خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی لرستان از فروش سالانه ۷ میلیاردی صنایع دستی در لرستان خبر داد و گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال صنایع دستی با ۵۲ رشته در این استان وجود دارد.
کد خبر: ۸۶۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲ 09 June 2020

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی لرستان از فروش سالانه ۷ میلیاردی صنایع دستی در لرستان خبر داد و گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال صنایع دستی با ۵۲ رشته در این استان وجود دارد.

سید امین قاسمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان مشغول به فعالیت هستند، گفت: کسب ۳۲ نشان ملی مرغوبیت و ۴ نشان یونسکو توسط هنرمندان و صنعتگران استان در رشته‌های کمانچه لری، زیورآلات سنتی، نقاشی و طلاکاری روی شیشه و حجاری سنگ از موفقیت‌های هنرمندان لرستانی است.

۳ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال صنایع دستی با ۵۲ رشته در لرستان وجود دارد

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۹ دوره آموزش رشته‌های عمومی صنایع دستی و سه دوره آموزشی شاغلین صنایع دستی در سطح استان برگزار شده است، افزود: در این دوره‌ها تعداد هزار و ۷۲۸ هنر آموز و هزار و ۲۶۸ هنرجو از آموزش‌های تخصصی بهره مند شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: گلیم بافی، چرم دست دوز، ماشته و جاجیم بافی، صنایع چوب، خراطی چوب، طراحی گلیم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، چوغا بافی، ورشوسازی، آئینه کاری، منبت کاری، حصیر و کپوبافی بخشی از رشته‌های صنایع دستی است که در این دوره‌ها آموزش داده شده است.

قاسمی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال صنایع دستی با ۵۲ رشته در استان وجود دارد که بیش از ۳۶ هزار هنرمند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

ثبت نام بیش از ۸ هزار نفر در سامانه هوشمند صدور مجوزهای صنایع دستی

وی از ثبت نام بیش از ۸ هزار نفر در سامانه هوشمند صدور مجوزهای ثبت شده صنایع دستی به عنوان صنعتگر انفرادی یا کارگاهی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: هنرمندانی که در این سامانه ثبت نام کرده اند می‌توانند ضمن حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی صنایع دستی از معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات بانکی حمایتی نیز بهره مند شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر دارای کارت شناسایی و یا کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی و بیش از ۳۰ هزار نفر در شغل‌های وابسته به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: سال گذشته هزار و ۲۶۸ فقره کارت مهارت آموزشی صادر و ۸۸۴ فقره کارت شناسایی نیز تمدید شده است.

قاسمی از صدور بیش از ۲۰۰ کارت مهارت حرفه آموزی صنایع دستی طی سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته حدود ۳۵۰ هنرمند نیز در شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، دورود، ازنا، الیگودرز، الشتر و کوهدشت در زمینه اصول بازاریابی صنایع دستی استان مورد آموزش قرار گرفتند.

فروش سالانه ۷۰ میلیارد ریال صنایع دستی در لرستان

وی همچنین به فروش سالانه ۷۰ میلیارد ریال صنایع دستی در استان اشاره و بیان داشت: یک بازارچه بزرگ در مرکز استان و چند بازارچه موقت در دیگر شهرستان‌ها، به منظور عرضه محصولات صنایع دستی هنرمندان، بدون واسطه و به صورت مستقیم فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ثبت شهر بروجرد به عنوان اولین شهر ملی صنایع دستی در رشته ورشو در کشور، تولید ۴ مستند آموزش گلیم بافی و ورشو سازی، چاپ ۵ هزار نسخه کتاب، چاپ ۴ هزار بروشور ۲۰۰ فریم عکس صنعتی کارگاه‌های صنایع دستی، را از جمله اقدامات مهم این اداره کل به منظور توسعه و ترویج صنایع دستی لرستان برشمرد.

قاسمی از پرداخت ۲۹ میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال تسهیلات حمایتی به ۱۰۱ کارگاه صنایع دستی استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری (کارا) دو هزار و ۷۵۰ نفر ثبت نام کردند و خوشبختانه یک هزار و ۵۳۰ نفر هم از اشتغال جدید بهره مند شدند.

وی عنوان داشت: از محل تسهیلات بانک گردشگری به کارگاه‌های صنایع دستی نیز ۲۵ میلیارد ریال به ۲۵ هنرمند استان اختصاص یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان به حضور مداوم هنرمندان صنایع دستی لرستان در جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای اشاره و تصریح کرد: ۳۲۵ هنرمند در ۱۷ نمایشگاه و جشنواره شرکت کردند.

قاسمی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی اقوام ایران زمین در ۵۹ غرفه صنایع دستی آبان ماه سال گذشته در خرم آباد اظهار داشت: در این جشنواره که به مدت ۵ روز و با حضور هنرمندان ۲۸ استان برگزار شد ۳۷ هزار نفر از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار