کد خبر: ۸۶۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱ 18 June 2020

یک متخصص طب سنتی گفت: افرادی که دچار سرفه‌های خشک شده و ترشحات زیادی در گلو دارند، برای رفع این عارضه از دمنوش گیاهان استفاده کنند.
به گزارش تابناک تبریز، حیدر عظمایی، متخصص طب سنتی، درباره فواید دمنوش ها و رفع سرفه با آنها اظهار کرد: تنگی نفس و سرفه معمولا به صورت‌های مختلفی در افراد ظاهر می‌شوند. در حال حاضر یکی از علائم سرفه و تنگی نفس می‌تواند ویروس کرونا باشد.

او افزود: البته تنگی نفس می‌تواند علل دیگری از جمله نارسایی قلبی، ریوی و آسم داشته باشد؛ بنابراین ممکن است منشاء تنگی نفس در فرد مواردی غیر از کرونا باشد.

بیشتر بخوانید:
بهترین شربت گیاهی برای درمان خلط ریه
این متخصص طب سنتی با بیان اینکه تنگی نفس یک عارضه خطرناک است، گفت: برخی اوقات واکنش‌های آلرژیکی که بر اثر گرد و غبار یا استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان ایجاد می‌شود هم در بروز سرفه نقش دارند. افراد می‌توانند تا حدودی این عارضه را با استفاده از دمنوش‌های مختلف مهار کنند.

کاربرد انواع دمنوش‌ها برای رفع سرفه

عظمایی بیان کرد: چهارتخمه مخلوطی از قدومه شیرازی، بالنگ، تخم شربتی و دانه به است. این ترکیب معجزه آسا برای درمان گلودرد و سرفه به کار می‌رود. برای خوردن این معجون باید یک قاشق چایخوری چهارتخمه را در یک لیوان آب جوش بریزید و چند دقیقه بعد آن را بنوشید.

بیشتر بخوانید:
از تفاوت کرونا، آنفلوانزا و آلرژی چه می‌دانید؟
او گفت: عسل و لیمو ترش، هر دو آنتی بیوتیکی قوی هستند که بدن را از هر نوع عفونت و میکروب، پاکسازی می‌کنند. یکی از دلایل اصلی سرفه، ایجاد التهاب در مخاط دهان است. در واقع سرفه، راهی برای دفع خلط است. عسل با ایجاد تحریک غدد بزاقی باعث دفع آسان‌تر در مخاط می‌شود و از طرف دیگر با خاصیت ضد میکروبی که دارد، از ایجاد آسیب به مخاط جلوگیری می‌کند.

دمنوش ها و فواید آن ها 

او افزود: آب لیمو ترش هم به افزایش ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند و می‌تواند سرفه‌های با منشا عفونی را تسکین دهد. برای درست کردن یک شربت ضد سرفه قوی باید یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آب یک لیمو ترش تازه را در آن بچکانید.

 

این متخصص طب سنتی گفت: زنجبیل هم خواص دارویی فراوانی دارد که یکی از آنها درمان سرفه است. این گیاه به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، سرفه‌های خشک ناشی از آلرژی و آسم را کاهش می‌دهد. در واقع زنجبیل باعث کاهش انقباض مجاری تنفسی و باز شدن آنها می‌شود. برای تسکین سرفه می‌توانید یک تکه زنجبیل تازه یا خشک شده را در مقداری آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد. این چای را می‌توانید با مقداری عسل یا لیمو ترش مخلوط و میل کنید.

کاربرد دمنوش ها 

او گفت: آویشن خاصیت ضدباکتریایی و قارچی دارد که باعث پاکسازی بدن از انواع میکروب‌ها و عفونت‌ها می‌شود. همچنین آویشن خاصیت خلط آور و ضد اسپاسم دارد. به همین دلیل در تسکین سرفه به خصوص سرفه‌های ناشی از آسم موثر است.

 

عظمایی تصریح کرد: برای بهره‌مند شدن از خواص بی نظیر آویشن، مقداری از برگ‌های خشک شده آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و بگذارید چند دقیقه دم بکشد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

او درباره کاربرد دانه میوه به گفت: دانه میوه به، یکی دیگر از درمان‌های موثر برای رفع سرفه است. دانه‌های میوه به علاوه بر خاصیت ضدباکتریایی قوی دارای موسیلاژ یا همان لعاب است. وجود موسیلاژ در دانه به، آن را به یک خلط آور و ضد التهاب مهم تبدیل می‌کند. برای درمان سرفه، دانه‌های به را در مقداری آب خیس کنید و بگذارید لعاب بیندازد. سپس این آب لعاب دار را بنوشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار