کد خبر: ۸۵۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴ 02 June 2020

گزارش از: سید حسین مجرد

عصرکاسپین /بنیاد فردوسی شاخه گیلان با حضور مهندس یاسر موحدفرد (دبیرکل و رییس بنیاد فردوسی) در گیلان و شهرستان رشت به عنوان هفتمین نمایندگی این بنیاد فرهنگی تاسیس شد.
طبق احکام صادره از سوی بنیاد فردوسی، دکتر نصراله زیرک به عنوان رییس هیات مدیره بنیاد فردوسی شاخه گیلان در راه‌اندازی این بنیاد در گیلان گفت: این هفتمین شاخه کشوری بنیاد فردوسی است که در گیلان راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم پس از راه‌اندازی نمایندگی این بنیاد در این استان فرهنگی کارهای زیادی را شاهد باشیم.
مهندس یاسر موحدفرد اظهار کرد: شاهنامه یک دانشنامه است و من ۱۵ سال پیش با یاری بزرگان فردوسی شناسی و هنرمندان برجسته ایرانی این بنیاد را تاسیس کردم.
وی ادامه داد: ما سیاسی نیستیم چون فرهنگ متعلق به همه قشرهای گوناگون مردم است به ویژه شاهنامه فردوسی که میراث ایران به شمار می‌آید، نه قوم گرا و نه ستیزه گرا است.
مدیر پایگاه خبری شاهنامه افزود: ما تمدنی بیش از ۱۰ هزار ساله داریم و نباید این تمدن و فرهنگ را نفی کنیم و بسیاری از پیامبران الهی نیز در سرزمین ایران رشد و نمو کرده ویا ایرانی تبار و ایرانی نژاد بوده‌اند.
مهندس موحدفرد بیان کرد: تلاش بنیاد فردوسی پیوند دادن تاریخ، فرهنگ و هنر و پیشینه یکپارچه ایران است و از نگاه شاهنامه، ایران همان جهان است.
مدیرعامل موسسه فردوسی توسی تصریح کرد: در شاهنامه نه تنها انسان‌ها بلکه به حیوان‌ها به ویژه اسب، نگاه ویژه‌ای شده و در شاهنامه فردوسی می‌بینیم که ایرانیان از دیرباز هنگام سوار شدن بر اسب به جای شمشیر، چوب چوگان در دست می‌گرفتند و حتی ایرانیان به فکر روح و روان اسب‌ها نیز بودند.
رییس بنیاد فردوسی خاطر نشان کرد: شوربختانه ما روی زبان فارسی تعصب چندانی نداریم و این در حالی است که زبان فارسی بیشترین کلیدواژه را دارد و در زمان گذشته طایفه‌ها و قبیله‌های فراوانی در ایران وجود داشتند که جزو ایران بزرگ بودند و هم اینک هر یک کشور مستقلی هستند.
وی به زنده شدن نقالی و شاهنامه خوانی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ سال پیش عنوان کردم که نقالی در حال نابودی است به همین دلیل کارهای فراوانی را انجام دادیم از جمله هنر نقالی به عنوان نیای نمایش ایرانی به نام ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است که خوشبختانه با کمک خانواده‌های ایرانی نه تنها هنر نقالی بلکه موسیقی حماسی شاهنامه دوباره ترویج و گسترش یافت و این هنرها هنوز زنده هستند.
مهندس موحدفرد افزود: هم اینک نیز مترصد چاپ مجموعه‌های مقاله‌های دانشنامه شاهنامه فردوسی هستیم که بیش از ۱۲۰ مقاله نیز از کشورهای گوناگون به زبان فارسی گردآوری کردیم و می‌خواهیم این مقاله‌ها را در سه بخش جوانان، هم‌روزگاران و پیشگامان چاپ کنیم که در این راستا بنیاد فردوسی شاخه گیلان می‌تواند به ما یاری دهد.
رییس بنیاد فردوسی ادامه داد: هم‌چنین دو دوره نیز جشنواره ضرب و نقل برگزار کردیم که سومین دوره آن را گیلان می‌تواند به صورت جشنواره مجازی برگژار کند.
مهندس موحدفرد در پایان عنوان کرد: ۱۰۱۰ سال از پایان سرایش شاهنامه فردوسی می‌گذرد و هم اینک نیز شاهنامه خوانی در سطح کشور به ویژه میان کودکان و نوجوانان رواج مناسبی یافته و امیدواریم که مردم بیش از پیش با شاهنامه آشنا شوند.
در ادامه نیز اعضای بنیاد فردوسی شاخه گیلان سخنانی را در خصوص ظرفیت‌های این استان عنوان کردند.
بازدید از شرکت چاپ و نشر نوین و بازدید از آرامگاه میرزا کوچک جنگلی و میراحمد سیدفخری‌نژاد (شیون فومنی) و دیدار با هنرمندان و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد استان گیلان از دیگر برنامه‌های رییس بنیاد فردوسی و اعضای این بنیاد در گیلان بود.
شایان ذکر است که دکتر نصراله زیرک (رییس هیات مدیره)، دکتر علیرضا مبرهن (نایب رییس)، دکتر عباسعلی زمینی (عضو هیات مدیره و نماینده نشر بنیاد فردوسی)، سید رضا ثابت قدم (عضو هیات مدیره و نماینده پایگاه خبری شاهنامه) و ابوذر آستانی به عنوان (دبیر بنیاد فردوسی شاخه گیلان) منصوب شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار