کد خبر: ۸۶۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵ 22 June 2020

 

تابناک/گروه استان‌ها- قائم مقام رئیس‌کل دادگستری گیلان با بیان اینکه توهین از جمله جرایم صدر در استان محسوب می‌شود گفت: آستانه تحمل مردم کاهش یافته است.



 
«توهین» در صدر جرایم ارتکابی در استان گیلان قرار دارد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، مجید الهیان صبح امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که 85 درصد از ابلاغیه‌های قضایی استان گیلان الکترونیکی انجام می‌شود اظهار داشت: با توجه به پرونده‌های تشکیل شده توهین از جمله جرایمی است که در استان گیلان در صدر قرار گرفته زیرا آستانه تحمل مردم کاهش پیدا کرده است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان حقوق عامه را یکی از اصول قانون اساسی دانست و با بیان اینکه قوه قضائیه از حقوق زیان‌دیده و یا مظلوم پشتیبانی می‌کند ابراز داشت: یکی دیگر از مصادیق حقوق عامه حفظ حقوق بیت‌المال است و قوه قضائیه در این زمینه مدعی‌العموم محسوب شده و اقدامات خود را با قاطعیت انجام می‌دهد.

الهیان به گرانی و آشفتگی در بازار و مشکلات عدیده مردم نیز اشاره کرد و با تأکید بر اینکه کار نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ کالاها در حقیقت وظیفه‌ دستگاه‌های اجرایی است عنوان کرد: در این بخش خود دستگاه‌های اجرایی بر حسب قانون باید بر نحوه عرضه، فروش و قیمت‌گذاری کالاها و اجناس نظارت کنند.

وی افزایش مشکلات مالی و اقتصادی مردم را با موضوع افزایش پرونده‌های تشکیل شده در محاکم قضایی مرتبط دانست و تصریح کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است و دستگاه قضایی نیز مانند تمام دستگاه‌های دیگر با جدیت در راستای عملیاتی شدن این شعار تلاش می‌کند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری با بیان اینکه اگر شغل باشد ورودی پرونده‌ها نیز کاهش پیدا کرده و آسیب‌های اجتماعی کمتری نیز به وقوع می‌پیوندد اظهار داشت: جلوگیری از توقف چرخ تولید در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و حفظ کارآفرینی از جمله اقداماتی است که دستگاه قضایی برای تحقق شعار جهش تولید بر روی آن تمرکز دارد.

الهیان از دستگیری اراذل و اوباش و کسانی که اقدام به عربده‌کشی می‌کردند خبر داد و با اشاره به اینکه افراد دستگیر شده هم‌اینک در زندان به سر می‌برند افزود: صدور حکم مناسب که در دستور قضات استان قرار دارد از جمله راهکارهایی است که جلوی ارتکاب چنین جرم‌هایی را می‌گیرد و درصد آن را کاهش می‌دهد.

وی نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش را یکی از نیازهای گیلان اعلام کرد و با بیان اینکه به علت کاهش سطح تحمل مردم استان، کوچک‌ترین برخورد به درگیری فیزیکی منجر می‌شود گفت: صدور ابلاغ الکترونیکی از جمله اقدامات مهم قوه قضائیه است که در کاهش هزینه‌ها، حفظ شأن مردم و صرفه‌جویی در کاغذ مؤثر واقع می‌شود.

قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان دستگاه قضایی را بر اساس قانون اساسی دستگاهی مستقل خواند که به هیچ عنوان در بررسی پرونده‌ها اسیر فشارها نمی‌شود خاطرنشان کرد: ما در دستگاه قضایی گیلان اجازه نمی‌دهیم فشارهای بیرونی بر روند کار رسیدگی تأثیر بگذارد و سعی وافر ما این است که تابع فشارها نباشیم.

الهیان روند اجرای طرح مجازات‌های جایگزین حبس در گیلان را برشمرد و با تأکید بر اینکه دستگاه‌های دخیل در این امر به اندازه کافی با دستگاه قضایی استان همکاری نمی‌کنند بیان داشت: حبس در خانه به همراه پابند نیز در گیلان پیش‌بینی شده و این افراد با یک دستگاه از محدوده مشخص شده نمی‌توانند خارج شوند.

وی آشناکردن مردم با حقوق‌شان در راستای کم کردن پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها و محاکم قضایی را از جمله اقداماتی که هم‌اینک در گیلان اجرایی می‌شود ذکر کرد و ابراز داشت: اختلافات خانوادگی بر روی ارث و میراث یکی از مواردی است که پرونده‌های بسیار زیادی به خاطر آن در محاکم استان گیلان تشکیل شده است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه اگر مردم به حقوق خود آشنا باشند ورودی پرونده‌ها نیز کاهش چشمگیری پیدا می‌کند اظهار داشت: وقت رسیدگی به پرونده‌ها در گیلان به نسبت سایر استان‌ها کمتر است از طرفی به علت سختی کار قضاوت از عموم مردم تقاضا داریم در زمان مراجعه به محاکم قضایی صبور باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار