کد خبر: ۸۴۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴ 05 May 2020

 

 
 
     
 
ناشران استانی روزهای سختی را تجربه می‌کنند
تابناک/مدیرعامل تعاونی ناشران گیلان تاکید کرد: آن دسته از ناشران استانی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و کسب‌و کار و زندگی آن‌ها از طریق نشر کتاب ارتزاق می‌‌شود در پساکرونا روزهای بسیار سختی را پشت‌سر می‌گذارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، حمید بلوری مدیرعامل تعاونی ناشران گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت ناشران در دوران پساکرونا عنوان کرد: بخش زیادی از ناشران استانی این‌روزها با مشکلات بزرگ و کوچک دست و پنجه نرم می‌کنند و برای بقای خود همه تلاششان را انجام می‌دهند؛ آن‌ها روزهای سختی را سپری می‌کنند.

 وی ادامه داد: از آنجایی که ما در گیلان به مراکز پخش تهران دسترسی نداریم تا کتاب‌هایمان را در شهرهای دیگر توزیع کنند، اغلب با حضور در نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این خلاء را پر می‌کردیم.

 بلوری با بیان اینکه همه ساله بیشترین فعالیت ما از طریق حضور نمایشگاه‌های استانی کتاب و تهران بود که همه را در سال ۱۳۹۹ از دست دادیم، گفت: ما از دی ماه خود را برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های پیش رو آماده‌ کرده بودیم تا به شلوغی کارهای اسفندماه نخوریم و در این میان سرمایه‌گذاری‌های کردیم که متاسفانه همه آن‌ها تبدیل به ضرر شده است.

 وی تاکید کرد: انجام معاملات کلان، دریافت و پرداخت هزینه‌ها با چک‌های کوتاه و بلندمدت و... از جمله اقداماتی است که همیشه در کنار نمایشگاه‌ها انجام می‌شد اما همه آن‌ها اکنون بلاتکلیف باقی مانده اس؛ چراکه به دلیل شیوع بیماری کرونا همه این زنجیره قطع شده است.

 بلوری در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه اکنون حجم زیادی از کتاب‌های تولیدی ناشران برای سال جاری برخلاف پیش‌بینی‌ها باقی مانده است، گفت:‌ ما در سطح استان و شهرستان نیز نمایشگاه‌های کتاب کوچکی در اداره‌ها و نهادها داشتیم اما به دلیل شیوع کرونا همه آن‌ها نیز تعطیل شده است و ناشران باقی مانده‌اند با کتاب‌های چاپ شده بسیار.

 وی همچنین درباره سهم ناشران از فضای دیجیتال و فروش اینترنتی گفت: طی صحبت‌هایی که با همکاران داشتم متوجه شدم که برخی از ناشران فقط دو درصد فروش اینترنتی داشتند که به نسبت حضور در نمایشگاه‌های کتاب تهران و سایر استان‌ها که برایشان حیاتی‌ست، بسیار ناچیز است.

 بلوری با ارائه پیشنهادی در این زمینه یادآور شد: سالانه مبلغ زیادی صرف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب از سوی دولت هزینه می‌شد که این مبلغ اکنون بدون استفاده باقی مانده است و برگزاری نمایشگاه‌ها به‌دلیل پیش‌بینی موج دوم و سوم کرونا در نیمه دوم سال بعید به‌نظر می‌رسد.

 به گفته وی، در این زمینه می‌توان با هزینه‌های نمایشگاه‌ها بر اساس فروش کارتخوان سال‌های گذشته از ناشران کتاب خریداری کنند و این آثار به کتابخانه‌های عمومی تزریق شود تا هم به ناشران کمک شود و هم کتاب‌های جدید به دست مردم برسد.

بلوری با اشاره به لزوم حمایت دولت از ناشران در روزهای پساکرونا گفت: آن دسته از ناشران استانی که به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و کسب‌و کار و زندگی آن‌ها از طریق کار نشر کتاب ارتزاق می‌‌شود اکنون روزهای بسیار سختی را تجربه می‌کنند و حتی بسیاری از فعالان، دست‌اندرکاران و افراد مرتبط با این حوزه نیز بیکار شد‌ه‌اند.

 وی در این زمینه یادآور شد: حتی برخی ناشران که این حرفه کار اول آن‌ها نیست و شغل دیگری دارند فعلا کار نشر را تعطیل کرده‌اند اما کسانی که چندین خانواده در یک موسسه انتشاراتی مشغول فعالیت هستند از نظر مالی در مضیقه هستند و باید فکری به حال آن‌ها کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار