کد خبر: ۸۶۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵ 17 June 2020
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش مؤثر امام جعفر صادق (ع) در هویت بخشی شیعی گفت: در زمان امام صادق (ع) شیعه در اقلیت بوده ولی بااین‌حال ایشان کانون توجهات قرار داشته و به جهت برجستگی علمی و فقهی مسلمانان علاقه خاصی به حضرت داشتند.
دوران امام جعفر صادق (ع) دوران هویت بخشی شیعی است

تابناک/حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل رنجبر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، با اشاره به نقش مؤثر امام جعفر صادق (ع) در هویت بخشی شیعی اظهار کرد: در دوران امام جعفر صادق (ع) انواع فرقه‌های دینی باهدف اختلاف و تفرقه میان مسلمانان وجود داشت که این امام رئوف در طول زندگانی خود با انواع فرقه‌های انحرافی برای حفظ اسلام، مبارزه کرد.

وی با اذعان به اینکه عصر امام صادق (ع) را می‌توان به عصر هویت بخشی شیعه تشبیه کرد، گفت: در زمان امام صادق (ع) شیعه در اقلیت بوده ولی بااین‌حال ایشان کانون توجهات قرار داشته و به جهت برجستگی علمی و فقهی مسلمانان علاقه خاصی به حضرت داشتند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های علمی و کاربردی شمال کشور دوران زندگی امام جعفر صادق (ع) را یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی برشمرد و افزود: دوره زندگانی ایشان اوج فرقه‌گرایی در جهان اسلام بود و در این مواقع مهم‌ترین وظیفه امام حفظ و صیانت مذهب تشیع از انحرافات احتمالی عصر امویان و عباسیان بود.

رنجبر با اشاره دلایل نام‌گذاری امام صادق (ع) به‌عنوان رئیس مذهب تشییع بیان کرد: کاهش انحرافات دینی و مذهبی، پایان دادن به برخی جریانات ، از بین بردن بدعت‌های به‌جامانده از زمان امویان و افزودن رویکرد جامعه اسلامی از مهم‌ترین تلاش‌های امام جعفر صادق بوده است.

وی گریزی هم به نقش منتظران ظهور از دیدگاه امام جعفر صادق (ع) زد و تصریح کرد: اولین قدم درراه سعادت انسان، شناخت و معرفت نسبت به امام زمان است، به خاطر اینکه اگر انسان معرفتی نسبت به امام زمان خود نداشته باشد در حوزه اندیشه و عمل به بیراهه کشیده می‌شود و به همین جهت پیامبر اعظم (ص) می‌فرماید اگر کسی امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت می‌میرد.

استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه وظیفه به معرفت امام زمان (عج) بسیار دارای اهمیت است، افزود: آن‌قدر وظیفه معرفت به امام زمان دارای اهمیت است که امام صادق علیه‌السلام توصیه به خواندن این دعای معروف می‌فرماید، اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم تعرفنی نبیک، اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم تعرف حجتک، اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار