برخی دسر‌ها و غذا‌های مسلمانان در ماه رمضان شهرت جهانی دارند و خوردن آن‌ها در این ماه پر برکت تبدیل به یک سنت شده است.
کد خبر: ۸۴۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 04 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:اگر بخواهیم در مورد انواع غذا‌های سحری و افطاری مسلمانان در سرتاسر دنیا صحبت کنیم قطعا به یک لیست بلند بالا برمی‌خوریم.

اما در این میان ۱۰ مورد از غذا‌های مخصوص مسلمانان در ماه رمضان از سراسر دنیا را بخوانید:

 

Dahi Vedi؛ غذایی شبیه کوکو

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

مشهورترین غذای مسلمانان هندی برای ماه رمضان Dahi Vadey است. غذایی سوخاری گیاهی متشکل از عدس قرمز یا همان دال عدس و یا هر حبوبات و سبزیجات دیگری است که بعد از پختن به صورت توپک در روغن داغ سرخ می‌شود و همراه با ماست چکیده میل می‌کنند. غذایی تقریبا شبیه کوکوی ماست خودمان.

حلیم؛ از ایران تا هند و پاکستان و لبنان

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

حلیم غذایی محبوب برای افطار‌های ماه رمضان در بسیاری از کشورهاست. جالب است بدانید به جز در ایران پخت حلیم به خصوص برای ماه مبارک رمضان در کشور‌هایی مثل هند، پاکستان، کشور‌های خاورمیانه و آسیای مرکزی بسیار مرسوم و محبوب است. در کشور‌های مختلف حلیم معمولا با انواع گوشت، گندم، بلغور گندم و گاهی حبوبات مختلف مثل عدس هم پخته می‌شود.

جوجه سوخاری هندی

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

جوجه سوخاری یا به قول هندی‌ها Chicken ۶۵ یکی دیگر از غذا‌های مخصوص هندی‌ها در ماه رمضان است. تکه‌های مرغ سرخ شده در روغن داغ که با انواع دیپ و سس میل می‌شود و در واقع غذایی شبیه مرغ تندوری است، ولی هندی‌ها میزان تند و تیزی آن را به عنوان یک وعده غذایی ماه رمضان کمتر می‌کنند.

کباب رمضانی

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

کباب رمضانی یا Ramazan Kebabi غذای سنتی ماه رمضان مخصوص کشور ترکیه است. یک دیس از کباب بره، انواع پیاز خام و کبابی، ماست و نان پیتا.

باقالی پخته؛ غذای باستانی مصری‌ها

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

یکی از محبوب‌ترین غذا‌های ماه رمضان برای مصری‌های و سایر کشور‌های شمال قاره آفریقا با قدمتی هزاران ساله Ful medammes است. یک ظرف خوشمزه از باقالی پخته مزه‌دار شده با سیر، روغن زیتون و آبلیمو. این غذا که در روز‌های عادی جز غذا‌های خیابانی در وعده صبحانه است معمولا روی نان پیتا ریخته می‌شود و با چند برش تخم مرغ آبپز میل می‌شود. این صبحانه عربی مقوی معمولا در وعده سحری خورده می‌شود.

سوپ بره چینی

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

مسلمانان چین هم برای ماه رمضان یک غذای بسیار مشهور دارند. Paomo سوپ گوشت بره یا گاو است که در آن تکه‌های نان را ترید می‌کنند و غذایی شبیه به آبگوشت ایرانی‌هاست. با این تفاوت که در هنگام پخت این آبگوشت قطعات نان در آن ترید می‌شوند. این غذا را اغلب با سس ترشی یا سس چیلی میل می‌کنند. ظاهرا تاریخچه این غذا به زمانی برمی‌گردد که یکی از شاهزاده‌های چینی با نام «ژائو کوانجین» که به سفر علاقه زیادی داشت در راه بازگشت از یکی از سفر‌ها پول چندانی برایش نمانده بود و فقط دو تکه نان خشک برایش مانده بود. شاهزاده به یک مغازه سوپ فروشی می‌رود و از شدت گرسنگی تکه‌های نان را در سوپ بره ترید می‌کند. بعد‌ها زمانی که این شاهزاده به منصب امپراطوری رسید یک روز به همان مغازه کوچک سوپ فروشی رفت و از صاحب آن‌جا خواست دوباره آن سوپ را برایش تهیه کند و همان جا بود که اسم lamb paomo را برای این غذا انتخاب کرد.

ساندویچ چاپاتی

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

چاپاتی از جمله غذا‌های ساندویچی کشور‌های هند و پاکستان است. یک ساندویچ رولی که با تکه‌های گوشت گاو، گوسفند یا مرغ و سبزیجات مختلف پر می‌شود

سالاد فاتوش

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

سالاد فاتوش از جمله غذا‌های مخصوص ماه رمضان در ترکیه و کشور‌های عربی خاورمیانه به خصوص کشور لبنان است. سالاد فاتوش با انواع سبزیجات و تکه‌های نان درست می‎شود. روغن زیتون، آب لیموترش، سماق، نمک و فلفل و البته زیره سبز پودر شده این سالاد را طعم‌دار می‌کنند و موادی مثل ترب، خیار، گوجه‌فرنگی، پیاز قرمز، نان پیتا، فلفل قرمز شیرین، کاهوف فلفل سبز و سبزیجات معطر مثل ترخون و جعفری از جمله مخلفات سالاد خوشمزه فاتوش هستند. سالاد فاتوش معمولا در کنار غذا‌های گوشتی سرو می‌شود یا تکه‌های مرغ کبابی و گریل به آن اضافه می‌شود تا مقوی‌تر و سیر کننده‌تر باشد.

کنافه؛ دسر خوشمزه عربی-ترکی

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

کنافه هم از جمله شیرینی‌های محبوب ماه رمضان است. یک دسر ترکی-عربی لذیذ و خوشمزه که با خمیر فیلو و پنیر درست می‌شود و معمولا با بستنی سرو می‌شود. میزان فروش دسر کنافه در کشور‌هایی مثل ترکیه و کشور‌های عرب خاورمیانه به خصوص لبنان در ماه رمضان به اوج خودش می‌رسد و در ماه رمضان معمولا در کنار چای و قهوه میل می‌شود.

دسر میوه و شیرنارگیل

۱۰ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان از سراسر دنیا

در کشور اندونزی که بیشترین جمعیت مسلمانان را در میان کشور‌های دنیا دارد مشهورترین خوراکی ماه رمضان kolak نام دارد. یک دسر میوه‌ای متشکل از شیرین کننده‌ای که از درخت نخل به دست می‌آید، شیرنارگیل و برگ pandanus، موز خرد شده یا میوه جک فروت و جوانه ماش است. بد نیست بدانید برگ pandanus یک طعم دهنده مشهور در آشپزی جنوب شرقی آسیاست و سرشار از پروتئین است. از برگ این گیاه به صورت پودر شده به عنوان ادویه هم استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار