معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به ورود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب به مخزن سد زاینده رود از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۹، درباره چگونگی تخصیص ها و وضعیت این حوضه آبریز در سال جاری جزئیاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۸۷۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱ 05 July 2020

حسن ساسانی با اشاره به میزان بارش‌ها در سال آبی ۹۸-۹۹ در ایستگاه شاخص زاینده رود، اظهار کرد از ابتد:ای سال آبی جاری (مهرماه ۹۸) تاکنون یک هزار و ۱۷۰ میلی متر بارش در چلگرد ایستگاه شاخص حوضه آبریز زاینده رود ثبت شد در حالی که مدت مشابه سال گذشته دو هزار و ۱۲۴ میلی متر و در بلند مدت در همین بازه زمانی میزان بارش‌ها یک هزار و ۳۵۱ میلی متر بوده است.

وی افزود: بارش‌ها در حوضه زاینده رود نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت (۵۰ ساله) ۱۳ درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: از ابتدای سال آبی تا اولین روز تیرماه، یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سد زاینده رود شده است و طبق پیش بینی‌ها به نظر می‌رسد در سال آبی جاری (مهر ۹۸- شهریور ۹۹) در مجموع حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب به این سد وارد شود.

ساسانی با بیان اینکه در سال آبی_زراعی جاری تاکنون ۶۱۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی و ۱۲۵ میلیون مترمکعب نیز برای محیط زیست رودخانه و تالاب رهاسازی شده است، تصریح کرد: با توجه به مصوبه اخیر کارگروه سازگاری با کم آبی جهت توزیع آب بهاره کشاورزی، ذخیره سازی ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در سد زاینده رود در پایان شهریور (سال آبی) امکان پذیر نخواهد بود.

وی به افزایش مصرف آب به علت شیوع ویروس کرونا در شش ماه گذشته اشاره و توصیه کرد: با توجه به آغاز فصل گرما انتظار داریم که همه بخش‌ها با مصرف بهینه آب نسبت به این کالای ارزشمند مسئولانه رفتار کنند تا برای تأمین آب شرب و بهداشت در ماه‌های پیش رو با مشکل کمبود مواجه نشویم.

ساسانی گفت: ذخیره کنونی سد زاینده رود ۶۱۰ میلیون مترمکعب، ورودی به سد ۳۵ مترمکعب برثانیه و خروجی آن ۹۱ مترمکعب بر ثانیه است.

منبع: ایمنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار