سناتور دایان فاینستاین، عضو ارشد حزب دموکرات پیشنهاداتی برای جلوگیری از تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی ایران و آمریکا در میانه بحران کرونا مطرح کرده است.
کد خبر: ۸۵۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳ 18 May 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از مشرق،  کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: سناتور دایان فاینستاین، عضو ارشد حزب دموکرات در کمیته قضایی سنای آمریکا، طی یادداشتی منتشرشده در بلومبرگ مورخ 25 اردیبهشت‌ماه، پیشنهاداتی برای جلوگیری از تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی ایران و آمریکا در میانه بحران کرونا مطرح کرده است.
وی ابتدا بیان می‌کند موضع متغیر دولت ترامپ در قبال ایران که گاه آکنده از لفاظی خصمانه و گاه از باب مصالحه می‌باشد، نشان از فقدان راهبرد مشخص آمریکا در برابر ایران دارد که ممکن است به خطای محاسباتی طرفین منجر شود. در حالی که هیچ‌یک از دو کشور خواستار جنگ نیستند.
این سناتور آمریکایی معتقد است گرچه تنش‌ها میان ایران و آمریکا به جهت گرفتاری دو کشور در بحران کرونا مدتی کاهش یافته بود ولی رفتارهای تحریک‌آمیز در خلیج فارس و وتوی قطعنامه سنا مبنی بر جلوگیری از جنگ با ایران توسط ترامپ، احتمال بروز درگیری نظامی را افزایش داده است.
فاینستاین با توجه به فراگیری ویروس کرونا و لزوم همکاری‌های بین‌المللی برای عبور از این اپیدمی، پیشنهاداتی برای کاهش تنش به دولت آمریکا توصیه می‌کند:
1.در حوزه دیپلماسی دیدارهایی میان وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ایران برگزار شود زیرا گفتگوی مستقیم از بروز سوءتفاهم‌هایی که ممکن است به درگیری نظامی منجر شود، جلوگیری می‌کند.
2. در حوزه اقتصادی، معافیت‌های موقت و اندکی برای خریداران نفت و محصولات پتروشیمی ایران ایجاد شده و به بانک‌های خارجی اجازه مبادله پول حاصل از این فروش داده شود. هم‌چنین یک مجوز 90 روزه برای صدور هر نوع کالای پزشکی لازم برای مقابله با کرونا به ایران داده شده و نهایتاً با اعطای وام 5 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول از مسیر کانال تجاری سوییس که صرفاً برای کالاهای بشردوستانه مصرف می‌گردد، موافقت شود.
این سناتور دموکرات معتقد است اقدامات مذکور مسیر مذاکره چندجانبه آمریکا و اروپا با ایران با هدف رفع نگرانی‌های غرب نسبت به برنامه‌های هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی ایران را هموار می‌کند.
فارغ از اینکه اجرای پیشنهادات اقتصادی مذکور به معنای شکست سیاست «فشار حداکثری» است و بعید است دولت کنونی آمریکا به شکست این سیاست اقرار کند، دیدار دیپلماتیک در سطوح بالا با دولتمردان فعلی آمریکا امکان‌پذیر نیست. دولت آمریکا علاوه بر تعلیق تحریم‌ها می‌بایست به گفتگوهای کارشناسی و سطح پایین در چارچوب برجام بازگردد تا شاید در آینده، تعاملات سیاسی در رده‌های بالاتر در صورت عمل به تعهدات مسیر شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار