رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پس از بازگشایی دانشگاه‌ها می‌تواند دانشجویان را از خطر ابتلا به ویروس کرونا حفظ کند.
کد خبر: ۸۶۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰ 10 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: پس از شیوع کرونا در ایران بنابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شدند تا آموزش دانش آموزان و دانشجویان به صورت مجازی ادامه پیدا کند، بسیاری از کلاس‌های درس به صورت مجازی برگزار شد و دانشجویان این بار کلاس درس در منزل و از راه دور را تجربه کردند.

کلاس درس مجازی که شاید تا پیش از این برای بسیاری از دانشگاه‌ها اصلا برگزار نشده بود و به همین دلیل  در ابتدا که دانشگاه‌ها تعطیل شدند در برخی دانشگاه‌ها زیر ساخت مجازی سازی وجود نداشت و این دانشگاه‌ها دیرتر از سایر واحد‌های آموزش عالی به جمع مجازی‌ها پیوستند.

بازگشایی دانشگاه ها با رعایت دستورالعمل های بهداشتی

در روزهای کرونایی یکی از مشکلات دانشگاهیان این بود که واحد‌های عملی دانشجویان را نمی‌توان مجازی برگزار کرد و به دنبال بازگشایی‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که دانشگاه‌ها از ۶ خرداد و بعد از عید فطر بازگشایی شوند، اما با افزایش موارد ابتلا و برنامه ریزی برای بازگشایی این تاریخ به تعویق افتاد و زمان بازگشایی دانشگاه‌ها به ۱۷ خرداد موکول شد.

حالا در ادامه ترم تحصیلی مجازی دانشجویان و دانشگاه‌های سراسر کشور به فصل امتحانات پایان ترم رسیده‌اند و برنامه‌های مختلفی از طرف دانشگاه‌ها برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری و غیر حضوری (مجازی) اعلام شده است  و وزارت علوم و بهداشت به عنوان دو وزارتخانه متولی آموزش عالی کشور تصمیم گرفتند تا اختیار بازگشایی را به واحد‌های دانشگاهی محول کنند چرا که امکانات در همه دانشگاه‌ها یکسان نیست و برخی واحد‌های دانشگاهی امکان شرایط ایمن در روز‌های کرونایی برای حضور دانشجویان را ندارند.

خوابگاه‌ها هم یکی از چالش‌های اصلی دانشگاه‌ها و دانشجویان در زمان کروناست و وزارت بهداشت پروتکل بهداشتی بازگشایی دانشگاه‌ها را اعلام کرد تا بر این اساس دانشگاه‌ها پذیرای دانشجویان باشند.

 

دانشگاه‌ها موظف هستند تا اقلام بهداشتی را برای دانشجویان به ویژه خوابگاه‌ها تامین کنند و ضدعفونی کلاس‌های درس و خوابگاه‌ها به صورت مداوم انجام شود و محل‌های تجمع دانشجویان تعطیل باشند، سلف‌های دانشجویی هم از ظروف یک بار مصرف برای عرضه غذا باید استفاده کنند.

رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در زمان برگزاری امتحانات و واحد‌های عملی بسیار حائز اهمیت است و دانشجویان باید برخی نکات را در خوابگاه و کلاس‌های درس رعایت کنند تا خود و هم کلاس هایشان به کرونا مبتلا نشوند و این ترم تحصیلی را به سلامت سپری کنند.

دستورالعمل‌های بهداشتی پس از بازگشایی دانشگاه‌ها/ توصیه‌هایی که کرونا را از دانشجویان دور می‌کند

توصیه های بهداشتی برای دانشجویان پس از بازگشایی دانشگاه ها

آرزو دهقانی دانشجوی دکتری سلامت در بلایا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نکات بهداشتی برای شرکت در کلاس های درس دانشگاه ها و حضور در خوابگاه ها گفت: اگر شما هم از آن دست دانشجویانی هستید که باید در کلاس درس یا امتحان حضوری شرکت  کنید یا در خوابگاه ها اسکان دارید حتما باید برخی نکات بهداشتی را رعایت کنید تا خود و اطرافیان شما به کرونا مبتلا نشوند.

او با توصیه های بهداشتی به دانشجویان ادامه داد: حتماً در محیط دانشکده، سر کلاس و در پاویون و کتابخانه ماسک بزنید، دست‌ها را مرتباً با آب و صابون حداقل به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید، از لمس چشم، دهان و بینی خودداری کنید و بدانید که کوتاه بودن ناخن از ضروریات رعایت بهداشت فردی هست حتما رعایت کنید.

دهقانی بیان کرد: از فنجان، وسایل غذا و نوشیدنی شخصی استفاده کنید. هنگام عطسه یا سرفه کردن از دستمال‌کاغذی استفاده کنید. در صورت نداشتن دستمال، از روش‌هایی مانند عطسه یا سرفه در آرنج و سپس شستن دست‌ها استفاده کنید.

امتحانات دانشگاه ها در روزهای کرونایی

نکاتی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در دانشگاه ها

دانشجوی دکتری سلامت در بلایا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: با فاصله ۱.۵ متری از یکدیگر بنشینید  فاصله گذاری اجتماعی را حتما رعایت کنید، کافی است دو دوست خود را باز کنید و در این اندازه با دیگران در کلاس، محیط دانشکده و پاویون قرار بگیرید همچنین از تجمع در اتاق کار، آبدارخانه، اتاق کپی و ... اجتناب کنید.

 دهقانی تاکید کرد: از دست دادن و روبوسی کردن با یکدیگر پرهیز کنید. در کلاس و پاویون، نمازخانه و کتابخانه پنجره‌ها را باز بگذارید یا از تهویه مصنوعی استفاده کنید به‌طوری‌که جریان هوا به‌خوبی در محیط برقرار باشد. برای نوشیدن آب آشامیدنی ترجیحاً از آب آشامیدنی بسته‌بندی استفاده شود.

توصیه های بهداشتی به دانشجویان هنگام حضور در کلاس

دانشجوی دکتری سلامت در بلایا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: از خودکار، قلم، موس و کیبورد اختصاصی و شخصی استفاده کنید. از در دست داشتن ساعت، دستنبد، انگشتر و هرگونه زیورآلات اجتناب کنید.  جهت کاستن از تماس مستقیم دست‌ها با در و دستگیره‌ها، درب‌ها را به حالت نیمه‌باز نگهدارید.

دهقانی گفت:  قبل از شروع به کار در پاویون و کتابخانه و کلاس با محلول ضدعفونی‌کننده سطح میز را تمیز کرده و دستمال را دور بیندازید. بهتر است برای تمیز کردن سطوح از دستمال یک‌بارمصرف استفاده کنید. از دستمال مشترک برای تمیز کردن میز و صندلی و سایر وسایل استفاده نکنید.

ضدعفونی کلاس های دانشگاه

نکات بهداشتی  دانشجویان که هنگام ترک دانشگاه باید رعایت کنند

دانشجوی دکتری سلامت در بلایا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پس از پایان کار و تصمیم به ترک دانشکده، سطح لپ تاپ و گوشی موبایل خود را ضدعفونی کنید و سپس دست هایتان را بشویید. در صورت در دسترس نبودن سطل درب دار، دستکش و دستمال و ماسک استفاده‌شده را در کیسه پلاستیکی گذاشته، گره‌زده و در سطل زباله بیاندازید.

 دهقانی افزود: در مترو، سرویس، اتوبوس و تاکسی ماسک بزنید. خواب کافی، کاهش اضطراب، نوشیدن مایعات کافی و تغذیه مناسب سهم زیادی در کاهش ابتلا به بیماری دارد، حتما رعایت کنید. تغذیه سالم شامل استفاده از گروه‌های انواع غذایی شامل میوه و سبزیجات تازه جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل میکروبی به‌خصوص کرونا ویروس داشته باشید.

مصرف غذا در این اماکن دانشگاه ممنوع

دانشجوی دکتری سلامت در بلایا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از خوردن غذا در محیط‌های عمومی و همچنین خوردن غذا‌های آماده تا حد امکان اجتناب کرده و از مواد غذایی به‌صورت کاملاً پخته استفاده کنید.

او تاکید کرد: هرگونه خوردن و آشامیدن در نمازخانه ممنوع است. در نمازخانه از مهر و سجاده شخصی استفاده شود. در نمازخانه از چادر مشترک استفاده نکنید.

سرو بهداشتی غذا

دانشجویان علايم ابتلا به کرونا را گزارش کنند

دانشجوی دکتری سلامت در بلایا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: ساعات کلاس و جلسات به‌صورت فشرده و کوتاه برگزار شود و مطالب به‌صورت خلاصه ارائه شود تا از طولانی شدن آن‌ها پرهیز شود. در صورت احساس بیماری به مسئولین دانشگاه اطلاع دهید و از حضور در دانشگاه خودداری کنید.

دهقانی گفت: در سالم نگه‌داشتن خود، دانشگاه، خانواده و جامعه تلاش کنید. در صورت نیاز به مشاوره و صحبت با روانشناس با شماره ۴۰۳۰ تماس بگیرید. در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با شماره ۱۹۰ تماس بگیرید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار