کد خبر: ۸۶۱۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲ 12 June 2020

 

تابناک/” ساسان کفایی ” که از زمان انتصاب به سمت مدیرکل محیط زیست گیلان سه ماه و 15 روز سپری شده است با تدارک دیدن نشست خبری گزینشی از حیث دعوت خبرنگاران به مناسبت روز محیط زیست ،برای اولین بار در برابر تعدادی قلیلی از خبرنگاران قرار گرفت.

حضور پسر بچه خردسال (سنخیت حضور چه ربطی به نشست خبری داشت!) و تعداد انگشت شمار خبرنگار در نشست خبری مذکور حائز اهمیت بوده به طوری که این سوال در ذهن تداعی شده است آیا مدیرکل و هم چنین سرپرست اداره روابط عمومی دستگاه اجرایی یاد شده توانایی برقراری تعامل با همه اصحاب رسانه فعال را ندارند ؟

cg30_نشست_خبری_مدیرکل_محیط_زیست_گیلان_-_22_03_99_(3).jpg (1000×666)

“ساسان کفایی”به عنوان مدیر غیر بومی و اهل استان فارس، بنا به مستندات موجود حتی به تماس تلفنی و پیامک دریافتی هم پاسخ نمی دهد،این در حالی می باشد طبق مصوبه شورای عالی اداری دولت تدبیر و امید،امکان دسترسی مستمر شهروندان به مدیران و کارکنان دستگاه­های اجرایی برای پاسخگویی باید فراهم باشد.

برابر ماده ۵ قانون مطبوعات؛کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی‌مطبوعات است.متخلف به شرط داشتن شاکی به حکم دادگاه به انفصال خدمت از شش ماه تا دو سال و در صورت تکرار به انفصال دائم از‌خدمات دولتی محکوم خواهد شد.

طبق بند ۱۱ ماده هشتم مصوبه شورای عالی اداری در زمستان ۹۵ در راستای حقوق شهروندی در نظام اداری که توسط رئیس جمهوری فعلی هم ابلاغ گردیده بر این نکته تاکید شد:

”در جلسات پرسش و پاسخی که از سوی سخن گوی دستگاه اجرایی یا روابط عمومی دستگاه برگزار می شود، نباید تبعیضی از حیث دعوت، شرکت، طرح پرسش، ارائه پاسخ و سایر موارد، علیه رسانه های منتقد صورت گیرد.

حسب بند ۳ ماده ۹ این مصوبه،دستگاه های اجرایی به آزادی بیان نظرهای شخصی، ارزیابی های انتقادی و پیشنهادهای اصلاحی مراجعین و رسانه ها احترام گذاشته و فضای تحمل نظرات مخالف را در درون خود نهادینه کنند.

ماده ۱۶ و بند ۱ ماده ۱۸ این مصوبه تاکید دارد:بالاترین مقام دستگاه اجرایی، مسئول اجرای این مصوبه بوده و مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی مشمول در تمامی سطوح سازمانی، مکلف به رعایت مفاد آن هستند.مسئولیت هدایت، راهبری، پیگیری و نظارت بر اجرای این مصوبه در سطح استان به عهده استاندار است.

ضمانت اجرای بی توجهی مدیرکل محیط زیست گیلان و نیز مدیر روابط عمومی این دستگاه اجرائی به این مصوبه  برابر ماده ۱۹چیست؟

نقض یا عدم رعایت حقوق و الزامات مندرج در این مصوبه و دستورالعمل های آن؛ در چارچوب ماده (۲۰) آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان، حسب مورد از مصادیق بندهای ماده (۸) قانون رسیدگی به تخلفات  اداری کارمندان محسوب می شود .

شکایات واصله از مردم یا دستگاه های نظارتی، ضمن بررسی و تطبیق با مقررات توسط واحدهای ذیربط، بر احقاق حقوق آنان از منظر تخلفات مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی، در هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری مربوط مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

تبصره ۲- اجرای این ماده نافی حقوق قانونی مردم برای مراجعه و طرح شکایات احتمالی در سایر مراجع قانونی و قضایی نمی باشد.

ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی :چنان چه هر یک از صاحب‌منصبان و مستخدمین و مامورین دولتی و شهرداریها در هر رتبه و مقامی که باشند از مقام خود سوء استفاده ‌نموده و از اجرای اوامر کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی و یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضائی یا هر گونه امری که از طرف مقامات قانونی ‌صادر شده باشد جلوگیری نماید به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

با توجه به این که بر اساس مصوبه هیات دولت در سال ۸۶، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه های اجرایی تصویب و ابلاغ شده است،برابر ماده ۷، روابط عمومی‌ها موظف به همکاری و تعامل مناسب با تمامی رسانه‌های قانونی و رعایت سیاستهای مربوط ابلاغی موضوع آیین‌نامه ساماندهی فعالیت پایگاههای اطلاع رسانی (سایتهای) ایرانی، موضوع تصویب نامه شماره ۱۰۹۰۶۰/ت ۳۵۷۴۱ هـ مورخ ۵/۹/۱۳۸۵ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند

آیا ” محمد علی صدیق عربانی” به عنوان سرپرست اداره روابط عمومی اداره کل محیط زیست گیلان حسب تبصره دو ماده ۲ و نیز ماده ۴ این آئین نامه منصوب شده است؟

این مصوبه تاکید دارد:” به منظور ایجاد ساختار مناسب روابط عمومی، دستگاههای اجرایی موظفند جذب ظرفیت سازمانی مصوب روابط عمومی را از سهمیه استخدامی ستادی و استانی خود از میان دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی روابط عمومی و رشته‌های مرتبط و یا دارندگان تجربه کاری در زمینه روابط عمومی را در اولویت قرار داده و جهت ارتقای پستهای حوزه روابط عمومی اقدام نمایند”.

“مدیر روابط عمومی دستگاههای اجرایی در سطح ستادی از سوی عالی‌ترین مقام دستگاه و از میان افراد دارای خلاقیت، تحرک و آگاهی سیاسی – اجتماعی و رسانه‌ای و تا حد امکان مرتبط با رشته روابط عمومی با هماهنگی سخنگو و در سازمانها و ادارات زیر مجموعه هر دستگاه با هماهنگی مدیر روابط عمومی دستگاه مربوط انتخاب خواهد شد و به صورت مستقیم زیر نظر مقام منصوب کننده فعالیت خواهد کرد.

حسب بخش  بند ۴۸ تدابیر ابلاغیه رهبر انقلاب اسلامی بر الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایشان در ۲۲ مهر ماه امسال بر ارتقای نظارت رسمی، مردمی و رسانه‌ای بر ارکان و اجزای نظام و پیشگیری از تداخل منافع شخصیت حقیقی و حقوقی مسئولان و کارکنان حکومت و برخورد بدون تبعیض با مفسدان به ویژه در سطوح مدیریتی تاکید شده است.

با توجه به این که سرپرست اداره روابط عمومی دستگاه اجرائی مذکور از تعدادی رسانه ها برای حضور در نشست اخیر به مناسبت دعوت به عمل آورده است،آیا نام این حوزه به جای”روابط عمومی”به”روابط خصوصی با تعدادی از اشخاص “بگذارند،بهتر نیست؟آیا “صدیق عربانی” در دعوت از اصحاب رسانه تبعیضی می کند و غرض ورزی دارد؟

ناگفته نماند اولین نشست هم اندیشی اعضای شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیستی  گیلان در سال ٩٩ با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در اردیبهشت ماه برگزار شد و چهره “محمد محمدیان حسن کیاده” متولد 1355 و یکی از فعالان قدیمی حوزه محیط زیست در تصاویر منتشر شده در فضای مجازی رویت نگردید!!!آیا صحت دارد به نشست دعوت نشد یا الزامی به دعوت وجود نداشت؟

محمد محمدیان حسن کیاده

  “محمد علی صدیق عربانی” که محیط بان بوده سالهاست عهده دار سرپرستی اداره روابط عمومی اداره کل می باشد و تاکنون با مدیران کل متعددی همکاری کرده است.

با توجه تصدی این مسئولیت طی سالیان طولانی، این سئوال در ذهن تداعی شده است آیا مدیران کل وقت جربزه ارتقا سمت و یا عزل “صدیق عربانی ” از سمت در اختیار نداشتند؟ آیا دیگر کارکنان هم چون او توانایی او را در اداره واحد یاد شده ندارند!؟ ضمن این که آیا عهده داری سرپرستی روابط عمومی توسط وی با گذشت سالیان متمادی،قانونی است؟

وی فرزند یکی از امامان جمعه وقت شهر رشت می باشد حتی تن به اجرای صحیح شرح وظایف کاری که در پرتال اطلاع رسانی اداره کل محیط زیست استان ندارد که در کنار آن مزین به انتشار نام و نام خانوادگی ،سمت و عکس خودش است.

این کارمند که مدیریت پرتال اطلاع رسانی اداره کل بر عهده دارد یکی از شرح وظایف کاری خودش را :” اعزام خبرنگاران به مناطق تحت مدیریت ، برگزاری نشست های خبری ترجیحا” در صدا و سیما” ولیکن اعزام اصحاب رسانه توسط وی به صورت گزینشی بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار