کد خبر: ۸۷۴۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳ 13 July 2020
 

تابناک/خبر استیضاح رییس جمهور توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای را به خود جلب و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.

خبر استیضاح رییس جمهور توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای را به خود جلب و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.

 

*** کمتر از یک سال تا ۱۴۰۰

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، در کمتر از یک سال باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری و پایان عمر دولت دوازدهم، مجلس یازدهم به میدان آمد و حالا عمر این مجلس هنوز به یک فصل نرسیده، برای دومین بار استیضاح رییس جمهور را مطرح کرده است، موضوعی که موافقان و مخالفان زیادی دارد و حتی برخی از این افراد علیرغم موافقت، این مقطع را زمان مناسبی برای این اقدام نمی‌دانند.

 

*** واکنش عضو کمیسیون صنایع و معادن به استیضاح رییس جمهور

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن با تاکید دوباره بر این مسئله که با توجه به شرایط فعلی کشور، استیضاح رییس جمهور را در راستای منافع و مصالح کشور نمی‌داند، اظهار داشت:

استیضاح رئیس جمهور موجب می‌شود ثبات نیم‌بندی که در حال حاضر در داخل دولت وجود دارد نیز از هم گسسته شود.

اگر چه اکثر قریب به اتفاق نمایندگان انتقادات جدی نسبت به عملکرد دولت دارند، ولی با توجه به اینکه مدت کمی به پایان دولت آقای روحانی باقیمانده، لازم است که به حفظ و قوام ثبات نسبی دولت توجه کنیم و به همین جهت اگر چه که استیضاح رییس‌جمهور از حقوق مسلم نمایندگان به شمار می‌رود ولی در شرایط فعلی مصلحت حکم می‌کند که این کار صورت نگیرد.

با مشاهده وضعیت امروز کشور از یک طرف برخی کارهای مهم و اقتصادی فراتر از رکود در تعطیلی است و‌ نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد و از طرف دیگر هم معلوم نیست که این اقدام با توجه به مدت زمانی که به پایان این دولت باقیمانده، به نفع مردم باشد

 

 

*** واکنش عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به استیضاح رییس جمهور

 

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اهداف طرح سوال و استیضاح رییس جمهور در شرایط فعلی، بیان کرد:

بدون تردید مردم امروز با مشکلات فروانی روبرو هستند و بدون شک این مشکلات نتیجه برخی بی تدبیری‌ها و احیانا کم کاری‌ها بوده اما باید توجه کنیم هدف از طرح سوال و استیضاح باید اصلاح امور و رفع مشکلات مردم باشد.

با توجه به اینکه دولت سال پایانی خود را طی می‌کند به نظر می‌رسد در مدت فعلی پیگیری و طرح چنین موضوعاتی نه تنها هیچ دستاوردی برای مردم نخواهد داشت بلکه فشار را بر طبقات ضعیف جامعه چند برابر خواهد کرد.

دولت و مجلس نباید وارد دعواهایی شوند که هیچ خیری برای مردم در آنها نهفته نیست.

 

احمد نادری درباره اقدام اخیر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر جمع‌آوری امضا برای کلیدزدن طرح سوال و حتی استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس، اظهار کرد:

براساس اختیارات نظارتی که در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس برای نمایندگان در نظر گرفته شده، وکلای ملت حق این را دارند که کابینه دولت و شخص رئیس جمهور را مورد سوال و حتی استیضاح خود قرار دهند.

در عین حال نمایندگان باید علاوه بر در نظر گرفتن این مسئله که چه زمانی از این حق قانونی استفاده کنند، لازم است در استفاده از این حق قانونی، مصالح و منافع ملی را در نظر بگیرند، لذا علی رغم اینکه بنده طرح سوال رئیس‌جمهور را امضا کرده‌ام ولی معتقدم که اساساً در شرایطی فعلی استیضاح رئیس جمهور به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست.

بر این باورم که در صورت حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس به منظور پاسخگویی به سوالات نمایندگان، این جلسه باید در فضایی تخصصی و منطقی و عاری از هرگونه حاشیه و در کمال آرامش برگزار شود.

 

*** واکنش نماینده مردم رشت در مجلس به استیضاح رییس جمهور

 

نماینده رشت در مجلس در خصوص طرح سوال از روحانی، گفت:

استیضاح رییس جمهور هنر نیست بلکه حفظ و کمک و حمایت یک مدیر، هنر است و تا آنجایی که می‌توانیم باید از رییس جمهور حمایت کنیم.

در حال حاضرمردم ما تاب و توان استیضاح رییس جمهوررا ندارند و لذا نمایندگان باید تلاش کنند که دولت را با همین سیستم حفظ کرده تا مدت زمان اتمام ریاست جمهوری سپری شود.

طرح سوال از وزیر یا رییس جمهور و دادن تذکر همواره به منزله استیضاح نیست بلکه به معنای صحبت و مشورت و ارایه راهکار است و بسیاری از مشکلات با همفکری مرتفع خواهد شد.

 

*** واکنش عضو هیئت رئیسه مجلس به استیضاح رییس جمهور

 

عضو هیئت رئیسه مجلس در رابطه با مطرح کردن استیضاح رئیس جمهور توسط برخی از نمایندگان، گفت:

اصلا بحث استیضاح رییس جمهور مطرح نیست چرا که استیضاح رئیس جمهور به صلاح کشور نیست.

طرح سوال از رییس جمهور را در ۵ محور ارائه شده است که این محورها شامل موضوعات اقتصادی از جمله مسکن، ارز، ازدواج جوانان و افزایش قیمت کالاهای ضروری است.

تاکنون ۱۲۵ نفر طرح سوال از رییس جمهور را امضا کرده‌اند.

بنا داشتیم این طرح را امروز به هیئت رئیسه تقدیم کنیم اما برخی نمایندگان در جریان آن نبودند و قصدمان بر این است که این طرح تا به ۲۰۰ امضا برسد، دست نگه داریم.

 

*** واکنش نماینده کاشمردر مجلس به استیضاح رییس جمهور

 

نماینده کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس، از جمع‌آوری امضا برای ارائه طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور خبر داده و با اننتشار پیامی در صفحه شخصی خود نوشته است:

براساس اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۹ قانون آیین‌نامه داخلی ‎مجلس شورای اسلامی، ما نمایندگان ملت شریف ایران به ۱۸ دلیل خواستار طرح ‎استیضاح  هستیم.

 

*** واکنش رئیس فراکسیون روحانیت به استیضاح رییس جمهور

 

رییس فراکسیون روحانیت مجلس با اشاره به اینکه مجلس، اولویت های مهمتری از فعال کردن تولید ملی و مسائل اقتصادی ندارد، گفت:

اینکه همکاران ما در مجلس، مباحث متعددی را برای افزایش نظارت بر دستگاههای اجرایی مطرح می کنند بر اساس توجه به اولویت های مردم است.

برخی همکاران ما طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح کرده‎اند اما هنوز این مهم قطعی نشده است.

درباره استیضاح رئیس جمهور باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

به نظرم این مسئله نیازمند تامل بیشتر نمایندگان و دقت در نتیجه است.

 

*** واکنش عضو کمیسیون امور داخلی در مجلس  به استیضاح رییس جمهور

 

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس، پیرامون استیضاح رییس جمهور در توییتی، نوشت:

در نتیجه‌بخش بودن سوال از رئیس‌جمهور تردید دارم و درعین صرف وقت و انرژی قوه مقننه و کشور، آن را راه‌حل برون‌رفت کشور از شرایط نامطلوب فعلی که حاصل عملکرد دولت بی‌کفایت است نمی‌دانم.

اگر عزم مجلس و مصلحت کشور براستیضاح باشد، حتما در صدرامضاکنندگان خواهم بود.

 

*** واکنش عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس به استیضاح رییس جمهور

 

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، پیرامون طرح عدم کفایت رئیس جمهور، اظهار کرد:

عملکرد دولت در هفت سال گذشته ضربات بسیار سنگینی به نظام و کشور وارد کرده و در مجموع این سوال‌ها هیچ اقدام قابل ارائه‌ای را از خود به جای نگذاشته است، زیرا تمام انرژی خود را صرف برجام کرد که متأسفانه نافرجام ماند.

وضعیت معیشت، مسکن، اقتصاد و ارز باعث شد کشور در سراشیبی قرار گرفته که این موضوع در صورت ادامه، پیشرفت کشور را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

به دلیل اینکه در سال آخر دولت هستیم و زمانی برای طرح عدم کفایت وجود ندارد، بهتر است با طرح سوال از رییس جمهور پرونده را از مجلس به قوه قضائیه ارسال کنیم تا این قوه نیز برخورد قاطعی با دولت داشته باشد.

 

*** طرح استیضاح رییس جمهور برای دومین بار

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، روز ۱۵ تیر طرح سوال از رئیس‌جمهور با ۱۳۴ امضا تقدیم هیئت رئیسه شد که در این طرح نمایندگان ۵ سوال با محوریت مسائل اقتصادی را مطرح کردند.

این برای دومین بار است که مجلس قصد سوال از حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار