کد خبر: ۸۵۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰ 17 May 2020

 

حرکت نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا مورد توجه رسانه‌ها و ناظران بین المللی قرار گرفته است، به گونه‌ای که آمریکایی‌ها نیز به حرکت این نفتکش ایرانی به سمت کشور دیگری یعنی ونزوئلا ـ که تحت تحریم واشنگتن است ـ واکنش نشان داد. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا، پنجشنبه گذشته به رویترز گفت که ایالات‌متحده، در حال بررسی تدابیری علیه اقدام ایران به ارسال محموله سوخت به ونزوئلاست که دچار بحران کمبود سوخت است.
 
 
درگیری جدیدی میان ایران و آمریکا در دریای کارائیب رخ خوهد داد؟

بین الملل تابناک: حرکت نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا مورد توجه رسانه‌ها و ناظران بین المللی قرار گرفته است، به گونه‌ای که آمریکایی‌ها نیز به حرکت این نفتکش ایرانی به سمت کشور دیگری یعنی ونزوئلا ـ که تحت تحریم واشنگتن است ـ واکنش نشان داد. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا، پنجشنبه گذشته به رویترز گفت که ایالات‌متحده، در حال بررسی تدابیری علیه اقدام ایران به ارسال محموله سوخت به ونزوئلاست که دچار بحران کمبود سوخت است.

گفتنی است، داده‌های روز چهارشنبه «ریوینیتیو ایکون» درمورد ردیابی شناور‌ها، حاکی از آن است که دست‌کم یک تانکر دریایی در بندر ایران بارگیری کرده و به سوی ونزوئلا به راه افتاده تا به این کشور در کاستن از کمبود سوخت خود کمک کند.

حرکت ناوهای آمریکا به سمت کارائیب

صفحه رسمی نیروی دریایی آمریکا در توییتر خبر داد که کشتی‌های جنگی دیترویت، لسن، پریبل، فارگات در واکنش به حرکت نفت‌کش ایرانی به سمت ونزوئلا به دریای کارائیب اعزام شدند.

درگیری جدیدی میان ایران و آمریکا در دریای کارائیب رخ خوهد داد؟

چندی پیش نیز یکی از مقامات ایالات متحده اعلام کرد که 9تن شمش طلا توسط ماهان ایر، از ونزوئلا به ایران، در مقابل خدمات نفتی منتقل شده است.

شبکه بلومبرگ نیز به نقل از منابع آگاه خاطرنشان کرده است که مسئولان ونزوئلا در اواخر آوریل، مبادرت به گشودن سخاوتمندانه ذخایر طلای این کشور و دادن چندین تن شمش طلای ناب به هم‌پیمان خود در تهران در ازای دریافت سوخت و کمک‌های لجستیکی به پالایشگاه‌های این کشور کرده‌اند.

شبکه بلومبرگ در همان زمان به نقل از منابع آگاه آورد که مسئولان دولتی، نزدیک به 9 تن طلا به ارزش 500 میلیون دلار را سوار بر هواپیماهایی به مقصد تهران، روانه کردند که درحکم پرداخت بدهی در ازای کمک ایران به احیای پالایشگاه‌های متوقف‌شده بنزین در ونزوئلاست. این ادعاها از سوی ایران تکذیب شد.

پیام ایران

کارشناسان معتقدند این رفتار ایران پیام سیاسی مشخصی در به چالش کشیدن تحریم‌ها برای آمریکا دارد.

فقط یک ابرقدرت می‌تواند همزمان پنج کشتی حامل سوخت را راهی آن سوی دنیا کند بدون آنکه مهم باشد که آن یکی ابرقدرت دیگر چه می‌گوید.

در همین رابطه، کانال تلگرامی اخبار سوریه نوشت: فقط یک ابرقدرت می‌تواند همزمان پنج کشتی حامل سوخت را راهی آن سوی دنیا کند بدون آنکه مهم باشد آن یکی ابرقدرت دیگر چه می‌گوید.

اخبار سوریه نوشت؛ سال گذشته نفتکش ایرانی هنگام عبور از تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس ربوده شد و امروز پنج تانکر پر از سوخت در یک خط پشت سر هم از همین منطقه در حال عبور هستند و خبری از نیروی دریایی ملکه نیست و ارباب آن سوی آتلانتیک هم که در این منطقه چند پایگاه دریایی دارد، جرات نزدیک شدن به این حامل‌های سوخت که به سمت ونزوئلا در حرکت هستند را ندارد.

حال باید دید تنش های میان آمریکا و ایران فراتر از خلیج فارس و خاورمیانه خواهد رفت و در دریای کارائیب بروز خواهد یافت؟

بدون تردید وقوع هرگونه تنش در کارائیب منجر به تشدید درگیری تهران و واشنگتن در خلیج فارس خواهد شد. باید دید ترامپ ریسک یک درگیری دیگر با ایران در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را خواهد پذیرفت یا خیر؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار