتژیک محصولاتش، به صورت ویژه‌ای در لیست تحریم‌ها قرار گرفته است.
مدیرعامل پتروشیمی شازند، اظهار داشت : در سال جاری یکی از اهداف بسیار مهم ساخت قطعات و تجهیزات با توانمندی داخلی و به ارزش ۵ میلیون یورو است و به این منظور، از سال گذشته واحدی به نام ساخت و خودکفایی در این شرکت تاسیس شده است.
وی گفت: سال گذشته کارشناسان پتروشیمی بدون حضور شرکت‌ها و کارشناسان خارجی و با دانش بومی و تخصص خود، موفق به تعمیرات اساسی(اورهال) تاریخی شدند.
وی افزود: از دیگر اقدامات ماندگار در تعمیرات اساسی(اورهال) این مجتمع، ایجاد خط هیدروژن بین این شرکت و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند بود که با ایجاد این خط، برای اولین بار در زمان تعمیرات اساسی برخی از واحدهای مجتمع در مدار تولید بودند. همچنین در زمان اورهال بسیاری از قطعات و تجهیزاتی که سالیان متمادی تعمیر نشده بودند، تعمیر و نقشه‌های فنی آنها تهیه شد تا در تعمیرات اساسی سال‌های آینده مشکلی در این زمینه ایجاد نشود، افزون بر این، با توجه به گستردگی و حجم بالای تعمیرات در اورهال سال گذشته، هزینه کلی تعمیرات اساسی این دوره نسبت به دوره‌های گذشته کاهش یافته که نشان از توانمندی و مدیریت صحیح در بخش‌های مختلف مجموعه پتروشیمی شازند دارد.
ولدخانی یادآورشد: سال گذشته علاوه بر تشدید تحریم‌های بین‌المللی، برخی از موانع و مشکلات داخلی باعث ایجاد وقفه در حمل محصولات تولیدی این شرکت شد و این در حالی است که روزانه حدود ۱۰۰ کامیون خوراک مورد نیاز مجتمع بالغ بر ۳ هزار تن از سراسر کشور به این مجتمع وارد می‌شود.
وی ادامه داد: در سال گذشته با پیگیری و اقدامات موثر حدود ۷۰ درصد از خوراک مجتمع از طریق خط لوله و از مبادی مختلف تامین شد.
ولد خانی افزود: در حال‌حاضر اولویت اصلی شرکت‌های پالایشگاهی کشور، تولید بنزین است و در اولویت بعد این شرکت‌های خوراک پتروشیمی شازند را تامین می‌کنند که این موضوع گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: قیمت تمام شده محصولات تولیدی پتروشیمی شازند، تابع قیمت خوراک نفتا و قیمت جهانی نفت بوده و این در حالیست که باوجود قیمت خوراک، فروش شرکت پتروشیمی شازند در سال ۹۸ بیش از ۶۷ هزار میلیارد ریال بوده و رکورد جدیدی از فروش به ثبت رسیده است.
ولد خانی گفت:پیگیری‌های متعددی در ارتباط با قیمت خوراک دریافتی از مراجع مختلفی مانند وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی انجام شده است.
مدیرعامل شاراک با اشاره به اینکه با شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای کشور، امکان صادرات محصولات میسر نبود، افزود: در این مدت، برای اولین بار صادرات محصولات تولیدی شرکت از طریق حمل و نقل ریلی انجام شد.
ولدخانی ادامه داد: این شرکت با ۲۳ واحد تولیدی و فرایندی به عنوان متنوع‌ترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در کشور شناخته می‌شود و برخی از محصولات تولیدی آن منحصر به فرد و برای مصرف کشور حیاتی است.
مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان اینکه تامین به موقع کاتالیست‌ها در شرکت‌های پتروشیمی نیازی حیاتی است، گفت: یکی از کاتالیست‌های مورد نیاز در واحدهای تولیدی این مجتمع، کاتالیست واحد اتوکسیلات است که با قیمت حدود ۱۲، ۱۳ میلیون دلار از طریق کشور چین تامین می‌شد، بنابراین، مذاکرات با یکی از شرکت‌های داخلی به منظور همکاری مشترک برای ساخت داخلی کاتالیست واحد اتوکسیلات انجام شده است.
ولد خانی یادآورشد: درزمینه ساخت دیگر کاتالیست‌ها مطالعات و تحقیقات بسیار خوبی انجام شده و پتروشیمی شازند آماده همکاری با سایر شرکت‌های داخلی در زمینه بومی‌سازی کاتالیست‌ها است.
وی اضافه کرد: در زمینه گریدهای پلیمری نیز اقدامات بسیار ارزنده‌ای در این شرکت عملی شده است که یکی از این اقدامات، ساخت گرید و مواد اولیه مورد نیاز در تولید سرنگ و سرم است؛ در گذشته، این محصول از شرکت‌های کره‌ای وارد می‌شد که با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی متعدد، این گرید در کشور و در شرکت پتروشیمی شازند ساخته شد. وی اظهارداشت: خط تولید این گرید تا چند روز آینده مجدد در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
ولدخانی گفت: در بخش فروش اقدامات متعددی در زمینه بازاریابی و فروش محصولات انجام شده که می‌توان به ایجاد بازارهای جدید در ۱۳ کشور در منطقه آسیای میانه، همکاری با شرکت‌های تولید سیمان کشور به منظور استحصال محصول از برخی ضایعات موجود در این شرکت که در صنایع سیمان کاربرد فراوانی دارد، نام برد.
وی ادامه داد: در واحد پژوهش و فناوری پژوهشگران با اصلاح روند موجود به دنبال اجرای پروژه‌های تحقیقاتی متنوع برای تولید محصول و گریدهای جدید هستند.
مدیرعامل شاراک گفت: اقتصاد پتروشیمی شازند تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد استان مرکزی دارد و در سال ۹۸ بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ريال کالا و خدمات از استان خریداری شده است.
وی گفت: در آیین افتتاحیه طرح توسعه اتوکسیلات، گزارشی از روند اجرایی پروژه که به دست متخصصان شرکت پتروشیمی شازند طراحی و عملیاتی شده، ارائه شد.
طرح توسعه واحد اتوکسیلات، ماحصل ۱۶ ماه کار مستمر و بدون وقفه عملیات مهندسی است که اکنون وارد مرحله تولید می‌شود و انتظار می‌رود با بهره برداری از این پروژه بیش از ۵۰ نوع محصولات متنوع و جدید دیگر به زنجیره تولیدات این محصول اضافه شده و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
محصولات تولیدی جدید در صنایع شوینده شامل انواع مایعات دستشویی، ظرفشویی، شامپوها و پودرهای شوینده و همچنین در صنایع بهداشتی، دارویی، نساجی، کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین اتوکسیلات تولیدی سالانه از خروج مقادیر متنابهی ارز جلوگیری می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار