نمایش «چاه» از مازندران به پنجمین جشنواره تئاترهند راه یافتدر صورت حمایت نشدن نمایش «چاه» که از مازندران به پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر IAPARK هند راه یافت، نمایشی از کشور دیگر جایگزین خواهد شد
کد خبر: ۸۴۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷ 12 May 2020

یک نمایش از مازندران به پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر انجمن بین‌المللی هنرهای نمایشی و تحقیقات هند راه یافت و در صورت حمایت شدن برای اجرا در این جشنواره آذر امسال راهی هند خواهد شد.

نمایش «چاه» نوشته «علیرضا توانا» به کارگردانی «عباس ابوالحسنی» کارگردان و مدرس باسابقه تئاتر مازندران از سوی هیأت انتخاب پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی IAPAR شهر پونه هند به عنوان یکی از ۱۰ اثر برتر برای اجرا در این رویداد بین‌المللی انتخاب شد و در صورت فراهم بودن شرایط مالی برای اجرا در این رویدادهنری به این کشور سفر خواهد کرد.

این نمایش دو زبانه سال گذشته نیز از طرف آکادمی سانگیتا ناتاکا کرالای هند نیز برای اجرا در بخش تبادل فرهنگی ایران و هند در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کرالا ITFOK پذیرفته شده بود و روی صحنه رفت.

کارگردان نمایش «چاه» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال بیش از ۲۰۰ اثر نمایشی از سراسر جهان متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که در نهایت با نظر هیأت انتخاب ۱۰ گروه برای حضور در بخش نهایی این رویداد هنری پژوهشی انتخاب شدند و خوشبختانه نمایش «چاه» نیز یکی از این آثار برگزیده است.

«عباس ابوالحسنی» افزود: عمده گروه‌های متقاضی شرکت در این جشنواره از کشورهای اروپایی هستند و داوری جشنواره نیز توسط هنرمندان شاخص تئاتر و سینمای بالیوود انجام می‌شود. مبنای این جشنواره بیشتر بر بازیگری است و در عین حال به مسائل پژوهشی حوزه نمایش کشورها و آموزش نیز توجه جدی دارد. به همین دلیل هر کارگردان راه یافته به بخش نهایی جشنواره طبق مفاد دعوتنامه باید یک کارگاه یا مسترکلاس در روزهای جشنواره برای هنرجویان و مخاطبان جشنواره برگزار کند.
اهورا گل عموپور و افسون نامداری در صحنه ای از اجرای زبان انگلیسی نمایش «چاه»

محدودیت مالی گروه

وی با اشاره به مهلت ۳ روزه اعلام شده توسط دبیرخانه جشنواره برای اعلام حضور از سوی گروه در این رویداد گفت: در دعوتنامه جشنواره ۴ بند وجود دارد که شامل تأیید شرکت در جشنواره، تأیید برگزاری کارگاه یا مسترکلاس در جشنواره، تأیید تقبل هزینه‌های سفر مانند تهیه ویزا و بیمه و هزینه رفت و برگشت و همچنین ارسال مشخصات افراد عضو گروه می‌شود و باید تا ۱۵ ماه می، یعنی ۲۶ اردیبهشت به دبیرخانه جشنواره اعلام کنیم. در غیر این صورت این فرصت به گروه‌های جایگزین داده می‌شود.

کارگردان نمایش «چاه» خاطرنشان کرد: ستاد برگزاری جشنواره هزینه اقامت و پذیرایی و رفت‌وآمد محلی گروه را تا سقف ۸ نفر متقبل می‌شود. اما برای رفت و برگشت به هند باید خودمان هزینه کنیم که طبیعتا از توان گروه خارج است. اگر ۴ نفر قصد حضور در جشنواره داشته باشیم با توجه به هزینه حدود ۱۸ میلیون تومانی بلیط رفت و برگشت به هند برای هر نفر، نزدیک به ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان اعتبار برای شرکت در این جشنواره نیاز داریم.

ابوالحسنی با اشاره به حضور این نمایش در جشنواره تئاتر کرالای هند در سال گذشته گفت: پارسال با ۶ نفر در جشنواره حاضر شدیم و خوشبختانه توانستیم نماینده خوبی برای کشورمان باشیم. البته برای حضور در آن جشنواره با وجود وعده‌های مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد مازندران مبنی بر حمایت از گروه، ریالی هم کمک دریافت نکردیم و همه هزینه‌ها را خودمان با دریافت وام بانکی پرداختیم که هنوز هم بابت آن بدهکار هستیم.
نشست خبری نمایش «چاه» در دهمین جشنواره تئاتر کرالا- هند ۲۰۱۹

فرصت مهم فرهنگی

وی افزود: برای کاهش هزینه‌ها تعداد اعضای گروه را تا ۴ نفر هم می‌توانیم کم کنیم. اما هزینه‌ها برای سفر همین تعداد هم بسیار زیاد است و بدون حمایت ممکن است این فرصت از تئاتر مازندران گرفته شود. حضور «چاه» در جشنواره تئاتر کرالا تصویر خوبی از تئاتر ایران و مازندران در رسانه‌های هند ثبت کرد.

این مدرس و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: پارسال بسیاری از نشریات، سایت‌ها و حتی شبکه‌های تلویزیونی اجرای این نمایش در کرالا را پوشش دادند و برای نخستین بار در طول ۱۰ دوره برگزاری جشنواره تئاتر کرالا، صف‌های چندصدمتری برای تماشای یک نمایش ایجاد شده بود. طبق جدول جشنواره قرار بود ۴ اجرا داشته باشیم، اما بنا به درخواست مخاطبان ۲ اجرای فوق‌العاده هم برای «چاه» در نظر گرفته شده بود که به گفته مسئولان برگزاری جشنواره برای نخستین بار این اتفاق افتاده بود.

ابوالحسنی تصریح کرد: حضور گروه‌های هنری کشور و به ویژه از استان‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی فرصت مناسبی برای نشان دادن ظرفیت‌های فرهنگی و هنری است که اگر حمایت نشود از دست می‌رود. نمایش «چاه» پیش از جشنواره تئاتر کرالا دعوتنامه‌هایی از دو جشنواره دیگر در برزیل و اوگاندا نیز دریافت کرده بود که به دلیل مسائل مالی و هزینه‌های رفت و برگشت نتوانستیم به این دو کشور سفر کنیم.

وی افزود: پیگیر دریافت کمک و جذب حمایت از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران شدیم و قرار شد موضوع طی همین روزها مورد بررسی قرار گیرد. حتی اگر بخشی از این مبلغ هم توسط مسئولان تأمین شود سعی می‌کنیم برای بقیه مبلغ خودمان راهی پیدا کنیم.

جای خالی حامیان مالی فرهنگی

کارگردان نمایش «چاه» با اشاره به شرایط نامساعد مالی گروه‌های هنری پس از شیوع کرونا اظهار کرد: وضعیت اقتصاد هنر طی ۳ ماه اخیر بدترین روزهای خود را می‌گذراند و تأمین این مقدار اعتبار در توان یک گروه نمایشی نیست. از سوی دیگر اگر پاسخ ما به شرکت در جشنواره مثبت باشد باید به زودی تمرین نمایش و انجام برخی تغییرات جزئی برای اجرای جدید آن را آغاز کنیم. به هر حال فعلا اولویت ما از دست ندادن این فرصت و پاسخ دادن به دبیرخانه جشنواره تا ۳ روز دیگر است.

ابوالحسنی خاطرنشان کرد: متأسفانه جای خالی حامیان مالی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و نیکوکاران حوزه فرهنگ در هنرهای نمایشی کاملا محسوس است. عرصه‌های بین‌المللی فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی یک جامعه و همچنین شناخته شدن حامیان مالی است. آثار برتر و با کیفیت فرهنگی و هنری در جشنواره‌های بین‌المللی به نوعی نقش سفیر فرهنگی یک کشور را ایفا می‌کنند که باید از آن‌ها حمایت شود.
صحنه ای از اجرای نمایش «چاه» در جشنواره تئاتر کرالا

نگاه تبعیض‌آمیز به تئاتر شهرستان‌ها

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نگاه تبعیض‌آمیز به تئاتر شهرستان‌ها در کشور گفت: بابت خساراتی که پس از شیوع کرونا به جامعه فرهنگ و هنر وارد شد، اعتباری میلیاردی در اختیار خانه تئاتر تهران قرار گرفت. اما سهم انجمن‌های استانی هنرهای نمایشی کشور که زیرمجموعه مرکز هنرهای نمایشی و زیر نظر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد هستند از این اعتبارات فقط ۱۰ میلیون تومان بود.

«یاسر محمودی برنتی» افزود: ۱۰ میلیون تومان برای هر استان یعنی در مازندران که ۳۹ گروه عضو در طرح استقرار گروه‌های نمایشی دارد به هر گروه حدود ۳۸۰ هزار تومان اعتبار حمایتی تعلق گرفت. با این وضع حمایت از تئاتر استان‌ها ما حتی برای اعزام گروه‌ها به جشنواره‌های داخلی هم توان مالی نداریم، چه برسد به اعزام خارجی برای اثری که می‌تواند اعتبار و افتخار کسب کند. این مصداق واقعی نادیده گرفتن تئاتر شهرستان در تقسیم اعتبارات است.

لزوم حمایت استانداری

وی اظهار کرد: ما هم پیگیر هستیم تا کمکی برای اعزام نمایش «چاه» به این جشنواره جذب شود. اما انجمن یا اداره کل فرهنگ و ارشاد به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد از زمان روی کار آمدن تا همین حالا به دنبال تأمین اعتبار برای پرداخت معوقات به جا مانده از دو دوره قبلی مدیریت بر این اداره کل است. اداره کل فرهنگ و ارشاد بودجه اندکی دارد و بسیاری از مطالبات هنرمندان نیز مدت‌هاست پرداخت نشد. بخشی از مطالبات سال‌های ۹۶ و ۹۷ شورای نظارت بر نمایش استان ماه قبل پرداخت شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران تصریح کرد: انتظار می‌رود استاندار مازندران نگاهی ویژه به اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد. هزینه اعزام یک گروه ۶ نفره که می‌تواند سفیر فرهنگی مازندران باشد و برای این استان و کشور افتخار کسب کند در اعتبارات دولتی رقم زیادی نیست. فقط کمی همت و دغدغه نیاز دارد.
استقبال هندی ها از نمایش «چاه» در جشنواره کرالا سبب شده بود که این نمایش در دو نوبت فوق العاده نیز روی صحنه برود

موفقیت «چاه» در جذب مخاطب داخلی و خارجی

نمایش «چاه» نخستین نمایش تولید شده در مازندران با دو زبان فارسی و انگلیسی است. این نمایش از ۱۹ بهمن تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ به مدت ۲۳ شب و هر شب دو نوبت در تماشاخانه ابوالحسنی بابل روی صحنه رفت که نوبت نخست با زبان انگلیسی و نوبت دوم با زبان فارسی اجرا می‌شد و هر دو نوبت نیز با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شده بود.

اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر کرالا نیز استقبال بسیار خوبی را رقم زده بود و سبب شده بود که این نمایش در ۲ سانس فوق‌العاده نیز روی صحنه برود.

این نمایش در اجرای خارجی سال گذشته به زبان انگلیسی اجرا شده بود و به گفته کارگردان اثر در صورت حضور در جشنواره بین‌المللی IAPAR شهر پونه هند نیز قرار است با زبان انگلیسی اجرا شود.

«افسون نامداری» و «اهورا گل‌عموپور» در اجرای زبان انگلیسی «چاه» به ایفای نقش می‌پردازند. سپیده زین‌العابدینی( دستیار کارگردان و طراح لباس، سینا قاسمی (مترجم)، فرشید مصدق (طراح نور)، هومان یوسف‌نژاد (آهنگساز)، مائده محمدیان (طراح گریم)، عطا روح‌بخش (طراح پوستر و بروشور) و رضا چرم‌زاده (فیلم و عکس) عوامل تولید «چاه» هستند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار