مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس از مردم دعوت کرد با توجه به کاهش ذخیره‌های خونی استان فارس در ماه مبارک رمضان و نیاز به تمام گروه‌های خونی، در شب‌های قدر برای ادای آیین نذر خون به پایگاه‌های سازمان مراجعه کنند.
کد خبر: ۸۵۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ 14 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مسعود ترابی به مثابه یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان خون در کشور است، گفت: این استان به‌منزله مهم‌ترین قطب پزشکی جنوب کشور، اهمیتی ویژه دارد. بیشتر خدمات درمانی در بیمارستان‌ها وابسته به خون و فرآورده‌های آن است و این بدان معناست که انتقال خون فارس با حجم عظیم تقاضا برای ارائه خدمات درمانی مواجه است.

وی افزود: روزانه عمل‌های جراحی متعدد پیوند کبد، پیوند کلیه و عمل جراحی قلب در بیمارستان‌های شیراز صورت می‌گیرد؛ همچنین بیشترین تعداد بیماران تالاسمی کشور در استان فارس زندگی می‌کنند که در هفته به سه بار تزریق نیاز دارند.

مدیرکل سازمان انتقال خون فارس با بیان اینکه ذخایر خونی استان فارس به دلیل فرارسیدن ماه رمضان کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر به همه گروه‌های خونی به ویژه‌ گروه‌های خونی A و O نیاز است و با توجه به سنت پسندیده نذر خون در شب‌های احیا، مرکز انتقال خون شیراز واقع در آسیب‌قوامی خیابان قصردشت در شب‌های ۲۱ و ۲۳ رمضان همچون شب ۱۹ این ماه میزبان نیک‌اندیشان است.

ترابی ادامه داد: ساعت کار پایگاه انتقال خون آسیاب قوامی فارس در شب‌های قدر یکسره از ۸ صبح تا ۳۰: ۱ بامداد است.

وی با بیان اینکه روزه‌داران می‌توانند در ساعات پس از افطار نذر خود را ادا کنند، ابراز داشت: افزون بر این، مراکز انتقال خون با شیوع بیماری کرونا پیرو دستورالعمل‌های جلوگیری از شیوع ویروس، همه تدابیر بهداشتی لازم را پیش‌بینی کرده‌اند.

مدیرکل سازمان انتقال خون فارس در همین زمینه ادامه داد: فرایند انتقال خون از بدو شیوع بیماری کرونا براساس فرآیندهای پیشگیرانه صورت می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که اهداکنندگان بدون هیچ‌گونه تجمع و معطلی و در اسرع وقت می‌توانند خون اهدا کنند.

ترابی با بیان اینکه اهداکنندگان پیش از اهدای خون به دقت معاینه می‌شوند، اظهار کرد: همه فاکتورهای خطر احتمالی که ممکن است در فرد اهداکننده وجود داشته باشد، بررسی می‌شود؛ در عین حال به اهداکننده نیز تذکر داده می‌شود در صورت بروز هر نوع علائم بیماری پس از اهدا، موارد را حتما به سازمان انتقال خون اعلام کنند تا خون فرد از چرخه مصرف خارج شود.

وی بیان کرد: این موضوع به هیچ وجه به معنای درگیر شدن اهداکننده به ویروس کرونا به دلیل اهدای خون نیست.
ترابی با بیان اینکه امکان ذخیره‌سازی خون وجود ندارد، گفت: هر کیسه خون را تا یک ماه و هر کیسه پلاکت را تنها تا ۳ روز می‌توان نگهداری کرد و نیاز به خون و فرآورده‌های آن هرگز برطرف نمی‌شود.

جز در شب‌های مبارک قدر، پایگاه‌های انتقال خون قصردشت شیراز واقع در منطقه آسیاب قوامی همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۳ و در روزهای تعطیل تا ساعت ۱۹ به‌صورت یکسره آماده خون گیری از داوطلبان است؛ افزون براین پایگاه انتقال خون نمازی از ساعت ۸ تا ۱۹ و نیز همه مراکز انتقال خون در شهرستان های فارس آماده خون گیری هستند.

برچسب ها: کاهش ، ذخائر خونی ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار