خانواده دکتر غزاله خائف متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه با نوشتن متنی مراتب و گلایه خود را نسبت به اقدام ناپسند کادر هواپیمایی شرکت وارش اعلام و از حسن روحانی رئیس جمهوری و سیر ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه تقاضا کردند که به این مساله ورود کند.
کد خبر: ۸۵۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸ 19 May 2020

تقاضای ورود سران قوای مجریه و قضاییه به ماجرای اخراج پزشک از هواپیما 

خانواده دکتر غزاله خائف متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه با نوشتن متنی مراتب و گلایه خود را نسبت به اقدام ناپسند کادر هواپیمایی شرکت وارش که چندی پیش موجب اخراج متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه از پرواز شد ابراز داشتند.

در این متن که نسخه‌ای از آن در اختیار دفتر خبرگزاری فارس در بوشهر قرار گرفته آمده است: هر چند تا لحظه تحریر این بیانیه، به لحاظ ملّی بودن موضوع سعی در خویشتنداری و عدم ورود به آن را داشتیم، اما شدت ناملایمات، تألمات و ناراستی ها در این بی عدالتی تا بدان حدّ پیش رفت که بر خلاف میل باطنی بر آن شدیم در جهت تشهیذ اذهان عمومی، وجیزه ذیل را به استحضار ملّت بزرگ ایران و مسؤولین محترم برسانیم.

گلایه خطاب به ریاست محترم رسانه ملی

جناب آقای علی عسگری ریاست محترم رسانه ملی؛ از اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی، که رسالتی بس خطیر در انتشار حقایق با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ و مصالح‏ کشور دارد، برای نشر خبر اتفاقی چنین تلخ و راجع به کسانی که هنوز در سوگ از دست دادن همکاران دانشمند خود اشک بر گونه و رخت سیاه برتن دارند، از واژگان غیرفاخر" شوخی کرونایی" و "ماجرای شوخی کرونایی در داخل هواپیما" استفاده نموده است بسیار گلایه مندیم . (شبکه خبر ، کد خبر : ۷۹۴۸۹۳ ، تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ ماجرای شوخی کرونایی در داخل هواپیما)

** به منظور روشن شدن زوایای پنهان ماجرا و اقناع افکار عمومی منتظر پاسخگویی به سؤالات ذیل هستیم:

1- مستند قانونی اخراج مسافر از هواپیما اعلام گردد.

2- تحریف مصوبه یا تفسیر به نفع خود؟

مع الاسف در بیانیه شرکت هواپیمایی مورد بحث علت اخراج مسافر عمل به شیوه شماره 1900 اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا که بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و مقررات بین المللی سازمان جهانی بهداشت مصوب شده است، اعلام گردیده است، لازم می دانیم صادر کنندگان بیانیه را به بند 5-1 دستورالعمل استنادی شان ارجاع دهیم.

مسافر مشکوک: به بیماری که مشمول مقررات IHR است و دارای درجه حرارت بیش از 38 درجه سانتی گراد یا 100 درجه فارنهایت به علاوه یک یا چند علامت یا نشانه های زیر باشد: الف. ظاهر بیمار و بدحال ب. سرفه های مکرر ت. تنفس غیر عادی یا تنگی نفس ث. استفراغ مداوم ج. بثورات پوستی ح. خونریزی غیر معمول مخاطی و جلدی خ. کاهش قوای عقلی و هوشی (کاهش سطح هوشیاری) د. تشنج ذ. خلط خونی

فاصله گذاری اجتماعی: به مجموعه تدابیر واقداماتی اطالق می شود که منجر به رعایت فاصله ایمن، کاهش تماس افراد و جلوگیری از انتقال بیماری می گردد.

مبرهن است که بازی با افکار عمومی یا توهین به شعور مردم امری بسیار مذموم است. ایرانیان، محترم و متخصص در امور اجتماعی هستند، در تشخیص نیک و بد بی نظیرند، چنین مردم شریف و متمدنی قطعاً طلب عفو گناهکار را می پذیرند امّا بازی باواژگان و توهین به شعورشان را هرگز!

تاکنون کردی چنین اکنون مکن                         تیره کردی آب را افزون مکن

** علت خودداری خلبان – به عنوان فرمانده هواپیما - از مواجهه با مسافر (خانم دکتر) علی رغم تقاضای مکرر ایشان چیست؟

** علت امتناع کادر پرواز و در رأس ایشان خلبان پرواز از پذیرش درخواست مسافر مبنی بر مکالمه از طریق تلفن همراه ایشان با ریاست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر – به عنوان دبیر ستاد کرونای استان و عالی ترین مقام بهداشتی درمانی دولت در استان- جهت نیل به واقعیت و اقناع کادر پرواز و احراز اهمیت حضور مسافر در استان بوشهر چه بوده است؟

** علت خودداری کادر پرواز و در رأس ایشان خلبان پرواز نسبت به پذیرش درخواست مسافر، مبنی بر مکالمه با رییس بیمارستان محل خدمت، جهت تأیید گفته های وی و احراز اهمیت حضور ایشان در استان بوشهر، چیست؟

** علت درج گزارش خلاف واقع در ذیل بلیت مسافر توسط سرویس ترافیک هواپیمایی مذکور چه توجیهی دارد؟

** برای عدم رعایت دستورالعمل ها و عدم ارایه کیت محافظت فردی(دستکش، ماسک و ژل ضدعفونی مطابق دستورالعمل 1900) به مسافرین چه پاسخی وجود دارد؟(علت اخراج مسافر از هواپیما اهمیت سلامت مسافرین عنوان گردیده است!)

** آیا موضوع از این ساده تر و قابل درک تر که فلسفه وجودی و مبنای اعمال فاصله گذاری اجتماعی، بر پایه ناقل بیماری بودن همه افراد استوار است؟ آیا عوامل آن شرکت هواپیمایی می دانند که در شرایط کنونی فرض بر این است که همه افراد ناقل ویروس کرونا می باشند و الا نیاز به مقررات پیشگیرانه و فاصله گذاری اجتماعی نبود؟

** عمری گذرانده و به عینه دیده ایم، مدیران و عوامل شرکت های هواپیمایی اعم از صف و ستاد، اشخاصی بصیر، مطلع، مسلط و مدیر می باشند، لذا بعید می دانیم که عوامل محترم شرکت هواپیمایی مذکور که طی بیانیه صادره و مصاحبه با صدا و سیما در مقام دفاع از عملکرد خود برآمده اند، به چنین موضوع ساده ای واقف نباشند که مبنای دستورالعمل فاصله گذاری اجتماعی و رعایت الزامات پیشگیرانه بر فرض بر ناقل بودن همه افراد استوار است، فارغ از اعلام یا عدم اعلام آنها.

** قطعاً اگر مدیران اجرایی و عوامل محترم شرکت مذکور به موضوعی بدین سادگی مطلع نبوده اند به جهت سروکار داشتن با جان انسانها، ورود سازمان ها نظارتی، قوه قضائیه(سازمان بازرسی کل کشور)، سازمان محترم هواپیمایی کشوری و سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) جهت بازنگری در صلاحیت ها را پیشنهاد می دهیم .

** در فرض صحت ادعای کذب شرکت هواپیمایی مبنی بر اینکه مسافر اظهار داشته ناقل ویروس کرونا می باشد، آیا باز هم مجوزی برای اخراج مسافر وجود داشته است؟ اگر چنین است مستند و مجوز قانونی آن ارایه گردد.

** آیا مرتکبین این اقدام به این موضوع اندیشیده اند که محروم نمودن تنها بیمارستان عمومی یک شهرستان 120 هزار نفری و تنها بیمارستان سوختگی یک استان از حضور تنها متخصص بیهوشی در شیفت تعریف شده، می توانست منجر به فاجعه انسانی غیرقابل جبران گردد؟( همان کسانی که در بیانیه و اظهارات شان و در توجیه عمل خود نگرانی برای سلامت انسانها را اعلام می دارند)
مسافری که توسط یک شرکت هواپیمایی به بهانه بیمار بودن از سفرش باز می ماند و در روز بعد با ایرلاین دیگری به مقصد می رود و به خدمت مشغول می شود شاهد این است که در پرواز روز بعد کیت محافظت فردی به تمام مسافرین داده شده و فاصله گذاری نیز رعایت می شود، علت تفاوت چیست؟ مقیاس ارزش گذاری جان انسانها چیست؟ عمل مخالف با دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشوری، ایکائو و سازمان بهداشت جهانی که در این خصوص صادر گردیده کدام است؟

** در بیانیه شرکت هواپیمایی مذکور، که با نگاهی عمیق و موشکافانه وقایع بیشتری آشکار می گردد عنوان گردیده است، مسافر پس از استقرار در صندلی خود با صدای بلند فریاد می زند که من ناقل کرونا هستم!! نمی دانیم با چه منطقی تا بدین حدّ شعور مخاطب مورد تاخت و تاز و توهین قرار می گیرد! اما فارغ از هر پاسخی، ترجیح می دهیم قضاوت را به ملت فهیم ایران و افکار عمومی واگذار نماییم.

** چه کسی جز یک مدافع سلامت این مرزو بوم، در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا ، خود را بیست روز متوالی از دیدن کودک خردسال و خانواده اش محروم می نماید تا در دوردست ترین نقطه کشور، به معاینه و درمان و لوله گذاری تراشه بیماران کرونایی و خدمت به همنوعان خود مشغول باشد ؟ این است سزاوار و پاداش فداکاری در این مرز و بوم؟

** آیا مرتکبین لذت معنوی دوری از خانواده و سپری نمودن لحظاتی همچون سال تحویل، اعیاد ، زادروز تولد خود و فرزند و دیگر عزیزان و دیگر مناسبتهای زندگی و جوانی بر بالین یک بیمار را می دانند؟

** آیا اگر مرتکبین این عمل اعم از مباشر و آمر ، خدمت به خلق را عبادت می دانستند، بر روح و روان مدافعان سلامت این مرز و بوم – به ویژه متخصصین بیهوشی- که طی سه ماه اخیر، شهدای گرانقدر و دانشمندی- از جمله شهید بزرگوار غلامرضا فخری پزشک متخصص بیهوشی از همین استان بوشهر- را تقدیم ملک و ملت خود نموده اند و کماکان با عشق مشغول خدمت به همنوعان خود می باشند، بدینگونه شلاق بی مهری می زدند؟

** پشتوانه کسانی که چنین می کنند و چنان از کرده خود اظهار رضایت دارند و حق به جانبی ساطع می کنند در چیست؟

مردم شریف و جامعه خدوم پزشکی

** مردم شریف ایران و جامعه محترم پزشکی، شخصی که بر او جفا و بی مهری شده ، فرزند شما و ایران شماست، او چنان عاشق کشورش بوده و هست که علی رغم مهیا بودن فرصت ها، هیچگاه حاضر به محروم نمودن خود از صفا و صمیمیت این مردم بخاطر زرق و برق های شرق و غرب نشد، اما کنون به گناه عمل به وظایف قانونی و اخلاقی در اجرای اصل هشتم قانون اساسی کشورش، عمل به وظایف شغلی و سوگند پزشکی ، به جرم تذکر نسبت به عدم رعایت نظامات، به جرم امر به معروف، آنهم در یک مأموریت خدمتی و نه یک سفر تفریحی اینگونه مورد توهین، تحقیر و بی احترامی قرار می گیرد.

** هرچند ما ایمان داریم شما مردم متمدن ایران رفتارهای ناشایست را محکوم و در تاریخ ثبت خواهید نمود.

** صرفنظر از این واقعه مذموم، دردآورتر آن است که به فرزند شما ، برچسب و بهتانِ سردادن فریاد من کرونایی ام، تهمت مزاح کردن، دروغ ناقل بیماری بودن و افترای دروغگویی می زنند!!

** علت اینکه امانتداری و صداقت فراموش می شود و موضوع با این درجه از اهمیت با اطلاق واژگان سخیفِ "شوخی" و "شوخی کرونایی" توسط برخی سایت ها – قابل توجه وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی- مورد استهزاء قرار گرفته و بی اهمیت جلوه داده می شود چه می تواند باشد؟

** آیا چنین برخوردی با مادری که هنوز اشک جدایی از کودک خود برای سفری یکهزار کیلومتری و بیست روزه بر گونه اش جاری است، سفری که به عشق خدمت به همنوع است، سفری که مسافر جان خویش را در طبق اخلاص گذاشته و برای خدمت می رود و نه تفرج و تفریح!! و هیچ تضمینی برای بازگشتش وجود ندارد در هیچ مسلک و مذهبی پذیرفتنی است؟

** قطعاً و یقیناً چنین اشخاصی می بایست در پیشگاه حق، قانون و ملت شریف ایران مسؤول و موظف با پاسخگویی باشند.

تقاضای ورود ریاست محترم جمهوری به موضوع

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛ قطعا تأیید خواهید فرمود که همیشه نباید بعد از وقوع فاجعه بدنبال جبران خسارت و برخورد با متخلف باشیم، زیرا برخورد و مجازات متخلف هیچ چیزی را برای زیان دیده تغییر نخواهد داد خاصه اینکه جان انسانها در میان باشد و نیک مستحضرید که در دوران شیوع کرونا بر مدافعان سلامت و به شکل ویژه پزشکان بیهوشی که صف شکنان خط مقدم مبارزه هستند چه گذشته است، لذا از جنابعالی به عنوان شخص اول اجرایی کشور ، تقاضای صدور دستور عاجل جهت تشکیل کمیته حقیقت یاب و رسیدگی به موضوع تا کشف واقعیت و معرفی متخلف و برخورد قانونی مورد استدعاست.

نکته پایانی

** وکنون که بحمدالله و المنه در زمان و مکانی قرار گرفته ایم که به لطف فناوری های نوین اطلاعاتی، در اکثر اماکن (حتی در مترو و اتوبوس) تمامی رفتارها بوسیله دوربین های تصویربرداری ثبت و امکان تحریف واقعیت ها غیرممکن است، به منظور روشن شدن واقعیت، تقاضا داریم در صورت اجازه قانون و مصلحت، شرکت هواپیمایی مربوطه، تصاویر ویدیویی و صدای ضبط شده داخل هواپیما در زمان حدوث این اتفاق تلخ را منتشر نماید تا قضاوت به افکار عمومی و مسؤولین محترم سپرده شود و سیه روی شود هر که در او غش باشد.

به امید رویش صداقت در دشت های خشک بی صداقتی و رفع بلای کرونا از این مرز و بوم.

خانواده دکتر غزاله خائف متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه

28/02/1399

چندی پیش اتفاق عجیبی در پرواز هواپیمایی تهران به بوشهر رقم خورد و پزشک متخصص بیهوشی توسط کادر پرواز از هواپیما اخراج شد.

دکتر غزاله خائف متخصص بیهوشی بعد از آن در تشریح این اتفاق گفت: کارت پرواز تهران به بوشهر را دریافت کردم و سوار بر هواپیمای شماره ۵۸۷۲ وارش شدم. وقتی وارد هواپیما شدم، تقریباً همه صندلی‌ها پر بود و تمهیدات ویژه پیشگیری از کرونا رعایت نشده بود که نسبت به عدم رعایت فاصله اجتماعی در پرواز خیلی محترمانه به مهماندار اعتراض کردم.

این پزشک بوشهری گفت: اما مهماندار این شرکت هواپیمایی، بنده را نادان و بی‌سواد خطاب کرد و وقتی با نهایت احترام، خود را پزشک متخصص بیهوشی معرفی کردم، صحنه را ترک کرد ولی در کمتر از چند دقیقه، با گروهی چهار نفره و خانم کم سن و سالی که خود را سرمهماندار معرفی کرد، به سراغ من آمدند و با توهین و برخورد تند، بنده را از هواپیما اخراج کردند.

پس از اخراج پزشک متخصص بوشهری از هواپیما و اوج گرفتن هواپیما، مسافرین علت و اعتراض خود را از این برخورد ناشایست به کادر پرواز هواپیما اعلام می‌کنند که با پاسخ سربه‌هوای کادر هواپیما مواجه می‌شوند.

خائف با اشاره به توهین کادر پرواز تصریح کرد: بنده خواستار عذرخواهی و برخورد قانونی با عوامل و کادر پرواز این شرکت هواپیمایی بوده و حق پیگیری این توهین را خواهم داشت.

ساکت نخوایم نشست

سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تایید این اقدام شرکت هواپیمایی گفت: خانم دکتر خائف متخصص بیهوشی بیمارستان گناوه به جرم اعتراض به عدم رعایت فاصله اجتماعی مناسب توسط کادر پروازی شرکت تازه تأسیس وارش از پرواز شب گذشته تهران _بوشهر از هواپیما اخراج شده است.

وی افزود: خلبان و کادر پروازی این هواپیما به یاد داشته باشند هم‌وطنان ما از مدافعان سلامت مثل یک قهرمان تجلیل می‌کنند .ما تا تنبیه این گروه پروازی و این شرکت ساکت نخواهیم نشست.

منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار