مهدی جمال:
به گزارش تابناک سمنان: مهدی جمال مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، گفت: مرمت و احیای مجموعه تاریخی بسطام شامل آثار و بنا‌های تاریخی و ساماندهی مقبره شیخ ابوالحسن خرقانی در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۸۴۸۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱ 11 May 2020

مجموعه تاریخی بسطام ثبت جهانی می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ظهر دوشنبه در حاشیه سفر به شاهرود و در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی میراث فرهنگی این شهرستان ضمن بیان اینکه مجموعه تاریخی بسطام مورد مرمت و احیا قرار می‌گیرد، بیان کرد: این کار دارای ابعاد گسترده‌ای است لذا مقررشده تا مرمت مجموعه تاریخی بسطام ابتدا به صورت موضعی و بر اساس اعتبارات موجود، صورت گیرد.

وی افزود: بر طبق این برنامه‌ریزی ترمیم پوشش مدرسه شاهرخیه و بندکشی بام، مرمت پوشش چوبی مسجد بایزید بسطامی، مرمت و استحکام‌بخشی منار سلجوقی، مرمت درب‌های چوبی در مرحله نخست انجام خواهد گرفت و سپس دیگر مناطق موردحفاظت و مرمت قرار می‌گیرند.

مهدی جمال با بیان اینکه در کنار مرمت و احیای مجموعه تاریخی بسطام شاهرود، ساماندهی مقبره ابوالحسن خرقانی نیز در دستورکار قرار دارد، گفت: مطالعه مکانیک خاک، ترمیم کف سازی محوطه، تجدید آجر فرش در قسمت‌های آسیب‌دیده آن هم بر اساس اعتبارات برای گام نخست در این مجموعه تاریخی دیده‌شده است.

جمال با بیان اینکه این آثار در فهرست آثار ملی قرار دارند لذا مرمت و حفاظت از آنها دارای اهمیت است، بیان کرد: مجموعه تاریخی بایزید بسطامی در سال ۱۳۱۰ به شماره ۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی نیز به شماره ۶۴۵ در فهرست آثار ملی قرار دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار