کارشناس مسئول توسعه و ترویج صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: هم‌اینک نزدیک به ۱۲ رشته صنایع دستی در استان در معرض خطر منسوخ شدن قرار دارد و برخلاف برخی از رشته‌های این صنعت، بازار کار و مشتری ندارند.
کد خبر: ۸۶۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴ 13 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:مجید سلیمی در مجموع رشته‌های فعال، مسنوخ شده و در حال مسنوخ شدن صنایع دستی در استان فارس را ۸۰ رشته اعلام و اضافه کرد: شورای احیای رشته‌های صنایع دستی تعریف خاصی برای رشته‌های منسوخ شده یا در خطر منسوخ شدن دارد.

او در توضیح پیرامون رشته‌های منسوخ شده یا در حال منسوخ شدن، گفت: رشته‌هایی که کمتر از ۵ صنعتگر در آن فعالیت دارند جزو رشته‌های منسوخ شده و رشته‌هایی که ۱۰ صنعتگر فعال در آن کار می‌کنند، جزو رشته‌های در حال منسوخ شدن دسته‌بندی می‌شوند.

کارشناس مسئول توسعه و ترویج صنایع دستی ادار کل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه حدود ۲۰ رشته صنایع دستی در استان در حال منسوخ شدن است، خاطرنشان کرد: امروز رشته‌هایی مانند؛ رشته گیوه دوزی در معرض منسوخ شدن قرار گرفته که برای این رشته‌ها نیز برنامه احیاء با برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی سالانه با رایزنی شرکت‌های برند محور اجرایی می‌شود تا با کارآفرینی و ایده پردازی بتوان صنایع دستی در معرض خطر را نجات داد.

سلیمی خاطرنشان کرد: البته هر ساله جوانان جویای کار وارد این عرصه‌ها می‌شوند و این امید وجود دارد که با یک شیب ملایم برخی از این رشته‌ها به حالت فعال در آیند.

او با اشاره به وجود ۵ هزار مشاغل خانگی مجوزدار در فارس، اظهار کرد: با احتساب تعداد بافنده‎ها در سطح استان به طور تقریبی حدود ۲۰۰ هزار صنعتگر فعال در استان داریم.

کارشناس مسئول توسعه و ترویج صنایع دستی ادار کل میراث فرهنگی فارس به وضعیت بیمه صنعتگران استان هم اشاره و اضافه کرد: صنعتگرانی که از سال‌های قبل بیمه آنها پرداخت می‌شده، همچنان تدوام دارد اما کسانی که به هر نحوی از پرداخت حق بیمه براساس تعرفه دولتی امتناع کرده و همچنین صنعتگران جدید از حق بیمه محروم هستند که این مهم از مطالبات مهم ماست و امید است هرچه سریعتر نسبت به بیمه شدن این دسته از صنعتگران نیز اقدام شود.

سلیمی همچنین از صادرات ۶ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۸۵۱ دلاری صنایع دستی فارس در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد که این میزان صادرات مجزا از صادرات چمدانی و صادرات صنایع دستی استان توسط تجار پایتخت در سال ۹۸ بوده است.

این کارشناس صنایع دستی استان فارس، خواستار تزریق بودجه کافی به صنایع دستی فارس به دلیل گستردگی تعدد آن نسبت به سایر استان‌های کشور و همچنین تکریم و تجلیل سایسته از پیشکسوتان این رشته شد.

 

برچسب ها: صنایع دستی ، منسوخ ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار