مدیر اجرایی مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به کم خوابی روزه داران در ماه مبارک رمضان، کاهش خواب در این ماه را به دلیل شرایط ویژه آن طبیعی دانست و گفت: این امر در مدت یک ماه برای بدن آسیب رسان نیست، چرا که مغز محرومیت از خواب خود را به موقع جبران می‌کند.
کد خبر: ۸۴۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 03 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،بهنام خالدی ، با اشاره به روزه داری بسیاری افراد در ماه مبارک رمضان، گفت: روزه داری در این ماه بویژه در روزهای بهار و تابستان که طول شب کوتاه است، موجب می‌شود خواب افراد دچار برخی تغییرات شود که طبیعی است.

وی افزود: افراد روزه دار در حال حاضر دیر می‌خوابند و از طرفی باید صبح زود برای صرف وعده سحری بیدار شوند که این موارد موجب می‌شود افراد با کم خوابی مواجه شوند.

خالدی تصریح کرد: یکی از فلسفه‌های ماه رمضان تغییر در زندگی عادی و روزمره است و همانطور که در این ماه کم غذا می خوریم، کم هم باید بخوابیم و این امر در فاصله یک ماه ضرری به بدن نمی‌رساند.

وی با بیان اینکه مغز انسان هرگونه محرومیت از خواب را بعدا جبران می کند، گفت: اگر افراد در طول شب کمبود خواب داشته باشند، مغز این خواب را در طول روز جبران می‌کند و به فرد می فهماند که باید ساعاتی در طول روز را بخوابد.

وی یادآور شد: خواب روز به هیچ عنوان جای خواب شب را نمی گیرد و توصیه بر این است که روزه داران حدود ساعت 10:30 تا یازده شب به خواب رفته و حدود ساعت چهار صبح تا 4:30 برای صرف وعده سحری بیدار شوند که با این شرایط حدود پنج تا شش ساعت خواب شب را خواهند داشت.

خالدی تصریح کرد: برای جبران کم خوابی هم توصیه می شود نیم ساعت تا یک ساعت در طول روز را خوابیده و این زمان خواب بیشتر از یک ساعت نشود، چرا که خواب روز خواب مفید و نیروبخشی نیست.

این مسئول در خصوص خوابیدن بعد از وعده سحری، گفت: سحرخیزی بهترین رفتار است و اگر افراد کمبود خواب ندارند می‌توانند بعد از سحر بیدار بمانند، اما اگر کمبود خواب شدید دارند بهتر است بعد ازوعده سحر بخوابند.

وی توصیه کرد: افراد در وعده سحر حجم سنگین غذا را مصرف نکنند و با فاصله نیم تا یک ساعته بعد از سحر بخوابند تا دچار مشکلات دستگاه گوارش نشده و از طرفی بدخواب نشوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار