در ایام کرونا،
۲۸۹هزار تُن کالا‌های غیرنفتی در سه ماهه نخست امسال از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی صادر شده است.
کد خبر: ۸۷۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴ 09 July 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، ناظر گمرکات آذربایجان غربی از صدور ۲۸۹هزار تُن کالاهای غیر نفتی در سه ماهه نخست امسال از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی استان خبر داد و ارزش ریالی صادرات سه ماهه امسال را ۳۷۴ میلیون دلار عنوان کرد.

توحید آذربد  افزود: میزان صادرات امسال از نظر وزن ۳۳درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۱درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال کاهش دارد.

وی شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزهای استان با کشورهای همسایه اوایل سال جاری را از مهمترین دلایل کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی در استان برشمرد.

 آذربد ادامه داد: در این مدت همچنین ۴۰هزار و ۸۴هزار تُن کالا به ارزش ۷۴میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی وارد استان شده که از نظر وزن ۷۱درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۶۰درصد کاهش دارد.

 ناظر گمرکات آذربایجان غربی عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان و ارمنستان را کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان بیان و اضافه کرد: عراق با بیش از ۲۴۷هزار تُن کالا بیشترین و ارمنستان با پنج هزار تُن کالا کمترین مقصد کالاهای صادراتی استان به شمار می‌رود.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با بیان اینکه کالاهای وارداتی در این مدت از کشورهای ترکیه، چین، اکوادور، عراق و آلمان وارد کشور شده است گفت: ترکیه با بیش از ۲۷هزار تُن بیشترین سهم کالاهای وارداتی به کشور را به خود اختصاص داده است.

آذربد خاطرنشان کرد: از میزان صادرات سه ماهه نخست امسال ۱۲۸هزار تُن کالا به ارزش ۱۷۳میلیون دلار مربوط به گمرکات استان و ۱۶۲هزار تُن کالا به ارزش ۲۰۰میلیون دلار از طریق بازارچه‌های استان انجام گرفته است.

آذربایجان غربی ۸۹۱کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه دارد و با دارا بودن ۹گمرک و ۵بازارچه مرزی شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار