قائم مقام شهردار قم با بیان اینکه ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در قم، نیازمند بازنگری و ساماندهی است، گفت: نوع بافت شهری ارتباط مستقیمی با مدیریت آسیب‌ها دارد.
کد خبر: ۸۶۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹ 29 June 2020

به گزارش تابناک قم، ابراهیم معتمدی در دومین کارگروه تخصصی اجتماعی فرهنگی سلامت، زنان و خانواده که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: حوزه شهرسازی و بازآفرینی دارای جایگاه مهمی است و می‌توان با برنامه‌ریزی و مشارکت دستگاههای اجرایی، بسیاری از معضلات در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را رفع کرد.

قائم مقام شهردار قم افزود: براساس پروژهش‌ها، نوع بافت شهری ارتباط مستقیمی با مدیریت آسیب‌ها دارد و این موضوع اهمیت شهرسازی و به خصوص بافت‌های رسمی و فرسوده را نشان می‌دهد.

معتمدی تصریح کرد: در حوزه شهرسازی خلاء ارتباطی بین حوزه‌های تصمیم‎گیر استان داریم و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ساماندهی بافت‌های تاریخی داریم و برای این بافت، محدودیت ارتفاعی در ساخت و ساز قائل می‌شوند.

وی بیان کرد: ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در قم، نیازمند بازنگری و ساماندهی است و اگر بتوان از نظر قانونی به این بافت‌ها سامان داد، بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شود، در این باره جلسات مشترک بین کارگروهها شکل گرفت که نتیجه‌بخش نیست.

قائم مقام شهردار قم خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد توانمندی سازی ستاد بازآفرینی پیوست اجتماعی نیاز دارد و باید ستاد بازآفرینی در سطح شهرستان را تشکیل دهیم، تاکنون ۲۰ میلیارد تومان کفسازی برای بافت تاریخی انجام داده‌ایم و امید است بتوان ساماندهی بهتری را در ارتقای برای اهالی این بافت در نظر گرفت.

معتمدی گفت: محله اسماعیل‌آباد یکی از مناطق مهم در حوزه شهری است که به صورت غیرمجاز در سالهای گذشته احداث شده و باید درباره ساماندهی این محله تصمیم‌گیری شود، کاربری اراضی اسماعیل‌آباد فضای سبز است و پس از ساماندهی این منطقه می‌تواند به یک ظرفیت مهمی از نظر منظر و سیمای شهری در جوار مسجد مقدس جمکران دربیاید.

وی افزود: ۷۸ درصد از اهالی اسماعیل‌آباد اتباع و مستاجر هستند که می‌توان در انتقال به منطقه‌ای دیگر بخش زیادی از این ساختمان‌ها را برای ساماندهی آماده کرد، ازطرفی برای افرادی که در این جا ملکی دارند و یا حتی صاحبان بافت فرسوده در ۳۲ و ۴۸ هکتاری راه‌حلی پیدا کرد.

قائم مقام شهردار قم بیان کرد: در جایگزینی سکونتگاههای غیررسمی و صدها نفری که زیر دکل‌های پرفشار زندگی می‌کنند مسئول هستیم و باید برای آنها فکری شود و به ۴۸ هکتاری منتقل شوند، این طرح ۸ سال قبل تعیین تکلیف شد اما موانع پیش رو حل نمی‌شود.

معتمدی اظهار اشت: شهرداری وظیفه دارد معبر ۵۵ متری در اسماعیل‌آباد را تملک کند اگر وضعیت ریل متروکه مشخص و جمع‌آوری شود می‎توانیم معبر را تملک کنیم اما اگر جمع نشود تنها راه ۳۲ هکتاری است.

وی تصریح کرد: اسماعیل‌آباد به محدوده شهری الحاق شده و کاریری فضای سبز دارد قرار است برای جایگزینی با مالکان اصلی توافق شود ولی باید تصمیماتی اتخاذ شود که در این روند جذابیت ایجاد نکنیم و شاهد شکل‌گیری ده‌ها اسماعیل‌آباد دیگر به طور غیرمجاز نباشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار