کد خبر: ۸۶۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷ 22 June 2020
 
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به دلیل ارتباط مستقیم تصمیمات و سیاست گذاری هایش در عرصه سلامت، همواره از جایگاه ویژه‌ای برخودار بوده که اهمیت آن در شرایط فعلی و با شیوع کرونا بیش از پیش خواهد بود. قطعا سکاندار این کمیسیون می‌تواند در پیشبرد اهداف ترسیم شده موثر باشد.
 
 

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به دلیل ارتباط مستقیم تصمیمات و سیاست گذاری هایش در عرصه سلامت، همواره از جایگاه ویژه‌ای برخودار بوده که اهمیت آن در شرایط فعلی و با شیوع کرونا بیش از پیش خواهد بود. قطعا سکاندار این کمیسیون می‌تواند در پیشبرد اهداف ترسیم شده موثر باشد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از گذشت سه هفته از تشکیل مجلس یازدهم، ترکیب و چینش برخی از کمیسیون‌های تخصصی پارلمان مشخص شد تا آن‌ها با تشکیل جلسات و بررسی طرح‌ها، لوایح و مسائل روز، خوراکی برای جلسات علنی مجلس آماده کنند؛ کمیسیون بهداشت و درمان یکی از کمیسیون‌های تخصصی چهارده گانه پارلمان است که علی رغم نهایی نشدن اعضای آن، کاندیدا‌های ریاستش مشخص شده و آن‌ها در پشت پرده مشغول رایزنی با دیگر اعضای کمیسیون برای جلب نظر نمایندگان هستند.

عبدالحسین روح‌الامینی نماینده تهران، سید مسعود خاتمی نماینده گلپایگان و خوانسار و حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان از گزینه‌های مطرح ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در سال اول کاری اش هستند که در این گزارش سوابق آن‌ها بررسی شده است.

*عبدالحسین روح الامینی

عبدالحسین روح الامینی ۶۰ ساله، متولد نجف‌آباد در استان اصفهان و بزرگ شده آبادان است. او از مؤسسان انجمن اسلامی دانشگاه تهران و از پیشگامان تسخیر لانه جاسوسی آمریکاست.

                                                   کاندیداهای ریاست کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم را بیشتر بشناسید

روح الامینی کارنامه علمی درخشانی دارد که عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ریاست انستیتو پاستور ایران، مشاور تخصصی هیات تحریریه مجله تازه‌های بیوتکنولوژی، تأسیس انجمن متخصصین علوم دارویی ایران، مدیر مسوولی فصلنامه سیاست علم و فناوری دانشگاه شریف و عضویت کمیسیون تدوین سیاست‌های کلی سلامت از جمله آن است.

علاوه بر این، روح الامینی با انتشار حدود صد مقاله ISI با شاخص H۳۰ در مجلات معتبر بین‌المللی و کسب جایزه جشنواره رازی و ابن‌سینا و داشتن مدرک داروسازی از دانشگاه تهران، کارنامه درخشانی در عرصه علمی از خود به جای گذاشته است.

فعالیت‌های روح الامینی محدود به عرصه علمی و دانشگاهی نیست. او سوابق چشمگیری در زمینه سیاسی و اجرایی دارد که ریاست شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، رییس کمیته علمی، تحقیقاتی و فناوری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه علم، فناوری و سلامت، ریاست خانه احزاب ایران، دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در اتاق فکر ستاد فرماندهی مبارزه با کرونا تهران و نایب رئیسی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی از جمله آن است.

روح الامینی در بدو ورود به مجلس و قبل از شروع کار رسمی کمیسیون بهداشت و درمان، اقدام به تشکیل فراکسیون غذا، دارو و اقتصاد سلامت با همراهی ۵۰ نماینده کرد تا نشان دهد عزمی جدی برای حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان با نگاه به اقتصاد دارد.

این کاندیدای ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم اولویت‌هایی متعددی برای فعالیت‌های این کمیسیون برشمرده است که شاید بتوان مهمترین آن‌ها بازگرداندن کمیسیون بهداشت به راس سیاست گذاری نظام سلامت، توجه به سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، اصلاح سبک زندگی، تامین امنیت غذایی، دسترسی عادلانه به درمان، اصلاح نظام پذیرش در دانشگاه‌ها، تربیت نیروی انسانی متخصص، مدیریت بهینه بیمه‌های پایه و تکمیلی، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و ساماندهی، توسعه طب سنتی، بهینه سازی اعتبارات تخصیصی و بسترسازی برای مشارکت مردم در بهبود نظام سلامت، طراحی نظام سلامت در گام دوم انقلاب، انجام اصلاحاتی در طرح تحول سلامت، پیگیری سیاست‌های کلی جمعیت و در نهایت استفاده از تجارب نمایندگان ادوار گذشته عنوان کرد.

**سید مسعود خاتمی

سید مسعود خاتمی ۶۷ ساله زاده قودجان از توابع شهرستان خوانسار استان اصفهان است. او از پزشکان مطرح دوران دفاع مقدس بوده و در سوابق علمی اش ریاست قطب علمی ترومای ایران و استاد تمام دانشگاه دیده می‌شود. خاتمی چهار سال یعنی در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ ریاست بهداری کل سپاه پاسداران را بر عهده داشته و پس از آن تا سال ۱۳۸۳ معاون بهداشت و درمان بنیاد جانبازان بود.

این کاندیدای ریاست کمیسیون بهداشت و درمان، ده سال سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله دارد و دارای سوابقی همچون ریاست جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، ریاست مجمع بسیج جامعه پزشکی کشور، مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضویت در کمیسیون آینده نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در هیات مؤسس بسیج جامعه پزشکی و عضویت در هیات مدیره بنیاد بین‌المللی امداد و نجات است.

*حسینعلی شهریاری

حسینعلی شهریاری ۶۹ ساله متولد شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان است که در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شده و استاد پایه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است. او جراح و متخصص چشم، فلوشیپ ویتره و رتین بوده و در سال ۱۳۷۵ به دلیل ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و علمی نشان خدمت جمهوری اسلامی ایران را از رئیس جمهور وقت دریافت کرد و در سال ۱۳۸۷ نیز برگزیده همایش بزرگداشت سی سال سلامت و موفق به دریافت لوح تقدیر از رئیس جمهور شد.

در کارنامه شهریاری ریاست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، قائم مقامی وزیر در استان به مدت ۱۲ سال، عضویت شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور، عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، عضویت در شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، قائم مقامی دبیر کل انجمن اسلامی پزشکان کشور، عضویت در شورای علمی انتخاب برگزیدگان جایزه پیامبر اعظم (ص) وجود دارد.

این کاندیدای ریاست کمیسیون بهداشت و درمان از سال ۱۳۸۰ تاکنون رئیس قطب علمی چشم پزشکی کشور بوده و سابقه عضویت در کمیته علمی بانک چشم جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی کشور، شورای مرکزی جامعه متخصصان، هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان و زابل، هیات امنای بیمارستان شریعتی تهران و انجمن پیوند ایران را دارد.

شهریاری سابقه نمایندگی در چهار دوره هفتم، هشتم، نهم و دهم را دارد که در این مدت رییس کمیسیون بهداشت و درمان هم بوده است.

فارغ از اهمیت تصدی ریاست کمیسیون بهداشت و درمان، انجام درست وظایف این کمیسیون بسیار مهم است که انتظار می‌رود رییس، اعضای هیات رییسه و سایر اعضای این کمیسیون به بهترین شکل آن را انجام دهند. این روز‌ها کشور با ویروس جدید کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و باید برنامه‌ها و راهکار‌های مقابله با این پدیده نوظهور و دستورالعمل‌های کاربردی برای رعایت بهداشت به بهترین شکل و در اسرع وقت اجرایی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار