کد خبر: ۸۴۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷ 02 May 2020
 
 آغاز پذیره نویسی صندوق های قابل معامله ETF در ۹ بانک از فردا، پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب تبصره ۱۸، زمان معاملات سومین عرضه اولیه امسال اعلام شد، رشد تولید انواع لوازم خانگی در سال ۹۸ برخی از اخبار اقتصادی امروز خبرگزاری شبستان است.

 تابناک/ مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه شبستان به شرح زیر است:

پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب تبصره ۱۸

وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار داد که از ابتدای اسفند ماه ۹۷ لغایت پایان اسفندماه ۹۸ (۱۳ ماه) حدود سه هزار و ۹۹۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) پرداخت شده است. منابع تخصیصی از محل تبصره ۱۸ در سه بخش تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالان اقتصادی و کمک به نوسازی و جایگزینی ماشین‌آلات و طرح‌های که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، پرداخت می شود.

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، این میزان تسهیلات به ۷۱۲ فقره طرح پرداخت شد.

مجموع ثبت نام برای دریافت این تسهیلات در مدت یاد شده پنج هزار و ۴۱۵ فقره بود که دو هزار و ۵۸۹ فقره با مبلغ مجموع ۱۹ هزار و ۹۹ میلیارد تومان به بانک ها معرفی شده بودند.

بیشترین پرداختی از این محل به استان اصفهان با بیش از ۳۷۸ میلیارد تومان برای ۵۶ فقره طرح و کمترین پرداختی در جنوب کرمان به مبلغ هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای هشت فقره طرح بود.

 

اخذ مصوبه نهایی وام هزار میلیارد تومانی مسکن مهر از بانک مرکزی

«مهدی هدایت» گفت: پس از پیگیری‌های مکرر وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، امروز موفق به اخذ مصوبه نهایی پرداخت وام هزار میلیارد تومانی برای تکمیل زیربناهای مسکن مهر شهر جدید پردیس شدیم.

 

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس افزود: شعبه پرداخت‌کننده این وام مشخص و اقدامات اولیه برای اخذ مبلغ مورد نظر انجام شده است و امیدواریم با تزریق این منابع شاهد تحولی در تکمیل پروژه‌های زیربنایی مسکن مهر شهر جدید پردیس باشیم.

 

به گفته هدایت، حدود ۸۲ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس بارگذاری شده که تاکنون ۴۲ هزار واحد آن افتتاح شده و ۳۵ هزار واحد نیز تا پایان شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

آغاز پذیره نویسی صندوق های قابل معامله ETF در ۹ بانک از فردا

ششم اردیبهشت ماه معاونت امور بانکی، ‌ بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد در اطلاعیه ای پیرامون پذیره ‏نویسی واحدهای سرمایه ‏گذاری صندوق سرمایه‏ گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" اعلام کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه ‏های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

وزارت اقتصاد درباره این اقدام دولت اعلام کرد: این واگذاری، فرصت بی ‏نظیری را برای ورود آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد، فراهم می آورد. ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‏مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی است.

سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‏ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره ‏نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری ‏های بورس و سامانه‏ های آنلاین معاملاتی و درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک‏ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‏های غیرحضوری و حضوری بانک ‏های منتخب صورت می‏ پذیرد. شروع پذیره‏ نویسی از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۴ و پایان پذیره ‏نویسی ۱۳۹۹/۲/۳۱ خواهد بود.

 

زمان معاملات سومین عرضه اولیه امسال اعلام شد

معاملات سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان که عرضه اولیه سهام آن در روز چهارشنبه گذشته انجام شد، از امروز صرفا از ساعت ۱۲:۳۵ تا ۱۳:۳۰ بصورت حراج پیوسته و بدون برگزاری پیش گشایش انجام خواهد شد.

شایان ذکر است از ابتدای امسال تا کنون تعداد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین در روز ۲۰ فروردین با نماد معاملاتی "صبا" در فرابورس ایران عرضه و با مشارکت یک میلیون و ۹۳۰ هزار و ۸۳۸ کد معاملاتی هر سهم این شرکت ۱۲۰۰ تومان، تعداد ۸ میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در روز ۲۷ فروردین با نماد معاملاتی "شستا" در بورس تهران عرضه و با مشارکت ۲ میلیون و ۶۰ هزار کد معاملاتی هر سهم این شرکت ۸۶۰ تومان و تعداد ۳۴ میلیون سهم شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان در روز ۱۰ اردیبهشت با نماد معاملاتی "غگلپا" در فرابورس ایران عرضه و با مشارکت ۲ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۶۹۷ کد معاملاتی هر سهم این شرکت ۱۲۵۰۷ ریال کشف قیمت شده است.

 

تولید دارو در سال ۹۸ رشد بیش از ۲۳ درصدی داشت

بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص تولید برخی کالاها، حاکی از این است که در مدت یاد شده ۶۰۴ هزار و ۵۰۰ تن پودر شوینده در کشور تولید شد که در مقایسه با سال پیش از آن افت ۵.۱ درصدی داشته است.

تولید ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ تن لاستیک خودرو (رشد چهار درصدی)، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کاغذ (رشد ۷.۴ درصدی)، ۵۱۹ هزار و ۴۰۰ تن کارتن (رشد ۶ دهم درصدی)، ۶۹۸ هزار متر مکعب نئوپان (رشد ۱۲.۲ درصدی)، یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعبی فیبر (رشد ۱.۴ درصدی) در این مدت قابل اشاره است.

در ۱۲ ماهه سال ۹۸ کارخانجات داخلی موفق به تولید ۳۶ هزار و ۶۰۰ تن سموم دفع آفات نباتی شدند که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۳۷.۲ درصدی داشته است.

در این مدت تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول با افت ۱۳.۲ درصدی در مقایسه با سال ۹۷ به ۵۶۷ هزار و ۳۰۰ تن رسید.

در سال ۹۸ تولید چرم و انواع پایپوش نیز به ترتیب با رشد ۹ دهم درصدی و دو دهم درصدی به ۴۹ میلیون فوت مربع و ۱۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار زوج رسید.

 

رشد تولید انواع لوازم خانگی در سال ۹۸

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از مثبت بودن رشد تولید انواع لوازم خانگی توسط کارخانجات داخلی در سال «رونق تولید»‌ است. تولید تلویزیون که تا پایان دی ماه سال گذشته همواره روندی کاهشی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ داشت، در ماه یازدهم بالاخره افزایشی شد و با حفظ این روند، سال ۹۸ را با رشد ۶.۳ درصدی به پایان برد.

کارخانجات داخلی توانستند سال گذشته ۸۲۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کنند. پیشتر «محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور به ایرنا گفته بود این میزان تولید بسیار کمتر از تقاضای کنونی بازار (دست کم ۱.۷ میلیون دستگاه) است، اما برای سال ۹۹ با جهش خوبی برای تولید ۱.۱ میلیون دستگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است در ۱۲ ماهه ۹۸، تعداد یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال فریزر در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۷.۸ درصدی داشته است.

در سالی که گذشته کارخانجات داخلی موفق به تولید ۷۳۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی شدند که رشد ۳۲ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن داشته است.

همچنین تولید کولر آبی در این مدت با رشد ۶.۳ درصدی به ۹۰۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسید.

 

رشد ۱۹.۸ درصدی میانگین نرخ دلار در سال ۹۸

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با استناد به آمارهای بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و وزارت راه و شهرسازی به مقایسه خلاصه وضعیت قیمت در بازارهای مختلف در سال ۱۳۹۷ با ۱۳۹۸ پرداخته و نوشته است: میانگین نرخ دلار در بازار آزاد شهر تهران از ۱۰هزار و ۸۰۰ تومان در سال ۹۸ به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

براین اساس همچنین میانگین نرخ هر یورو با ۱۴.۹ درصد رشد از ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان در سال ۱۳۹۷ به ۱۴هزار و ۴۰۰ تومان در سال بعد از آن رسیده است.

این گزارش حکایت از رشد ۳۳.۹ درصدی میانگین نرخ سکه طرح قدیم و ۲۹.۹ درصدی سکه طرح جدید دارد. در مدت زمان مورد گزارش هر قطعه سکه طرح قدیم از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال ۹۷ به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در پایان سال ۹۸ رسیده است. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پایان سال ۹۷ به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پایان سال بعد از آن افزایش یافته است.

رشد ۶۲ درصدی بهای هر متر واحد مسکونی

این گزارش می‌افزاید بهای هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران که در پایان سال ۹۷ برابر با ۸ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان بوده با ۶۲ درصد رشد در پایان سال ۹۸ به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

با این حال شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۲۶۱.۱ درصد در سال ۹۷ به ۸۶۸.۸ درصد در سال ۹۸ رسیده که رشدی ۲۳۲.۱ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین شاخص تعداد سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز از ۲۰۲.۲ درصد به ۴۳۰ درصد در مدت زمان مشابه افزایش یافته است که این شاخص نیز حکایت از رشدی ۱۱۲.۷ درصدی دارد./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار