مجتبی محمودی
کد خبر: ۸۵۷۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ 02 June 2020

تابناک رضوی: مهمان ناخوانده‌ای ڪه این روزها همه را نگران ڪرده آن‌قدرها هم شاید بد نباشد!

این جمله در آغاز باعث انواع برداشت‌ها حتی شاید نثار ناسزا به گوینده باشد و از سوی دیگر هم ممڪن است در ذهن مخاطب پژواڪ جمله‌های ڪلیشه‌‌ای قدیمی شود ڪه هر شرّی، دارای خیر و حڪمتی است!ڪه البته هست.

بواقع چگونه می‌توان برای ویروسی ڪه پاقدمش با استرس و ترس جمعی همراه بود و به ارتحال و از دست رفتن برخی همنوعان و حتی نزدیڪانمان منجر شد ثمره و خیری قائل شد!؟

بیایید به فراخوان سهراب سپهری ڪه گفت:"چشم‌ها را باید شست؛ جور دیگر باید دید" عمل ڪنیم و با نگرش متفاوت به مصداق شعر حافظ ڪه می‌گوید: "عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو!" ڪرونا را نیز از منظری دیگر ارزیابی ڪنیم.

ڪافی‌ست به مراسم‌ عزای آنان ڪه ڪرونا عزیزانشان را روانه سینه تراب ڪرده، بنگریم ڪه در عین ملال از بیماری و اندوه هجران متوفی و غریت مراسم خاڪسپاری و تدفین اما لااقل معاف شده‌اند از انبوهی از تشریفات زائد ترحیم و حضور مهمانان پرشمار و آداب بسیار تشییع و سپس آیین‌های ختم سه روز نخست مرحوم یا مرحومه و هفتم و چهلم و هزینه‌های رستوران و پذیرایی و گل و آگهی و دیگر حواشی مصیبت ڪه  خودش گاهی مصیبتی مضاعف بود و حالا نیست!

باید پذیرفت ڪه ڪوئید ۱۹ یڪ هشدار بود برای جامعه جدا از خدا و ناخدایان مغرور و افسارگسیخته‌ای ڪه سوار بر مرڪب تڪنولوژی همه چیز را مسخّر خود می‌پنداشتند و اینڪ ذلیل و اسیر ویروسی میڪروسڪوپی شده‌اند.

ڪرونا تلنگری برای مدیران ما نیز بود تا ضعف بسیاری از ساختارهای معیوب را دریافته و فاصله عمیق حرف تا عمل را در نیل به دولت الڪترونیڪ و تحقق شهرالڪترونیڪ و آمادگی نهادهای اجرایی را در بسیاری از زمینه‌ها از جمله اطلاع‌رسانی عمومی و آموزش همگانی در عمل دریافته و عبرت بگیرند.

سازمان مدیریت بحران با وجود قانون جامع سال ۹۸ از مدیریت بحران ڪرونا جا ماند تا نقش فرابخشی آن مغفول و زمام امور به وزارت بهداشت و درمان سپرده شود.

ڪروناویروس انگار آزمون سخت و ابتلای همه ما بود تا قدردان نعمت سلامت باشیم و مرگ را نه فقط برای همسایه و نه دیر و دور ندانیم!

این ویروس عیار صداقت ما را در دوستی ثامن‌الحجج(ع) و قدر دانستن نفس ڪشیدن زیر سایه خورشید هشتم هم سنجید تا با تماشای تصاویر این روزهای صحن‌های حرم و غربت غریب‌الغربا باران اشڪ باشیم ڪه هویت مشهد به زیارت و آبرو و رزق ایرانیان از رضای رضا و زائران اوست.

ڪرونا با شعار لزوم در خانه ماندن و اصل فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیڪی باعث شد تا حتی دلتنگ اقامه نماز جماعت شویم و مرغ دلمان لڪ بزند برای ارمغان نور و آرامشی ڪه در مساجد داشتیم و بهجت و سروری ڪه پای منابر و روضه‌ها و هیئات می‌یافتیم.

هزینه‌های بسیار عروسی نیز باوجود ڪرونا، ولو تا اطلاع ثانوی! بر سر زوج‌های جوان و خانواده‌هایشان آوار نمی‌شود و خوشا آنانڪه در این ایام ڪرونایی، بی‌بهانه و بریز و بپاش زائد، راهی خانه بخت شدند.

ڪرونا با همه منحوس بودنش این برڪت را داشت ڪه مانع عدم برگزاری سمینارهای بی‌ثمر _ بخوانید سمیناهارها_ و انواع ڪنفرانس‌ها و مجامع صوری شد و بسیاری از همایش‌های بی‌حاصل و پرهزینه‌ای ڪه ارتزاق آنها مستقیم یا غیرمستقیم از بیت‌المال بود را یا تعطیل ڪرد یا با تغییر سبڪ و شیوه برگزاری به صورت مجازی و ویدئو ڪنفرانسی و با ڪمترین هزینه ممڪن به مسیر صلاح و ثواب برگرداند.

مراودات اداری و آموزشی ما نیز این روزها شیب تندی را به سوی جهان جدید ارتباطی طی می‌ڪند ڪه در جای خود مغتنم است.

همچنین شیوع بحران ڪرونا به محیط زیست فرصت تنفس داد و منشا ڪاهش آلودگی هوا و ترافیڪ شهرها شد و به‌عنوان یڪ بحران اجتماعی جهانی(پاندمی) خیزش‌های ارزشمند عاطفی و اجتماعی را رقم زد تا همانند بحران سیل سال گذشته ڪشور و زلزله سال قبلتر، قلب بسیاری از مردمان ایران زمین به هم نزدیڪ گردد و از گروه‌های جهادی و طلاب تا تشڪلهای مردمی و هیئت‌های مذهبی و بسیجیان و مسجدی‌ها و گروههای داوطلب هلال احمر پای ڪار و ڪمڪ بیایند و این بار با تولید تجهیزات محافظت فردی و اقلام بهداشتی خط‌شڪن امداد و نجات باشند و در روزهای اخیر نیز ضمن همنوایی اقتصادی در بخشش اجاره و تخفیف و امثالهم جلوه‌های زیبایی از همبستگی اجتماعی و مواسات و ڪمڪ مومنانه را خلق ڪنند.

ڪرونا خانواده‌های بسیاری را دیگر باره ڪنار هم نشاند تا جایگاه مغفول نهاد خانواده را با تعامل بهینه و گفتگوی بیشتر و در خانه‌مانی و گاهی تجربه فعالیت‌های خانگی متفاوت مانند لذت بازی با ڪودڪان و حتی طبخ غذای سنتی و نان‌پختن، برایمان ماندگار ڪند.

آشتی با ڪتاب و انس با مطالعه از دیگر خواص دورانی بود ڪه سبڪ زندگی خاصی را برایمان به ارمغان آورده است.

سلام و درود مردم قدرشناس ایران هرگز ایثار مدافع سلامت را از یاد نبرده و شهدای این عرصه در تاریخ جاودانه می‌مانند.

همچنین همه آنانی ڪه در این دوران سخت بحران،جانانه پای سلامت مردم و دستگیری از محرومان ایستادند و بلڪه با تهیه و تولید مواد ضدعفونی و ماسڪ و بروز انواع ابداعات و مجاهدت‌هایی مانند تولید ڪیت‌های سنجش و پژوهش و آزمایش واڪسن و داروهای بهبود بیماران باعث سرافرازی هستند نیز همواره در حافظه تاریخی مردم ماندگار می‌مانند.

بامید برگزاری عاجل جشن شڪرگذاری ریشه‌ڪنی ڪرونا در حرم امام رضا(ع)

مجتبی محمودی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار