مجتبی محمودی
کد خبر: ۸۵۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵ 22 May 2020

تابناک رضوی: خوشترین خبر این روزها بازگشایی حرم آقاست بعد از عید فطر.! آن‌هم بدون محدودیت زمانی که از آغاز هم منطق درستی نداشت!

زیارت آقا هویت همه آنهاست که روزشان با سلام به خورشید هشتم صبح می‌شود و روزی‌شان از انوار قدسی مهر امام رئوف می‌رسد...

بزرگترهای ما و حتی من و بسیاری از بچه‌های دهه ۵۰ و ۶۰ مشهد یادشان هست حرم قدیم آقا را که گرچه فاقد صحن جامع رضوی بود اما سادگی و صفای دیگری داشت! بچه‌های اوایل دهه ۶۰ حتی شاید یادشان باشد که بعضی شب‌نشینی‌های قدیم مشهد در حرم بود که در تلالو زرین گنبد، زیرانداز و پتو و گاهی گاز پیک‌نیک می‌بردند و با زمزمه دعای مادربزرگ‌ و پدربزرگها لقمه لقمه ریزه‌خواری منعم را مشق می‌کردیم!

کودکان دهه ۷۰ و ۸۰‌ مشهد هم محالست که بارها و بارها مهرهای تربت را در رواق‌ها روی هم نچیده باشند و روی مرمر صحن‌ها سُر نخورده باشند!

نوجوانان سالهای اخیر هم کبوترانه بازیهای معارفی حرم را تجربه کردند و در حلقه‌های معرفت خودشان را شناختند!

کوچه‌ پس کوچه‌های قدیمی و کاه‌گلی اطراف حرم یادمان نمی‌رود که میراث فرهنگی ما بود و در سالیان اخیر به آخر رسید! رونق بازار قدیم اطراف حرم و بازار رضایی که پیش از همه‌جا پله برقی نصب کرده بودند و‌‌ حُکم کوچه کاسبان حبیب خدا به سوی حرم را داشت!

حرم امام رضا هویت مشهد است و زیارت و میزبانی از زائران اصلی‌ترین مولفه‌های فرهنگی خطه خورشید ... و چه سخت بود این ایام بسته بودن حرم از پاقدم ویروس منحوس کرونا ...

اقشار کاسب دور حرم آقا بواسطه نوع شغلی که دارند در ارتباط مستقیم با زائر و توریست مذهبی هستند و علاوه بر خدشه روحی، آسیب و خسارت مالی زیادی دیدند در ایم دوران!

 از دست دادن بازار ایام نوروز (که پوشش دهنده بازار فصول غیر زواری بود) خسارت سنگینی را درپی داشت.

تعطیلی و فراهم نبودن شرایط کاسبی در طول چند ماه گذشته در حریم حرم آقا و حتی کل مشهدالرضا باعث شد تا واحدهای صنفی متحمل بسیاری از هزینه‌ها مانند اجاره، شارژ، مالیات، فاسد شدن اجناس برای اصناف خوراکی، پرداخت حقوق کارکنان و کارگران و... بشوند بدون هیچ درآمدی!

و عجیب اینکه مع‌الاسف حمایت خاصی نیز نشدند تا به مرز ورشکستگی نزدیک شوند!

صاحبان هتل و مسافرخانه و حتی تاکسی ‌های خطی اطراف حرم امام رضا در این دوران با شرایط بغرنجی دست و پنجه نرم می‌کنند که امیدواریم به نحو مقتضی درد و جراحتشان، جبران شود.

مجتبی محمودی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار