نوعی از خشکی چشم که به نام زروفتالمیا شناخته می شود، به واسطه کمبود ویتامین A در بدن شکل می گیرد.
کد خبر: ۸۵۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱ 16 May 2020

تابناک رضوی: در بسیاری از کشورهای مدرن و پیشرفته، حتی آمریکا، که بیشتر مردم به مواد غذایی با کیفیت بالا دسترسی دارند نیز مشکل کمبود ویتامین ها شایع‌تر از آن چیزی است که شاید تصور می کنید.

 

بدن و 6 نشانه کمبود قابل توجه در دوران همه گیری!

 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، کمبود ویتامین C شش درصد از جمعیت این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، در شرایطی که سطوح پایین ویتامین D سلامت 8.1 درصد دیگر را در معرض خطر قرار داده است. و زمانی که از ویتامین B6 صحبت می شود، 10.5 درصد جمعیت آمریکا با کمبود این ماده مغذی مواجه هستند.

 

البته، اینها تنها برآوردهایی هستند که توسط CDC ارائه شده و بسیاری از کارشناسان سلامت معتقدند که درصد آمریکایی هایی که با کمبود ویتامین ها مواجه هستند بسیار بیشتر از موارد گزارش شده است.

 

به عنوان مثال، در شرایطی که انجمن ویتامین D آمریکا می گوید سطوح کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر ویتامین D در خون به عنوان کمبود در نظر گرفته می شود، سطح ایده آل برای این ماده مغذی را بین 40 تا 80 نانوگرم در میلی لیتر عنوان کرده است که دو تا چهار برابر بیشتر از عددی است که برای تشخیص کمبود ویتامین D در نظر گرفته می شود.

 

جدا از آزمایش خون که می تواند کمبود مواد مغذی در بدن انسان را نشان دهد، برخی نشانه ها و علائم نیز وجود دارند که توجه به آنها می تواند به تشخیص کمبود مواد مغذی کمک کند. این مساله در این دوران همه گیری جهانی بیماری کووید-19 از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است زیرا سیستم ایمنی ضعیف توانایی کمتری برای مقابله با عفونت خواهد داشت.

 

خشکی چشم

 

نوعی از خشکی چشم که به نام زروفتالمیا شناخته می شود، به واسطه کمبود ویتامین A در بدن شکل می گیرد. کمبود این ویتامین می تواند به شب کوری ناشی از توقف تولید رنگدانه هایی در شبکیه چشم که برای ارائه عملکرد درست این اندام نیاز هستند نیز منجر شود.

 

این قبیل مشکلات توصیه پزشکان برای مصرف بتاکاروتن، یک پیش ساز برای ویتامین A، ببه منظور حفظ سلامت مطلوب چشم ها را منطقی نشان می دهد.

 

با مصرف مواد غذایی مانند تخم مرغ، پرتقال، سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، بروکلی و اسفناج می توانید سطوح ویتامین A در بدن خود را افزایش دهید.

 

زخم های دهان

 

زخم های دردناک دهان مانند آفت ها می توانند به کمبود ویتامین B12 در بدن اشاره داشته باشند. در شرایطی که پژوهشگران متوجه شده اند که این زخم های دهان بیش از 25 درصد مردم را تحت تاثیر قرار می دهند، مصرف دوز 1,000 میکروگرمی از ویتامین B12 می تواند نقش چشمگیری در پیشگیری از آنها داشته باشد.

 

سرگیجه

 

سرگیجه یکی دیگر از نشانه های کمبود ویتامین B12 در بدن است. به گفته دکتر گرگوری ویتمن، متخصص گوش و مغز در بیمارستان توانبخشی برین‌تری در ماساچوست، سطوح پایین این ماده مغذی می تواند به کاهش جریان خون به مغز منجر شده و احساس عدم تعادل را به همراه داشته باشد.

 

محصولات حیوانی مانند لبنیات و گوشت سرشار از ویتامین B12 هستند و بر همین اساس، مصرف مکمل های این ماده مغذی برای گیاهخواران و وگان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

تپش قلب

 

کمبود ویتامین B12 می تواند در پس ضربان قوی و سریع قلب شما قرار داشته باشد.

 

کمبود ویتامین B12 با کم خونی پیوند خورده است و در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع می تواند به مشکلات قلبی جدی منجر شود.

 

از دیگر علائم مهم در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- خستگی

 

- سردرد

 

- تنگی نفس پس از فعالیتی سبک

 

- احساس درد در دهان یا زبان

 

قرمزی و تورم لثه ها

 

لثه های انسان برای حفظ سلامت و قدرت خود به ویتامین C نیاز دارند. در صورت عدم دریافت این ماده مغذی به میزان کافی، لثه ها می توانند قرمز و متورم شده و حتی امکان خونریزی از آنها وجود دارد.

 

هرچه این شرایط برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه یابد، خطر از دست دادن دندان ها نیز افزایش می یابد. در مرحله نهایی، لثه های شما می توانند بنفش و فاسد به نظر برسند.

 

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، میوه های خانواده مرکبات، گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی و سیب زمینی از منابع خوب برای ویتامین C هستند. از دیگر منابع غذایی خوب برای این ماده مغذی می توان به فلفل های قرمز، کیوی، بروکلی، توت فرنگی، جوانه های بروکسل، و هندوانه اشاره کرد. اگر نمی توانید به میزان کافی از رژیم غذایی خود ویتامین C دریافت کنید، پزشک شما ممکن است مصرف یک مکمل این ویتامین را توصیه کند.

 

ریزش مو

 

اگر به طور ناگهانی با ریزش بیش از حد موی خود مواجه شده اید، بررسی سطوح ویتامین D بدن یکی از نخستین اقداماتی است که می توانید برای بررسی دلایل این شرایط انجام دهید.

 

ویتامین D نه تنها برای تحریک فولیکول های جدید مو نیاز است، بلکه در تولید کراتین، پروتئینی که در ساخت مو نقش دارد، نیز ضروری است.

 

در حقیقت، مطالعات نشان داده اند افرادی که هر چیزی از تسریع ریزش مو تا آلوپسی که به طاسی در بخش هایی از سر منجر می شود را تجربه می کنند، احتمال بیشتری دارد دارای سطوح پایین ویتامین D در بدن خود باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار