کد خبر: ۸۶۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۸ 01 July 2020

نظام رتبه‌بندی آموزش عالی تایمز جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. بر اساس این رتبه‌بندی ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۰۰ دانشگاه جوان برتر دنیا حضور دارند.


نظام رتبه‌بندی آموزش عالی تایمز برای رتبه‌بندی دانشگاه جوان ۲۰۲۰، ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌ها در مقولات «تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین‌المللی» را مورد ارزیابی قرار می‌دهد اما در این رتبه‌بندی خاص، دانشگاه‌هایی با قدمت کمتر از ۵۰ سال مدنظر هستند.
دانشگاه‌های ایرانی نیز در این رتبه‌بندی حضور دارند. در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۳۵۱ دانشگاه برتر جوان دنیا حضور داشتند که اکنون در رتبه‌بندی ۲۰۲۰ تایمز تعداد ۲۰ دانشگاه ایرانی در جمع ۴۱۴ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. در این رتبه‌بندی نام دانشگاه‌های ایرانی همچون صنعتی نوشیروانی بابل، کاشان، یاسوج، بین‌المللی امام خمینی(ره)، علوم پزشکی ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی شیراز، مازندران، بوعلی سینا، گیلان، کردستان، سمنان، شهید مدنی آذربایجان، شهرکرد، صنعتی شاهرود، زنجان، شاهد، شهید باهنر کرمان، یزد و بیرجند دیده می‌شود.
گفتنی است در این رده‌بندی شاخص‌های عملکرد به پنج حوزه تقسیم می‌شوند: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیقات)؛ چشم انداز بین‌المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات)، درآمد صنعت (انتقال دانش).
تدریس و آموزش ۳۰ درصد وزن این رتبه‌بندی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان ۱۰ درصد مربوط به اعتبار دانشگاه، ۶ درصد نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو، ۳ درصد نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان لیسانس، ۸ درصد نسبت اعضای هیئت علمی دارای درجه دکتری و ۳ درصد درآمد سازمانی دانشگاه است.
این رتبه‌بندی امسال بین نوامبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹ انجام شده است و تلاش شده است که از توزیع متوازن پاسخ دانشگاه‌ها در رشته‌ها و کشورهای مختلف اطمینان حاصل شود. داده‌های سال ۲۰۱۹ با نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۸ ترکیب شده و بیش از ۲۱ هزار مورد پاسخ جمع‌آوری شده‌اند.
تحقیقات نیز ۳۰ درصد وزن دیگر این رتبه‌بندی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان بررسی اعتبار تحقیقات ۱۲ درصد، درآمد دانشگاه از تحقیقات ۹ درصد و بهره‌وری تحقیق نیز ۹ درصد در این شاخص سهم دارند. برجسته‌ترین شاخص در این رده، شهرت یک دانشگاه برای برتری تحقیقات در میان همسالان خود است.
برای سنجش میزان بهره‌وری، تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال‌های دانشگاهی نمایه شده از پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) را برای هر محقق، از نظر اندازه سازمانی مقیاس‌بندی و ارزیابی شده است.
در واقع توان تحقیقاتی دانشگاه برای انتشار مقالات در مجلات باکیفیت ارزیابی شده‌اند.
استنادات یا تأثیر تحقیقات در این رتبه‌بندی ۳۰ درصد وزن دارند و در این شاخص به نقش دانشگاه‌ها در گسترش دانش و ایده‌های جدید پرداخته شده است.
تایمز برای بررسی این موضوع داده‌های استنادات و کتاب شناختی 77/4 میلیون استناد به بیش از 12/8 میلیون مقاله ژورنال، مقالات مروری، مقالات کنفرانسی، کتاب و فصول کتاب که در بیش از پنج سال گذشته منتشر شده ‌است، را بررسی کرده‌اند. این داده‌ها شامل بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ نشریه دانشگاهی است که در پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) و سایر نشریات بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نمایه شده‌اند.
چشم‌انداز بین‌المللی نیز 7/5 درصد وزن دارد که از این میان نسبت دانشجویان بین‌المللی 2/5 درصد، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی 2/5 درصد و همکاری بین‌المللی 2/5 درصد در این شاخص وزن دارند. در واقع توانایی دانشگاه برای جذب دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی از سراسر دنیا، میزان موفقیت یک دانشگاه در صحنه جهانی محسوب می‌شود.
در همکاری بین‌المللی، تایمز تعداد کل نشریات تحقیقاتی دانشگاه با حداقل یک نویسنده بین‌المللی مدنظر بوده است.
شاخص درآمد صنعت (انتقال دانش) نیز در این رتبه‌بندی 2/5 درصد وزن دارد. در واقع توانایی دانشگاه برای کمک به صنعت با نوآوری و اختراعات به مأموریت اصلی دانشگاه‌های دنیا تبدیل شده است. تایمز برای وزن‌دهی به دانشگاه‌ها به میزان درآمد دانشگاه‌ها از صنعت و اعضای هیئت علمی موثر در صنعت و میزان فعالیت‌های انتقال دانش نگریسته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار