خطر موج جدید کرونا با بازگشایی قهوه‌خانه‌هادبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ضمن انتقاد از آنچه که "رشد صنایع دخانی در چند سال اخیر" خواند، ‌در عین حال نسبت به خطر موج جدید کرونا در مصرف کنندگان مواد دخانی به دنبال بازگشایی قهوه‌خانه‌ها هشدار داد.
کد خبر: ۸۵۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶ 29 May 2020

تابناک رضوی: دکتر محمدرضا مسجدی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه دخانیات می‌تواند برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند، مشکل‌آفرین باشد، ‌ گفت: مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان کالاهای دخانی در صورت ابتلا به بیماری کووید۱۹، شدت بیشتری از بیماری را تجربه خواهند کرد و احتمال بستری شدن آنها در آی‌سی‌یو هم افزایش می‌یابد.

 

خطر موج جدید کرونا در مصرف‌کنندگان مواد دخانی با بازگشایی قهوه‌خانه‌ها

 

وی افزود: اگر قرار باشد در رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها بازگشایی‌هایی صورت گیرد و مراقبت‌های بهداشتی انجام نشود، فکر می‌کنم با موج جدید در گروهی مواجه هستیم که دخانیات مصرف می‌کنند. توصیه ما به افراد بویژه قشر جوان آن است که از مصرف دخانیات و قلیان به شکل گروهی پرهیز کنند؛ کرونا باکسی تعارف ندارد و به راحتی منتقل خواهد شد. همزمانی کرونا با هفته ملی مبارزه با دخانیات زمان مناسبی است که این پیام بهداشتی به مردم برسانیم.

 

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال تعطیلی قهوه‌خانه‌ها پس از شیوع ویروس کرونا، روند کاهشی در میزان مصرف قلیان را شاهد بودیم یا خیر؟، بیان کرد: در این مورد آمار دقیق نداریم اما ظاهر امر نشان می‌دهد وقتی در عموم جامعه قلیان به راحتی در دسترس نباشد، میزان مصرف آن کاهش پیدا کند. کرونا بهانه‌ای شده است تا سازمان بهداشت جهانی نیز در این خصوص توصیه‌هایی را مرتبا مطرح کند و به مردم در مورد مصرف دخانیات بویژه به صورت جمعی هشدار دهد.

 

قرنطینه کرونا و افزایش مصرف سیگار

 

وی افزود: مدتی بود که مصرف قلیان میان خانم‌ها افزایش چشمگیری داشت، اما تغییر مصرف از قلیان به سیگار در میان این قشر به راحتی میسر نمی‌شود. استقبال از قلیان انگیزه‌های خاص خود را دارد، برخی به عنوان تفریح از آن استفاده می‌کنند و شاید سیگار به راحتی جایگزین مصرف آنها نشود، اما می‌دانیم حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف کنندگان قلیان به استفاده از سیگار روی می‌آورند. البته مطالعاتی در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد در مدت قرنطینه کرونا مصرف سیگار در میان افراد سیگاری افزایش یافته است چراکه محدود به حضور در منزل بودند و سیگار را وسیله‌ای برای تسکین خود انتخاب کرده بودند.

 

افزایش قیمت سیگار در جیب دلالان

 

وی با بیان اینکه گمان می‌رود مصرف قلیان، پس از شیوع کرونا به دنبال تعطیلی قهوه‌خانه‌ها کاهش یافته باشد، تصریح کرد: اما در مورد سیگار دو اتفاق مهم افتاد. پس از شیوع کرونا قیمت سیگار افزایش چشمیگری داشته است که متاسفانه هیچ مبلغی به جیب دولت و بیت‌المال نمی‌رود و تنها دلالان سود می‌برند. در حالی قیمت سیگار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است که ما همچنان در مورد مالیات آن درجا می‌زنیم. ایران در مورد مالیات بر دخانیات در میان اکثر کشورها در رتبه پایینی قرار دارد.

 

مسجدی در خصوص چگونگی روند اجرای طرح "پاد" یا «پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس» در شرایط تعطیلی مدارس، اظهار کرد: این طرح با مشارکت خود دانش‌آموزان دو برنامه را در فضای مجازی آغاز کرد. این طرح بر اساس نظرات خود دانش‌آموزان انجام شد. برای آنکه دانش‌آموزان چندان از فضای طرح دور نباشند، دو مسابقه در این مدت برایشان در نظر گرفته شد تا در آن شرکت کنند. این کار انعکاس بسیار خوبی داشته است.

 

عدم پایبندی وزارت صمت به مصوبات ضددخانیاتی

 

وی معتقد است که تنها صنعت موفق کشور طی چند سال اخیر صنایع دخانی بودند و گفت: این صنایع توانستند طی این مدت از ۴ یا ۵ واحد صنعتی به حدود ۱۸ واحد تولیدی برسند. زمانی واحدهای تولیدی افرایش می‌یابند که منفعت و سود داشته باشند که در این مورد سوددهی این صنایع یعنی تولید بیشتر اقلام دخانی که مصرف بیشتر محصولات دخانی را در پی خواهد داشت. متاسفانه در این زمینه وزارت صمت بر اساس مصوبات و آیین‌نامه‌ها عمل نمی‌کند؛ بر اساس مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات، احداث هر واحد جدید تولید دخانیات باید در ستاد تایید شود؛ درحالی که وزارت صمت خودش اقدام به صدور مجوز می‌کند.

 

انتقاد از سریال "زیرخاکی"

 

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با تاکید بر این که مبارزه با دخانیات یک روند چند وجهی است، ‌ خاطرنشان کرد: در حالی پربیننده‌ترین سریال ماه مبارک رمضان، سریال "زیرخاکی" بود که صحنه‌های زیادی از دخانیات را نشان می‌داد. با این حال می‌توان تنها با توصیه به مردم توقع کاهش مصرف این دست اقلام آسیب‌رسان را داشت؟ ما طرح پاد را انجام می‌دهیم، در حالیکه دانش‌آموز در خانه و در سریال و فیلم‌ها استعمال دخانیات را مشاهده می‌کند، مشخص است که قدرت آنها بیش از طرحی است که ما اجرا می‌کنیم.

 

وی درباره برنامه‌های جمعیت مبارزه با دخانیات در سال جاری با توجه به شیوع کرونا در کشور، گفت: در بنیاد نیکوکاری سرطان برنامه‌ای در نظر داریم که انجام شود. در این راستا ۱۵ کلیپ در مورد کرونا و دخانیات، کرونا و بیماری‌های ریوی و ... تهیه شده است که معاونت استان‌های صدا و سیما آن را برای پخش به شبکه‌های استانی ابلاغ کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار