معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه داران در ماه مبارک رمضان تحت هیچ شرایطی وعده‌های دارویی خود را خود سرانه قطع نکنند.
کد خبر: ۸۵۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵ 16 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:دکتر جبرائیل موفق معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به منظور جلوگیری از بروز اختلال در روند درمان، روزه داران در ماه مبارک رمضان تحت هیچ شرایطی وعده‌های دارویی خود را خود سرانه قطع نکنند.

او افزود: قطع ناگهانی برخی دارو‌ها مانند بیماری صرع بسیار خطرناک است و باید روزه داران درباره قطع دارو‌های خود و نحوه استفاده از آن‌ها در ماه مبارک رمضان با پزشک یا داروساز مشورت داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از آنجا که مصرف آب و مایعات نقش بسیار مهمی در دفع دارو‌ها و متابولیت‌های ناشی از آن‌ها دارد بیماران باید در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنند.

موفق بیان کرد: در صورتی که لازم است که دارویی با معده خالی مصرف شود بهترین زمان مصرف آن یک ساعت قبل از سحری و یا دو ساعت پس از افطار است.

آنتی بیوتیک ها به موقع مصرف شوند

او با بیان اینکه آنتی بیوتیک‌ها از جمله دارو‌هایی هستند که به طور حتم باید در زمان مشخص خود مصرف شوند و امکان تغییر ساعت آن‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: پزشک می‌تواند با در نظر گرفتن نوع بیماری، آنتی بیوتیکی را انتخاب کند که با برنامه روزه داری تداخل نداشته باشد بنابراین روزه داران دراین زمینه حتما باید با پزشک خود مشورت داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند باید با پزشک خود مشورت نمایند، در تمامی بیماران دیابتی تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.

موفق اظهار کرد: بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشار خون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمانی هستند که فرد ملزم می‌باشد پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف دارو‌ها مشورت داشته باشد.

او افزود: از آنجا که مصرف اشکال غیر خوراکی دارو‌ها در اغلب موارد با روزه داری منافاتی ندارد بیمارانی که اشکال غیر خوراکی دارو‌ها را مصرف می‌کنند نباید نگران روزه داری خود باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار