مدیرکل میراث و گردشگری استان فارس با اشاره به نخاله‌های ساختمانی که این روزها در عرصه و حریم قصر ابونصر پراکنده هستند، گفت: به زودی فنس‌کشی برای حفاظت بیشتر از این بنا انجام خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷ 21 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا:‌ این روزها حال و روز قصر ابونصر نخستین اثر ثبتی استان فارس خوب نیست. در عرصه و حریم و هرکجا چشم می‌دوانیم فقط نخاله ساختمانی و آشغال و بی‌نظمی است و دیگر هیچ. با وجود آنکه این محوطه در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شد و بیش از ۹ دهه و نزدیک به یک قرن از ثبت این اثر تاریخی در فهرست میراث ملی می‌گذرد اما نه تنها حفاظتی از آن نمی‌شود بلکه عرصه و حریم آن نیز تبدیل به محلی برای زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی شده است.

نه از فنس حفاظتی خبری هست نه از نگهبان یا حتا خط و خطوطی که مرز و محدوده این بنای تاریخی را نشان دهد. حتا از حدود دو دهه پیش تاکنون با مجوز شهرداری اجازه ساخت خانه در حریم این محوطه داده شده است که در نهایت نه تنها منظر بصری را خدشه دار کرده‌اند بلکه به حریم بنا نیز نفوذ کرده‌اند و این روزها نیز نخاله‌های ساخت و سازهای خود را در گوشه و کنار این محوطه تاریخی رها می‌کنند.

یادگاری‌نویسی‌ با رنگ روی سنگ‌ها و دیواره‌های دفاعی دژ (قلعه) که دیگر تقریبا چیزی از آن برجای نمانده، از دیگر مشکلات پیش روی قصراَبونصر است. حضور افراد ولگرد و معتادان نیز چالش دیگر این بنای تاریخی شیراز است که طی این سال‌ها هیچ دادرسی نداشته است.

قصر ابونصر یا تخت مادر سلیمان به صورت بقایای بناها و یک حصار سنگی، دیوارهای آجری، ساختمان‌های خشتی و آستانه‌های سنگی فروافتاده در شرق شیراز، بر بالای یک تپه دیده می‌شود. بر اساس کاوش‌های انجام شده در این محل نمونه‌های سفال و قطعات ظروف سنگی عهد هخامنشی را با سکه‌ها و آثاری دیگر از عهد سلوکی، اشکانی و ساسانی کشف کرده‌اند. بر پایه این کشفیات معلوم شد که در عهد اشکانیان بنایی محکم و محصور در آنجا احداث شده و در زمان ساسانیان هم مورد استفاده بوده‌است.

مصیب امیری (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس) به ایلنا گفت: مشکلی که در محوطه قصر ابونصر با آن روبه رو هستیم، نخاله‌های ساختمانی است که هر از گاهی در این محوطه ریخته می‌شود. هرچند نگهبان ثابت در این محوطه نداریم، اما سعی می‌کنیم هر چند هفته یکبار بازدید از منطقه داشته باشیم. البته قبول داریم که طی دو هفته گذشته شاهد ریخته شدن و افزایش نخاله‌های ساختمانی در محوطه این بنای تاریخی بودیم.

او ادامه داد: همواره شاهد ریخته شدن نخاله‌ها آشغال‌ها در این محوطه هستیم و هر از چند گاهی درصدد جمع‌آوری آن برمی‌آییم. البته طی صحبت‌هایی که با شهردار منطقه داشتیم قرار شد این نخاله‌ها جمع‌آوری و محوطه پاکسازی شود. در این میان فنس هم برای مصدود کردن بخشی از محوطه آماده‌سازی شده است و ظرف یک ماه آینده و تا پایان تیرماه این فنس کشیده خواهد شد تا مانعی برای ورود افرادی باشد که نخاله‌های خود رادر این محوطه خالی می‌کنند.

امیری با اشاره به آنکه قصر ابونصر دارای عرصه و حریم مصوب است، یادآور شد: همسایگانی که در اطراف این بنای تاریخی زندگی می کنند مسبب ریخته شدن این نخاله‌های ساختمانی هستند. این درحالی است که شهرداری محلی را برای خالی کردن نخاله‌ها در نظر گرفته‌است اما آنها این کار را نمی‌کنند و گاها از شرایط محوطه قصر ابونصر سوءاستفاده می‌کنند و شبانه نخاله‌ها را خالی می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون و بعد از گذشت سال‌های متمادی هنوز فنس‌کشی در اطراف این بنای تاریخی انجام نشده است، گفت: مدتی است که فنس آماده است و کارهای نهایی نصب آن انجام شده است و ظرف یک ماه آینده محقق خواهد شد.

47

45

44

43

48

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار