کد خبر: ۸۶۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 29 June 2020
بزرگترین کارخانه لاستیک سبز جنوب کشور اززمان کلنگ‌زنی تاکنون به کما رفته و آنچه که امروزه شنیده می‌شود خبر از منتفی احداث این کارخانه آن هم بعد از گذشت بیش از 3 سال به گوش می‌رسد.


به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سمیرا نصاری نوشت : در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به جهش تولید نامگذاری شده است می‌توان دریافت که بیشترین دغدغه رهبری در زمینه خودکفایی، استفاده از تولیدات داخلی و رونق است.

چند سالی است که مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها بر روی مسائل اقتصادی تاکید ویژه ای دارند، چنانکه سال گذشته را به عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری کردند و در همین چارچوب شعار امسال را نیز «جهش تولید» عنوان کردند.

رهبری برقوی شدن اقتصادی ایران تاکید ویژه‌ای دارند و تحقق شعار جهش تولید می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کند.

تقریبا از سال ۱۳۸۷ به بعد رهبر انقلاب اسلامی در نامگذاری سال ها بر مسائل اقتصادی و لزوم پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیک کشور تاکید داشتند.

 یکی از پروژه‌های مهم نه تنها در 2 شهرستان گچساران و باشت بلکه در جنوب کشور که از اهمیت زیادی برخوردار بوده است احداث کارخانه  لاستیک سازی در شهرک صنعتی خان احمد باشت است که متاسفانه چندسالی از کلنگ این کارخانه می‌گذرد اما آنچه که مشاهده می‌شود تنها کلنگ بر زمین زده شد و دیگر اقدامی صورت نگرفت.

کلنگ احداث کارخانه لاستیک سازی در شهرک صنعتی خان احمد باشت در تاریخ 6 اسفند ماه سال  1395با حضور 6 معاون  وزرا، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس‌، استاندار و برخی از مسئولان کشوری و استانی به زمین زده شد.

این کارخانه که قرار بود بزرگترین کارخانه لاستیک سبز جنوب کشور باشد بعد از زمان کلنگ‌زنی تاکنون به کما رفته است و آنچه که امروزه شنیده می‌شود خبر از منتفی احداث این کارخانه آن هم بعد از گذشت بیش از 3 سال به گوش می‌رسد.

این پروژه که در آن روزها مانور زیادی از سوی مسوولان کشوری، استانی و  شهرستانی داده شد پروژه لاستیک سازی شهرک صنعتی خان احمد بود که اکنون حال و روز این پروژه نشان از  اهمیت آن داده می‌شود.

 یادمان هست در  مراسم کلنگ زنی این  پروژه غلامرضا تاجگردون اظهار کرده بود، کلنگ‌زنی بزرگترین کارخانه لاستیک سازی سبز از جمله پروژه‌ مهمی در توسعه  صنعت این شهرستان و استان ایجاد می‌کند.

نماینده باشت و گچساران افزود: هدف ما از کلنگ‌زنی این پروژه‌ ایجاد امید در جوانان باشت و گچساران و رفع محرومیت از چهره استان بوده و اینکه هر کاری در هر گوشه کشور بدون هماهنگی و مشارکت به نتیجه نخواهد رسید.

نصرالله خادمی سرمایه‌گذار طرح در این آیین گفته بود که بزرگترین کارخانه لاستیک سازی جنوب کشور با سرمایه‌گذاری 750 میلیارد تومانی احداث خواهد شد که  از این مبلغ 10 درصد سرمایه و بقیه اعتبار نیز از صندوق ذخیره ارزی و همکاری بانک تجارت است.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغال 850 نفر مستقیم و 4 هزار نفر به صورت غیر مستقیم فراهم می‌شود.

خادمی بیان کرد: این کارخانه طی 35 ماه احداث می‌شود که علاوه بر رونق تولید اشتغال خوبی در دو شهرستان باشت و گچساران  ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه با کلنگ‌زنی این کارخانه در روز 6 اسفند ماه کار عملیات اجرایی این کارخانه شروع خواهد شد، گفت:این کارخانه بعد از مدت 3 سال افتتاح و موجب اشتغال‌زایی بیش از یک هزار جوان گچسارانی خواهد شد و به جرات می‌توان گفت این طرح یک انقلاب صنعتی در جنوب کشور خواهد بود.

سرمایه‌گذار گچسارانی اظهار کرد: طرح اولیه 3 سال پیش‌بینی شده و از روز اول که این کارخانه کلنگ‌زنی شود فردای همان روز کار اجرایی نیز بدون وقفه شروع خواهد شد.

وی به میزان تولید این کارخانه نیز اشاره و ابراز کرد: قریب بر 50 هزار تن لاستیک سبز کوچک تا بزرگ ماشین‌های سبک و سنگین و لاستیک هواپیما در این کارخانه تولید می‌شود.

این سرمایه گذار گچسارانی  از مزایای لاستیک سبز گفت و افزود: این لاستیک بعد از فرسوده شدن دوباره به چرخه طبیعت باز می‌گردد.

 به گزارش فارس، کارخانه لاستیک سازی خان احمد، واقع در شهرک صنعتی باشت، با وجود اینکه می توانست در کاهش آمار بیکاری و توسعه استان نقش مهمی داشته باشد، در شرایط فعلی، حال و روز خوبی نداشته و بعد از گذشت چند سال هنوز در مراحل ابتدایی باقی مانده و هیچگونه پیشرفتی نداشته است.

لازم به ذکر است که  شهرک صنعتی خان احمد در مجاورت شهرستانهای گچساران و باشت قرار داشته که این شهرستان ها دارای منابع بسیار غنی نفت وگاز بوده، و ۲۵ درصد نفت کشور را نیز استخراج می کند و قابلیت اجرایی شدن به پروژه های بزرگ صنعتی و معدنی در آنها وجود دارد اما متاسفانه مشاهده می‌شود بسیاری از پروژه‌های بزرگ این شهرستان از جمله همین کارخانه لاستیک سازی در حد کلنگ زنی باقی مانده است.

شایان ذکر است کارخانه بیواتانول یکی دیگر از پروژه های شهرک صنعتی خان احمد باشت کلنگ ساخت پالایشگاه تولید بایواتانول سوختی بود که با حضور وزیر صمت و نماینده مردم شهرستانهای باشت و گچساران در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 9 اسفند 97 به زمین زده شد و تاکنون اقدامی صورت نگرفته است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار