معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: نان قوت اصلی اکثر مردم جامعه است، بسیاری از ما هر روز یا دست کم چند روز در هفته از نان استفاده می‌کنیم.
کد خبر: ۸۷۵۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱ 14 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نان بیش از ۵۰ درصد پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، اظهار کرد: در صورت تولید نان مطلوب، بخش مهمی از عناصر معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز روزانه مانند کلسیم، آهن، ویتامین‌های گروه B و بخشی از ویتامین E، منیزیم، آهن، روی، سلنیوم، مس و منگنز تامین می‌شود، از این رو اثر آن بر ارتقا و یا کاهش سلامت جامعه بسیار گسترده است.

او افزود: نان تهیه شده از آرد سفید به دلیل درصد سبوس گیری بالای آن و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن ارزش چندانی ندارد، نان‌هایی که از آرد کامل تهیه می‌شوند مانند نان سنگک و نان جو از کامل‌ترین نان‌ها هستند، اما مردم، غلات کامل را کمتر و غلات سفید و تصفیه شده را بیشتر مصرف می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از دیگر فواید مصرف نان‌های سبوس دار به کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به علت فیبر بالا، جلوگیری از جذب اسید‌های صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ اشاره کرد.

او ادامه داد: فردی که نان‌های سبوس دار مصرف می‌کند، به دلیل اینکه این نوع نان قندخون را آهسته‌تر از نان‌های سفید بالا می‌برد، دیرتر احساس گرسنگی می‌کند و این عامل می‌تواند در پیشگیری از بروز چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر باشد.

همتی با بیان اینکه فرایند تخمیر در نان سبوس دار به دلیل وجود ماده‌ای به نام «فیتات» در سبوس بسیار مهم است، تصریح کرد: توجه داشته باشیم که از نان‌های سبوس دار که با استفاده از خمیرمایه تخمیر شده اند، استفاده کنیم، خمیر مایه باعث می‌شود فیتات در اثر آنزیم‌های موجود در آن تجزیه شده و جذب املاح افزایش یابد.

او، ارزش تغذیه‌ای نان‌های تهیه شده با استفاده از خمیر مایه که به صورت طبیعی تخمیر می‌شوند را بالاتر دانست و قابلیت هضم خوب، ضایعات و دورریزی کمتر از نان‌های تهیه شده با جوش شیرین، عطر و بوی مطبوع‌تر و ماندگاری بهتر را از دیگر مزایای این نوع نان برشمرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در مقابل نان حاصل از خمیر‌هایی که تخمیر نمی‌شوند و یا با جوش شیرین تخمیر می‌شوند، به صورت فطیر و خمیر به دست مصرف کننده می‌رسد، هضم دشوارتری دارند و به دلیل سبوسی که تخمیر نشده جذب املاح معدنی مانند آهن، کلسیم و منیزیم را کاهش می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم خواست برای کمک به سلامتی، نان سبوس دار که نان سلامت بخش است را وارد سفره‌های غذایی خود کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار