کد خبر: ۸۵۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷ 24 May 2020
 

تابناک/ قرارداد اجرای پروژه دانش بنیان تفکیک از مبداء " دوباره" صبح امروز با حضور ناصر حاج محمدی، شهردار رشت، رضا سلمانی، نماینده رسمی گروه فن‌آوا و مدیرعامل کانون تفکر زبرالحدید و همچنین جمع از مسئولان هر دو مجموعه در رشت منعقد شد.

 

گیل خبر/ قرارداد اجرای پروژه دانش بنیان تفکیک از مبداء " دوباره"  با حضور ناصر حاج محمدی، شهردار رشت، رضا سلمانی، نماینده رسمی گروه فن‌آوا و مدیرعامل کانون تفکر زبرالحدید و همچنین جمع از مسئولان هر دو مجموعه در رشت منعقد شد.

شهردار رشت با تاکید بر لزوم اجرای طرح تفکیک از مبداء پسماند اظهار داشت: اجرای طرح دانش بنیان " دوباره " و همچنین اجرای کیف پول شهر رشت توسط به عنوان پشتیبان اجرایی این طرح توسط بخش خصوصی فرصتی مناسب برای رفع بحران پسماند در گیلان است.

ناصر حاج محمدی با اعلام اینکه در حال حاضر جمع‌آوری پسماند خشک به روشی‌هایی غیرعلمی توسط برخی از مجموعه‌های خصوصی در حال اجرا است که هیچ فایده‌ای برای شهرداری ندارد افزود: این اقدامات سبب چالش‌های زیست‌محیطی شده و از نظر سیما و منظر شهری قابل توجیه نیست.

وی پروژه دانش بنیان " دوباره " را اقدامی علمی و کارشناسی در راستای اجرای طرح تفکیک از مبداء در شهر رشت دانست و ابراز داشت: قرارداد سرمایه‌گذاری این مجموعه به طور کاملا قانونی و با نظارت دستگاه‌های نظارتی منعقد می‌شود.

شهردار رشت با بیان اینکه پروژه دانش بنیان " دوباره " بر روی پلتفرم تلفن همراه اجرا می‌شود که امکان استفاده از کیف پول الکترونیک را نیز برای رشتوندان ایجاد کرده افزود: اجرای این طرح هم برای شهر و هم برای مردم آورده‌های مهم و فراوانی دارد.

حاج محمدی با تاکید بر اینکه اجرای طرح دانش بنیان " دوباره" زمینه اشتغال قریب به ۵۰۰ نفر را نیز در رشت ایجاد می‌کند گفت: در سال اول اجرای این پروژه ۲۰ درصد از پسماند خشک شهر رشت تفکیک می‌شود که این آمار در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد است.

وی با اعلام اینکه شهرداری رشت به دنبال فعالیت‌های مشارکتی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است خاطرنشان کرد: بدون جذب سرمایه‌گذار امکان اداره امور شهرداری رشت وجود ندارد.


نماینده رسمی گروه فن‌آوا نیز در این جلسه با بیان اینکه مسئله‌ی پسماند در استان‌های شمالی از یک بحران خاموش به نمونه‌ی عبرت‌آموزِ مدیریتِ نادرستِ پسماند در کشور تبدیل شده گفت: امروز سراوان به عنوان دفن‌گاه اصلیِ زباله‌ی شهر رشت و شهرهای اطراف سهم عمده‌ای را از این مسئله در استان گیلان به خود اختصاص داده است.

رضا سلمانی افزود: با توجه به توسعه جوامع صنعتی و گسترش فرهنگ مصرف گرایی به ویژه در شهر‌ها، قابلیت کاربرد دوباره و بازچرخانی مواد اولیه از طریق بازیافت پسماند ارزشمند، باعث کاهش تبعات زیست محیطی و صیانت از سرمایه ها و منابع ملی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه تفکیک و جمع آوری صحیح پسماند از مبدأ، کاهش حجم پسماند های تولیدشده و ... و دیگر عناصر مهم و تاثیر گذار در مدیریت پسماند، جز از طریق جلب اعتماد و مشارکت شهروندان و ایجاد آگاهی در خصوص استمرار مسئولیت شان در قبال تولید پسماند میسر نخواهد شد.

نماینده رسمی گروه فن‌آوا تفکیک از مبداء را کلیدی‌ترین راه‌حل مدیریت پسماند دانست و ابراز داشت: در این راهکار علاوه بر گردآوری بخش عمده ای از باله های خشک و فراهم آوردن امکان بازیافت آن، میزان خلوص زباله های تر را نیز بالا می‌برد. در طرح جامع مدیریت پسماند کشور در افق 1404نیز وضعیت مطلوب پسماند این است که کلیه پسماند های عادی، تفکیک و بازیافت شوند.

سلمانی ضمن تشریح جزئیات طرح دانش بنیان " دوباره" گفت: طرح دوباره، اپلیکیشنی مفید و کارآ با کاربری آسان است که در اختیار شهروندان مناطق 5 گانه شهر رشت قرار می گیرد و خدمات هوشمند تفکیک پسماند از مبدأ را ارائه می‌دهد. کیف پول کاربران پس از تحویل پسماند، شارژ شده و کاربران می توانند اعتبارشان را در بیش از 50 قالب متنوع نظیر خیریه، کد تخفیف، فروشگاه، خدمات شهروندی و انتقال وجه به حساب و ... صرف کنند.

وی با اشاره به اینکه "دوباره" استارتاپی است که در زمینه جمع آوری پسماند خشک ارزشمند فعالیت می نماید تصریح کرد: افراد می توانند از طریق اپلیکیشن، مرکز تماس و کد دستوری درخواست گردآوری پسماند خشک ارزشمند خود را در مبدأ ثبت نمایند. همچنین "دوباره" در هر یک از محلات 55 گانه شهر رشت 1 کیوسک را راه اندازی خواهد کرد تا کاربران به سادگی و سرعت بتوانند با دریافت امتیاز بیشتر، پسماند خود را به کیوسک ها تحویل دهند.

نماینده رسمی گروه فن‌آوا با اعلام اینکه افراد دارای دغدغه های محیط زیستی نیز می توانند، چالش ها، رویداد ها، فعالین و انجمن های محیط زیستی شهر را در پلتفرم دوباره دنبال نموده و در مدیریت پسماند با آنان مشارکت کنند افزود: مهمترین عامل موفقیت "دوباره" جلب اعتماد و مشارکت مردم خواهد بود.

سلمانی با بیان اینکه متاسفانه نرخ تفکیک از مبدأ در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد خاطرنشان کرد: بررسی های صورت گرفته در خصوص طرح هایی که در خصوص تفکیک زباله از مبدأ در گذشته یا در حال حاضر در جریان می‌باشند، نشانگر عدم توجه لازم این اقدامات به فراهم آوردن دو متغیر کلیدی «امکان» و «انگیزه» مشارکت است.

وی با اعلام اینکه این طرح با تمرکز بر ایجاد دو متغیر انگیزه و امکان به ارائه خدمات به شهروندان رشت خواهد پرداخت اظهار داشت: این خدمات توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت و بر اساس نتایج تحقیقات بازار طراحی شده و به روز خواهد شد.

نماینده گروه فن‌آوا با اعلام اینکه مردم می‌توانند از دو طریق پسماند تفکیک شده خود را تحویل دهند گفت: راهکار اول تحویل درب منزل است به گونه‌ای که کاربر نسبت به ثبت درخواست جمع آوری پسماند ارزشمند خود با ذکر مشخصات نوع، وزن تقریبی پسماند و موقعیت مکانی در سامانه اقدام می کند. همچنین بازه های زمانی مناسب جهت تحویل پسماند را در سامانه مشخص می نماید. اپلیکیشن با استفاده از اطلاعات ثبت شده در سامانه و طبق زمانبندی مورد درخواست کاربر، درخواست را به راننده اعلام کرده و راننده به محل اعزام می شود. این رابط کاربری در دو نسخه اندروید و وب اپ ارائه می شود.

سلمانی گفت: در راهکار دوم کاربر می تواند با ردیابی و مسیریابی نزدیکترین کیوسک محله از طریق پلتفرم و مشاهده اطلاعات مربوط به آن کیوسک و قیمت روز پسماند، اقدام به تحویل پسماند نماید.

وی افزود: امکان «ارائه راه‌کار هایی برای کاهش تولید پسماند و صرفه جویی در هزینه ها بر اساس تحلیل پسماند تولیدی (ویژه کسب و کار ها)» در حال توسعه و پیاده سازی می باشد؛ همچنین اجماع صورت گرفته در خصوص اولویت این چالش و همچنین اولویت راهکار تفکیک از مبدأ، پذیرفتاری فرهنگی بالای مردم شهر رشت و نرخ بالای کاربری اینترنت و پلتفرم های نرم افزاری در شهر می تواند فرصت مناسبی را برای موفقیت این طرح فراهم آورد.

نماینده رسمی گروه فن‌آوا با بیان اینکه بسیاری از استارتاپ های مشابه در کشور به دلیل عدم شناخت دقیق بازار و فقدان استراتژی بازاریابی صحیح دچار شکست شده اند تصریح کرد: از این رو شناخت دقیق بازار و اتخاذ استراتژی درست و توسعه محصول مبتنی بر آن در اولویت تیم تحقیق و توسعه دوباره می باشد.

سلمانی با اعلام اینکه تا کنون تحقیقات بازار طرح با نمونه 10.000 موردی در سطح شهر رشت صورت گرفته و به تایید سازمان پسماند شهرداری های استان گیلان رسیده است عنوان داشت: طرح "دوباره" با هدف افزایش میزان پسماند خشک ارزشمند تفکیک شده به 30 درصد از کل پسماند خشک در افق 30 ماهه، طراحی شده است که این امر، تکلیف قانونی شهرداری نسبت به اجرای طرح جامع پسماند استان گیلان را اجرا می نماید.

وی خاطرنشان کرد: با ارائه تحلیل‌های کلان در سطح محله و شهری در خصوص میزان و نوع پسماند تولیدی و الگوی رفتاری شهروندان و همچنین ارائه یک داشبورد مدیریتی برای تحلیل بهتر داده‌ها و اطلاعات مربوط به پسماند در سطوح شهری به نیازمندی های این ذی‌نفع کلیدی پاسخ می دهیم.

نماینده رسمی گروه فن‌آوا با اشاره به پیامدهای اجرای طرح "دوباره" در شهر رشت گفت: افزایش مشارکت حداکثری شهروندان در تفکیک پسماند ارزشمند در مبدأ از طریق ایجاد انگیزه، توسعه سیستم مکانیزه جمع آوری، توزین و تفکیک پسماند ارزشمند مبتنی بر اصول بهداشتی به همراه امکان نظارت دستگاه های اجرایی و نظارتی، انتقال پسماند ارزشمند به مرکز انتقال دوباره ، افزایش سهم پسماند بازیافت شده از حجم کل پسماند جمع آوری شده در شهر رشت، ایجاد بانک اطلاعاتی پسماند ارزشمند شهروندان، تحقق اهداف شهر هوشمند در حوزه مدیریت پسماند ارزشمند شهری، ارتقای فرهنگ شهروندان در زمینه مسائل زیست محیطی و تفکیک پسماند و تسهیل فرآیند جمع آوری پسماند ارزشمند شهروندان از جمله پیامدهای اجرای این طرح است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار