سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم گفت: دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به‌صورت الکترونیک در قم برگزار می‌شود‌.
کد خبر: ۸۴۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰ 11 May 2020

 

به گزارش تابناک قم، جلسه هم‌اندیشی دهمین جشنواره رضوی با حضور سجاد عمرانی سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جعفر جدیری، معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار شد که در این جلسه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی با محوریت جشنواره رضوی مورد تأکید قرار گرفت.

سجاد عمرانی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم در این نشست ابراز امیدواری کرد در ماه ضیافت الهی با تأسی از مکتب اهل‌بیت(ع) شاهد رویدادهای عظیم فرهنگی مذهبی باشیم.

وی این نشست را سرآغاز بررسی زمینه‌های همکاری‌های مشترک بین دو نهاد عنوان کرد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با 3 هزار باب کتابخانه در کشور، یک نهاد صد در صد فرهنگی با محوریت کتاب است که فعالیت‌های متنوعی با محوریت کتاب برگزار می‌کند.

عمرانی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی، منویات مقام معظم رهبری و بدون سوگیری‌های سیاسی، به تعالی و رشد کتابخانه‌ها و ارتقای سرانه مطالعه با 6 هزار کتابدار ادامه مسیر می‌دهد.

وی گفت: تمامی دغدغه ما، کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق کتاب‌خوانی است و ازآنجاکه قم از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و از ستون‌های ممتاز فرهنگی مذهبی کشور به شمار می‌رود، بستر مناسبی برای همکاری گسترده در سطح استان و کشور را دارد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: در حال حاضر قم 23 کتابخانه عمومی فعال دارد که در سه بخش کودک، نوجوان و جوان و بزرگ‌سال برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کند و همه اقشار را با هر گرایش، تحصیلات و سن و نژاد در خود جای‌داده است؛ چراکه مکانی عمومی است و متعلق به آحاد جامعه است و همه باید از ظرفیت این گنجینه عظیم استفاده کنند.

عمرانی بیان کرد: این اداره‌کل در نظر دارد برای طلاب و خانواده محترم طلبه‌ها برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و هنری نیز برگزار کند تا روحانیون معزز و خانواده‌های آنان همانند دیگران بتوانند از خدمات کتابخانه‌های عمومی و کتاب‌های کاربردی استفاده کنند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین فعالیت فرهنگی این نهاد در کشور، دهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی و ترویج کتاب‌خوانی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی است.

وی افزود: امیدواریم با ظرفیت حوزه و دعوت از عموم افراد جامعه شاهد مشارکت حداکثری و معرفت افزایی نسبت به اهل‌بیت پیامبر (ص) باشیم؛ خانواده حوزه و طلاب از پتانسیل خوبی برای معرفی جشنواره و شرکت در مسابقه برخوردار است.

عمرانی عنوان کرد: کتابداران کتابخانه‌های عمومی علاوه بر ارائه خدمت به مراجعه‌کنندگان، دایره فعالیت‌های خود را به بیرون از کتابخانه‌ها همچون روستاها گسترش داده‌اند و با حضور در بین عشایر و روستائیان عزیز با ارائه کتاب و برگزاری نشست‌های آموزشی بستر ارائه خدمات کتابداری را با محوریت کتاب فراهم کرده‌اند.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه های عمومی قم افزود: در شرایط شیوع کرونا و با توجه به اهمیت جشنواره رضوی با بهره مندی از فضای مجازی این جشنواره را با تبلیغات و اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر در تمامی مقاطع سنی برای اقشار مختلف و به صورت الکترونیک برگزار می‌کنند.

‌در ادامه این نشست حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جعفر جدیری، معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه سراسر کشور ضمن اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان که در این ماه خواب هم عبادت به‌شمار می‌رود، اظهار داشت: خواندن قرآن به‌عنوان بهترین کتاب آسمانی این عبادت را دوچندان می‌کند و کتاب‌خوانی نیز در این ماه از فضیلت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: مرکز خدمات حوزه و معاونت فرهنگی و همین‌طور خانواده طلاب از حرکت بزرگ فرهنگی و ملی همانند جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در کشور استقبال می‌کند و علاقه‌مند است کتاب‌هایی را که با هدف شناخت سیره معصومین(ع) نوشته‌شده است، به مردم معرفی کند؛ ضمن آنکه طلاب و خانواده‌های آنان در این جشنواره مهم شرکت می‌کنند و این مرکز با استفاده از فضای مجازی و دیگر امکانات حمایت خود را از دهمین جشنواره رضوی اعلام می‌کند.

جدیری خاطرنشان کرد: برای اجرای بهتر برنامه‌های مشترک پیشنهاد می‌شود تفاهم‌نامه‌ای در سطح ملی و استانی منعقد شود تا با هم‌افزایی و ارائه خدمات دوجانبه شاهد برکات بیشتری ازجمله افزایش ساعت مطالعه باشیم.

وی از سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌ها به دلیل توجه به جامعه هدف تشکر کرد و گفت: مخاطب شناسی موضوع مهمی است؛ چراکه باید طبق سلیقه آنان برنامه‌ریزی و تولید محتوا داشته باشیم.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی کتاب‌خوانی را امری همگانی و از وظایف شرعی و قانونی هر ایرانی می‌داند؛ ما نیز با تأسی از ایشان باید این فرهنگ را ابتدا در خود نهادینه‌سازیم تا بتوانیم الگویی مناسب و تأثیرگذار برای دیگران باشیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار