کد خبر: ۸۶۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 28 June 2020

خبر آنلاین : رئیس جمهور گفت گفت: در حالی که کشورهای اروپایی در بحران کرونا با مشکلات اقتصادی مواجه شدند، دولت یک ریال از بانک مرکزی قرض نگرفت.
روحانی: وقت دعوای مجلس و دولت نیست/ اجاره‌بها از فردا در تهران نمی‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل باشد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری، صبح امروز (یکشنبه ۸ تیر) در جلسه ستاد ملّی مقابله با کرونا، با اشاره به فاجعه هفتم تیر گفت: دشمنان فکر کردند با ترور شهید بهشتی و یاران ایشان، توانستند ضربه نهایی را به نظام وارد کنند. چرا که رئیس‌جمهور، یعنی بنی‌صدر عزل شده بود و می‌گفتند شرایط انتخابات هم نیست و فکر می‌کردند که این ضربه ضربه نهایی است.

وی گفت: ۱۳۶۰ از نظر امنیت داخلی و ملی شاید سخت ترین سال در تاریخ کشور بود. از یک طرف هجمه عراق در ۳۱ شهریور ۵۹ و از طرف دیگر هجمه منافقین از داخل بود که از ۳۱ خرداد شروع شده بود این شرایط یک شرایطی بود که سابقه ای برای آن در این حد نداشتیم و اکنون نیز از نظر امنیتی نظیر آن را نداریم و سال بسیار سختی برای مردم بود و حوادث تلخی در آن سال اتفاق افتاد که تلخ‌ترین حادثه در آن سال ماجرای انفجار محل مرکزی حزب جمهوری اسلامی در محل سرچشمه تهران بود.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از فارس و ایرنا بخوانید؛

* در آن حادثه شهید بهشتی شخصیت والای ما و ۷۲ نفر از یاران ایشان به شهادت رسیدند و عده ای زخمی شدند آن حادثه بقدری مهم بود که مخالفان و ضد انقلاب فکر می‌کردند توانسته اند ضربه نهایی را به نظام وارد کنند، می گفتند مجلس شورای اسلامی دیگر اکثریت پیدا نمی‌کند.

* هفتم تیر کشور را تغییر داد در آن زمان امام (ره) با آن توان و بیان قوی شان و بعد از ایشان با حضور همه مردم حالت دیگری پیداکردند؛ این شعار «ایران پر از بهشتی است» که شعار همه مردم در سراسر کشور در تشییع جنازه شهید بهشتی تحولی بزرگ در کشور بوجود اورد.

*در آن زمان یک مثلث شوم خطر ناک از نظر امنیتی بالای سر کشور تشکیل شده بود، آمریکایی‌ها، صدام و منافقان بودند و البته کشورهای دیگر هم بودند اما عمدتا این مثلث شوم بود که کشور را دچار مشکلات عظیم کرد.

*تنها راه، روابط بسیار صمیمانه بین سه قوه است و راه دومی وجود ندارد. در شرایط فعلی حتماً‌ باید وحدت و یگانگی بین همه قوا حفظ شود.

*سال ۶۰ سخت‌ترین سال از لحاظ امنیتی بود، سال ۹۹ هم سخت ترین سال از لحاظ اقتصادی و بیماری عالم‌گیری است که شاهد آن هستیم.

*{با اشاره به اقدامات دولت در ایام کرونا}: خدمت مردم شهادت می‌دهم که همه مسئولینی که من می‌شناسم شش ماه است یک روز هم استراحت نکرده‌اند و پشت سر هم دارند کار می‌کنند. البته به این معنی نیست که همه مشکلات مردم حل شده است. به مردم کمک کرده‌ایم، به عده‌ای که مشاغلشان تعطیل شده وام داده‌ایم. بسته معیشتی ویژه به سه میلیون خانوار در چهار ماه اخیر اختصاص یافت.

*این اقدامات، حداکثر توان دولت بوده و دولت تمام توان خود را به‌کار گرفت و ما امروز نه نیاز به استقراض از خارج داریم نه بانک مرکزی. البته نیاز به وحدت و همکاری داریم و این‌، قطعی و ضروری است.

*الان زمان دعوا نیست، اکنون وقت دعوای مجلس و دولت و قوه قضائیه و مجلس نیست. این سه قوه باید با هم متحد باشند و نیروهای مسلح هم در کنار این سه باشد و رهبری هم بالای سر اینها باشد و مردم هم باید حضور کامل در صحنه داشته باشند.

*{ درباره مشکل مستأجران}: مقرر کردیم اجاره‌بها از فردا در تهران نمی‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل باشد. در سایر کلانشهرها از 20 درصد بیشتر نباید باشد و در بقیه شهرها، هم ۱۵ درصد.

*این مبنایی برای افزایش اجاره بها است. اینکه اجاره بهایی که از فردا منعقد می‌شود تا کی معتبر است، محل بحث است. تصمیم بر این است تا زمانی معتبر باشد که وزارت بهداشت شرایط این ویروس را از حالت اضطرار خارج کند. از آن تاریخ به بعد، قراردادها سه ماه دیگر تمدید می‌شود و بعد از آن سه ماه، موجر و مستأجر می‌توانند با توافق جدیدی با هم ادامه دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار