در روش خشکه کاری برنج بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می شود و از این حیث با روشهای دیگر متفاوت است.
کد خبر: ۸۶۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸ 24 June 2020

به گزارش تابناک مازندران از  روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ، مدیر جهاد کشاورزی بهشهر از کشت مستقیم برنج به روش خشکه‌کاری در ۲۴ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: سطح کشت به این روش امسال ۲ برابر شده است.

بر اساس این گزارش، خشکه کاری شالی با روش بذرپاشی به جای کشت سنتی - غرقابی راهکاری برای مقابله باکم آبی است که یعنی کشت شالی به شیوه بذرپاشی (مانند غلات) است .

شیوه کشت کنونی شالی در مناطق شمالی مازندران، گیلان و بخشی ازگلستان به روش سنتی - غرقابی است یعنی در هر هکتار به روش سنتی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب و در برخی از مناطق استان تا ۱۸ هزار مترمکعب آب نیاز دارد.
در روش سنتی ابتدا بذر شالی در خزانه کشت و بعد از حدود یک ماه در زمین غرقابی نشاء می شود، اما در شیوه خشکه کاری بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می شود.

خلیل حقیقی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در شرق استان مازندران ،ترویج شیوه هایی از کشت و آبیاری که میزان مصرف آب را کاهش دهد، بسیار ارزشمند بوده و کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری یکی از این روشها است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر با بیان اینکه کشت برنج به روش خشکه کاری یکی از راه های غلبه بر کم آبی است، ادامه داد: کاهش مصرف انرژی و حفظ سلامت کشاورزان، کاهش ۴۰ درصدی هزینه کارگری، مصرف بذر، آماده سازی زمین، حفظ خاک، یکنواختی در سبز شدن مزرعه و رسیدن یکنواخت محصول و امکان استفاده آسان تر از کمباین برای برداشت، جلوگیری از هدر رفتن کود و افزایش اکسیژن خاک از مزایای کشت خشکه کاری شالی است.

وی تصریح کرد: این روش کشت در حوزه شهرستان بهشهر در سه سال اخیر مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت که در سال جاری با توجه به مزایای آن، با افزایش ۱۰۰ درصدی در مقایسه با سال قبل همراه است.

 

برچسب ها: کشت برنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار