تحقیقات جدید نشان می‌دهد حتی مصرف یک لیوان نوشابه قندی در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان را افزایش دهد.
کد خبر: ۸۵۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 18 May 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طبق تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا زنانی که روزانه یک یا چند لیوان نوشیدنی شیرین مانند نوشابه، آب، چای و آبمیوه‌های شیرین می‌نوشند ۲۰ درصد بیشتر از زنانی که از این مایعات استفاده نمی‌کنند،  در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.
چریل آندرسون پژوهشگر ارشد این مطالعه، گفت: فرض می‌کنیم که شکر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را از چندین طریق افزایش دهد.
این پژوهشگر افزود: شکر گلوکز و غلظت انسولین در خون را بالا برده و موجب افزایش اشتها می‌شود که در نهایت منجر به چاقی در افراد خواهد شد. چاقی یک عامل خطر اصلی برای بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود.
آندرسون افزود: میزان قند زیاد در خون با فشار اکسایشی التهاب، مقاومت به انسولین، الگوی ناسالم کلسترول و دیابت نوع ۲ مرتبط است، این مشکلات بر تنگ شدن تدریجی شریان‌ها و عروق خونی تأثیرگذار خواهد بود.
از سوی دیگر، مواد شیرین کننده مصنوعی به کار رفته در انواع نوشابه، موجب می‌شود که فرد تمایل پیدا کند به دنبال غذاهای شیرین‌تر و با کالری بالاتری برود. مهم‌تر از همه اینکه، رنگ قهوه‌ای نوشابه‌ها که به دلیل وجود کارامل در آن است موجب مقاومت به انسولین در بدن می‌شود.
محققان دریافتند زنانی که روزانه یک لیوان نوشیدنی قندی یا بیشتر مصرف می‌کردند نسبت به زنانی که از این نوشیدنی استفاده نمی‌کردند ۲۶ درصد بیشتر نیاز به جراحی‌هایی نظیر آنژیوپلاستی برای کاهش جریان خون داشتند.
همچنین مصرف نوشابه ریسک سکته مغزی و حمله قلبی در افرادی که نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کنند، حتی با وجود کنترل سایر مشکلات سلامتی مانند فشارخون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوع دوم را بالا می‌برد.

سالم‌ترین نوشیدنی آب است
یک قوطی معمولی نوشابه دارای ۱۳۰ کالری و ۸ قاشق چایخوری (۳۴ گرم) شکر است، انجمن قلب آمریکا، سالم‌ترین نوشیدنی را آب آشامیدنی معرفی کرد؛ زیرا فاقد هرگونه مواد قندی و شیرین کننده‌های مصنوعی است.
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند زنان از مصرف بیش از ۱۰۰ کالری شکر در روز (یعنی حدود ۶ قاشق چای خوری یا ۲۵ گرم) بپرهیزند و آقایان هم بیش از ۱۵۰ کالری شکر در روز (۹ قاشق چای خوری یا ۳۸ گرم) مصرف نکنند. / باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار