رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمیرم گفت: مسجد جامع سمیرم در ‏فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.‏
کد خبر: ۸۷۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲ 07 July 2020

سعید سلیمانیان اظهار داشت: در اوایل تیرماه سال جاری توسط وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی مراتب ثبت ۲۰ اثر فرهنگی تاریخی به استاندار اصفهان ابلاغ شد که اثر تاریخی مسجد جامع سمیرم در بخش مرکزی شهر سمیرم در فهرست این لیست قرار گرفت. 

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری افزود: مراحل مطالعه و تشکیل پرونده این اثر تاریخی از اوایل سال گذشته آغاز و پس از طی نمودن مراحل قانونی و موافقت شورای ثبت استان به منظور ثبت نهایی به وزارت میراث فرهنگی ارسال و مورد موافقت قرار گرفت که این اثر تاریخی دارای بنای منحصر به فرد و به صورت طاق و چشمه است و مربوط به دوران قاجاریه بوده که به شماره ۳۲۷۷۳ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید. 

وی عنوان کرد: این اثر تاریخی در سال ۱۲۵۶ هجری قمری به دست، مجتهد فاضل و خوش‌نویس شهیر سمیرم یعنی «ملامحمدتقی سمیرمی» بنا شده است و این بنای مذهبی علاوه بر حمایت‌های ملامحمد تقی سمیرمی با همت و همدلی اهالی سمیرم و به ویژه مساعدت‌های فردی به نام «حاج حسین بزرگ» و به تقلید از  معماری مساجد اصفهان و به دست معماری هنرمند و زبردست به نام «استاد عبدالوهاب قمشه‌ای» ساخته می‌شود.

سلیمانیان خاطرنشان کرد: آخوند ملامحمدتقی سمیرمی جد مرحوم استاد حبیب‌الله فضائلی خوشنویس نامدار جهان اسلام از مجتهدان بزرگ سمیرم بوده است که به همراه بردارش آخوند ملامحمدخان سال‌ها در محضر بزرگان حوزه علمیه اصفهان تحصیل کرده بودند، اما پس از چند سال به سمیرم بازمی‌گردند و هر دو بزرگوار علاوه بر کتابت قرآن به امور شرعیه، رفع اختلاف و دعاوی و صدور احکام مبادرت می‌ورزند. در آن زمان مرحوم آخوند ملامحمدتقی مقدمات احداث شبستان را فراهم می‌کنند و استاد عبدالوهاب قمشه‌ای نیز معماری این بنا را برعهده می‌گیرند.

وی عنوان کرد:  مسجد جامع فعلی که اکنون بر روی پشت‌بام این شبستان بنا شده است از سنگ، چوب و خشت بوده و ایوان و حیاط بسیار زیبا و دل‌نشینی داشته که رودخانه‌ای نیز از کنار آن جاری بوده است، اما متأسفانه طی ۴۰ سال گذشته بافت قدیمی و سنتی این مسجد از بین رفته و به شکل مسجدهای امروزی درآمده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار