کد خبر: ۸۴۹۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱ 12 May 2020

خیابان‌ها هنوز سوت و کور است، کمتر خودرویی از خیابان‌ها گذر می‌کند، تمامی هتل‌ها، آب درمانی‌ها و حتی مغازه‌ها نیز تعطیل است، اثری از جمعیت نیز نیست، اندک جماعتی می‌آیند و می‌روند، اینجا شهر همیشه بیدار سرعین یک از قطب‌های گردشگری ایران در استان اردبیل است، کرونا بیشترین زخم کاری خود را بر پیکر این شهر کوچک تروریستی و جمعیت فعال در بخش گردشگری زده است.

استان اردبیل در کشور بیش از همه به گردشگری خود مشهور و از قابلیت‌های ویژه‌ای در این زمینه برخوردار بوده و به همین دلیل یکی از محورهای توسعه آن نیز توریسم تعریف شده  اما شیوع کرونا در سه ماه گذشته بیشترین ضربه را به فعالان این بخش وارد کرده است. 

پایه فعالیت‌های حجم گسترده‌ای از جمعیت در ۲ شهرستان سرعین و مشگین‌شهر و نیز تعداد زیادی در شهرستان‌های اردبیل ، خلخال و نیر در بخش گردشگری بوده و در شهرستان بیله‌سوار مغان نیز با توجه به ورود انبوه گردشگران جمهوری آذربایجان از طریق گمرک این شهر  بسیاری از مردم از این طریق امرار معاش می‌کنند.

اکنون با تعطیلی تمام و کمال گردشگری و سیر و سیاحت خیلی‌ها در این مناطق آسیب و زیادن دیده‌اند، علاوه بر فعالان مستقیم در بخش گردشگری بسیاری از اصناف اعم از مغازه‌داران و رانندگان، تورهای گردشگری و بسیاری دیگر از شاغلان وابسته به این بخش آسیب دیده و چشم امید به روزهای آینده دارند. 

فعالان گردشگری استان اردبیل از جمله در بخش اقامتگاه ،هتل‌ها و نیز آب‌درمانی نخستین افرادی بودند که داوطلبانه برای حفظ بهداشت عمومی جامعه و کمک به مهار ویروس کرونا اقدام به توقف فعالیت‌های خود کرده  و از این بابت متحمل ضررو زیان سنگینی شدند.

زیان ۵۵۰ میلیارد ریالی فعالان اماکن اقامتی و هتل‌های اردبیل 

رییس هیات مدیره جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اردبیل گفت: بر اساس تخمین و بررسی‌های انجام شده دست‌کم ۵۵۰ میلیارد ریال در سه ماه گذشته بابت تعطیلی اماکن اقامتی استان به فعالان این بخش خسارت وارد شده است.

جعفر بذری بیان‌کرد: فعالان این بخش از گردشگری استان اردبیل از جمله نخستین صنفی بودند که داوطلبانه اقدام به بستن محل کسب و کار خود کردند زیرا که سلامتی مردم خط قرمز این صنف می‌باشد، ضمن اینکه در این مدت آنها کمک‌های قابل‌توجهی نیز به کادر درمانی حاضر در خط مقدم مبارزه با کرونا کردند.

 نادر فلاحی ،مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز گفت: بدنبال شیوع ویروس کرونا از جمله بخش‌هایی که در کشور و استان تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته و متحمل خسارات سنگین شد، حوزه گردشگری بود که به طور مستقیم شاهد آسیب‌های جدی بود.

وی بیان‌کرد: بر اساس اعلام کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، تاسیسات گردشگری جزو مصادیق رسته‌های کسب و کارهایی هستند که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار آسیب شده‌اند.

اکبر بهنامجو ،استاندار اردبیل نیز گفت: بخش گردشگری در استان اردبیل که یکی از محورهای توسعه استان بوده و بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها نیز در آن صورت گرفته بیشترین ضربه را از شیوع بیماری کرونا دیده و نیازمند حمایت ویژه است.

وی افزود: با بسته شدن هتل‌ها و مراکز اقامتی، گردشگری و آبدرمانی‌ها  و نیز موزه ها و ابنیه فرهنگی و باستانی ضرر و زیان هنگفتی به بخش گردشگری استان وارد شده است.

بخش گردشگری استان اردبیل نیازمند کمک‌های ویژه 

به اعتقاد کارشناسان و فعالان بخش گردشگری،  این صنعت تاثیرگذار در اشتغال و توسعه برای بازیابی خود در وضیت فعلی نیازمند کمک‌های ویژه دولت بوده و با توجه به تداوم  کسادی کسب و کار در این بخش برای روپا ماندن می‌بایست توجه بیشتری به آنها صورت گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست اخیر  ویدئوکنفرانسی با استاندار و مسوولان کارگروه اقتصاد مقاومتی استان اردبیل از تلاش برای حمایت از واحدهای گردشگری با هدف جلوگیری از تعدیل نیرو و کاهش ضرر و زیان ناشی از تعطیلی به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

÷

علی‌اصغر مونسان افزود: تلاش بر این است با حمایت‌های لازم واحدهای گردشگری تعدیل نیرو نداشته باشند و زیان‌های ناشی از کرونا را تحمل کرده  و این دوره را پشت سر بگذارند.
به گفته وی ، پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری برای راه افتادن مجدد گردشگری زمان‌بر است ولی تلاش بر این است با تحریک بازار پس از کرونا گردشگری داخلی کشور را راه افتاده و فعال شود.

اکبر بهنامجو ،استاندا اردبیل نیز گفت که پیگیر رفع بخشی از خسارت‌ها و همچنین جبران ضرر و زیان‌های وارده به بخش گردشگری بوده و با همکاری ستاد کرونا علاوه بر حمایت‌های مالی تصمیم هایی نیز برای شروع فعالیتهای تعدادی از صنوف حوزه گردشگری اتخاذ شده است.

نادر فلاحی ،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم از امهال اقساط تسهیلات تاسیسات گردشگری این استان خبر داد و گفت:‌ این اقدام در راستای حمایت از تاسیسات گردشگری که به طور مستقیم از شیوع ویروس کرونا متحمل خسارت شدند، انجام می‌ شود.

وی بیان‌کرد: به دلیل حجم ضرر و زیان واردشده به این بخش اقساط تسهیلات تاسیسات گردشگری بر اساس اعلام کارگروه، امهال سه ماهه خواهند شد و مراکز مشمول این موضوع می‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند.

فلاحی با اشاره به دیگر برنامه‌های حمایتی از تاسیسات گردشگری گفت:‌ بر اساس ابلاغ معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، بر اساس توافق با شورای پول و اعتبار در راستای استمهال اقساط تسهیلات تاسیسات گردشگری، در این زمینه در استان اقدام خواهد شد.

به گفته وی، طبق این توافق و برابر اعلام رییس کل بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات غیربانکی موظف هستند بنا به درخواست‌های این واحدها و در چارچوب ضوابط و مقررات موجود برای یک بار و حداکثر به مدت پنج سال بدهی خود را با اخذ میزان ۷.۵ درصد از مانده بدهی و با دوره تنفس ۶ ماهه امهال کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: مدت زمان استفاده از این مزایا تا پایان شهریورماه بوده و واحدهای مشمول می‌توانند از این فرصت برای بهره‌مندی از مزایای آن استفاده کنند.

به گفته وی ، فعالان و سرمایه‌گذاران فعال خسارت دیده از کرونا در مشاغل دفاتر مسافرتی، مراکز اقامتی و صنایع دستی نیز از کمک‌های دولتی بلاعوض و تسهیلات بانکی بهره‌مند می‌شوند.

فلاحی اضافه‌کرد: بر این اساس  فعالان دفاتر خدمات مسافری و گردشگری ،تاسیسات گردشگری و اقامتی ،آب درمانی‌ها، تالارهای پذیرایی ، مراکز اسکان موقت و هنرمندان و عرضه‌کنندگان صنایع دستی که پروانه کسب فعالیت خود را از  اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری اردبیل دریافت کرده‌اند مشمول دریافت کمک بلاعوض و نیز تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد با بازپرداخت طولانی مدت هستند.

زمزمه فعال شدن صنوف گردشگری در استان اردبیل 

در این حال مسوولان استان اردبیل از شروع فعالیت تدریجی صنوف مختلف فعال در حوزه گردشگری خبر داده و تاکید می‌کنند که هر گونه فعالیت در این بخش با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت.  

 جعفر بذری ،رییس انجمن مراکز اقامتی و هتل‌داران استان اردبیل گفت که دستورالعمل‌های لازم به مسوولان و مدیران هتل‌ها و مراکز اقامتی استان در مورد آماده‌سازی برای بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی و استانی پیشگیری از بیماری کرونا در روزهای آینده ابلاغ شده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های گذشته در بین مسوولان واحدهای اقامتی تشریح کرد: این دوره با حضور بهره‌برداران تاسیسات گردشگری برگزار و نحوه فعالیت این مراکز و ضدعفونی آنها به شرکت‌کنندگان دوره‌ها ابلاغ شده است.

او گفت: خط قرمز ما در زمان فعالیت این مراکز حفظ سلامت عمومی مردم و گردشگران بوده و امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها میزبان مناسبی برای مسافران ورودی به استان باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اصلی‌ترین کالای گردشگری مورد عرضه استان آبهای گرم و معدنی مجتمع‌های آبدرمانی می‌باشد ،تقاضا داریم برای بازگشایی این مراکز نیز تمهیداتی اندیشه شود و باید توجه داشت که با اجرای برخی پروتکل‌های بهداشتی می‌توان نسبت به بازگشایی و استفاده از خدمات مجتمع‌های آبدرمانی اقدام نمود.

رضا آستانی ،مدیرعامل جامعه آبدرمانی‌های استان اردبیل نیز از آمادگی آب‌های گرم معدنی استان برای بازگشایی خبر داد و گفت: تمامی مجتمع‌های آبگرم در استان ضدعفونی و برای پذیرش مسافران و گردشگران مهیا است تا پس از اعلام بازگشایی این مراکز از سوی ستاد پیشگیری از کرونا بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به این امر اقدام  شود.

وی افزود: پس از اتخاذ تصمیم مسوولان، مدیران آب‌های درمانی هر چه سریع‌تر نسبت به رعایت اصول بهداشتی در این مراکز و بازگشایی آب‌های گرم اقدام خواهند کرد.

این در حالی است که محمد مهدی گویا ،رییس بیمارهای واگیردار وزارت بهداشت و درمان در بازدید اخیر خود از مرکز جامع سلامت شهرستان سرعین  تاکید کرد که از سرگیری فعالیت‌ها در بخش گردشگری باید با رعایت جانب احتیاط  و گام به گام صورت گیرد.

وی بیان‌کرد: آب‌های گرم معدنی تا اعلام وضعیت عادی در استان اردبیل همچنان بسته خواهند بود تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

به گفته وی، سرعین نسبت به سایر مناطق گردشگری کشور  وضعیت ویژه‌ای دارد چرا که در یک بازه زمانی جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران وارد این شهر شده و اقامت می‌کنند لذا باید با دقت و همه جانبه‌نگری در خصوص باز کردن آبهای معدنی تصمیم‌گیری کرد.

بازگشایی هتل‌ها ، گام اول شروع فعال شدن بخش گردشگری 

همزمان با اجازه تدریجی به اکثر صنوف در کشور برای فعالیت بلاخره نوبت به بخش گردشگری نیز رسیده و در نخستین گام اعلام شد که مراکز اقامتی استان از وز شنبه بازگشایی خواهند شد. 

نادر فلاحی ،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت مراکز اقامتی این استان از سر گرفته می‌شود.

او افزود: با ابلاغ ستاد مدیریت مبارزه با شیوع بیماری کرونا در استان مراکز اقامتی و گردشگری استان اردبیل مجاز به بازگشایی مراکز خود شده‌اند.

او افزود: به استثنای مراکز آبدرمانی سایر مراکز گردشگری و اقامتی در استان اجازه شروع فعالیت با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را دارند که در این زمینه نظارت‌های لازم انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بیان‌کرد: فعالیت این مراکز تحت نظارت معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، جامعه مراکز اقامتی استان و شبکه بهداشت استان خواهد بود.

فلاحی از برخورد با واحدهای متخلف در این زمینه خبر داد و افزود: در صورت مشاهده مواردی مغایر با پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی با مراکز اقامتی و گردشگری متخلف برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی در مورد بازگشایی مراکز آبدرمانی گفت: مجوز فعالیت این مراکز نیز پس از تصویب در ستاد مدیریت مبارزه با بیماری کرونا استان اردبیل ابلاغ خواهد شد.

وی اظهارداشت:‌ با توجه به نزولی شدن روند شیوع بیماری در کشور این امکان فراهم شده تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی از مشاغل از جمله مراکز فعال در حوزه گردشگری با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت خود را آغاز کنند.

فلاحی همچنین از اجرای طرح گردشگری هوشمند در استان اردبیل در پایان ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: در صورت بازگشت شرایط عادی و سفید، واحدهای گردشگری استان با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در روز عید فطر بازگشایی شده و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

او افزود: به دنبال شیوع بیماری کرونا تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی استان از جمله صنوفی بودند که به صورت داوطلبانه مراکز خود را تعطیل کردند و متحمل خسارت شدند و تلاش بر این است تا با بازگشایی این مراکز و آماده‌سازی آنها برای پذیرش مسافران و گردشگران تابستانی بخشی از این خسارات جبران شود.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت) اعلام کرد: تاکنون ۱۰۹ هزار و ۲۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۶۸۵ نفر رسید.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۶۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۰۹ هزار و ۲۸۶ نفر رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار