کد خبر: ۸۴۴۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 01 May 2020
 
مشق ایثار با اهدای خون

تابناک/اهدای خون فرصتی برای بخشیدن زندگی دوباره به بیماران و احساس پیوند با همنوعانی است که در جای جای ایران اسلامی به یاری ما نیازمندند ، فرصتی که می توان با مشارکت بیشتر در زمان بروز بحران هایی همچون شیوع ویروس« کرونا» و همچنین ایام خاصی از سال چون ماه های رمضان ، محرم و صفر آن را دو چندان کرد.

وقوع بحران های خاص و حوادث طبیعی شدید همچون سیل و زلزله در جهان و ایران و برجای گذاشتن مصدومان و ضرورت نجات جان آنها با تزریق واحدهای خونی ،ذخیره این ماده حیاتی و محصولات بانک انتقال خون را در یک بازه زمانی از سال کاهش می دهد .

یکی از این بحران ها در جهان و کشور شیوع ویروسی منحوس و ناخوانده به نام «کرونا»  است که اهدای خون این سنت‌ پسندیده را همچون دیگر فعالیت ها تحت شعاع قرار داده بطوریکه اهدا کنندگان خون  از اسفندماه ۹۸ که بیماری کرونا در کشور شیوع یافت از ترس ابتلا به بیماری کمتر  به مراکز انتقال خون در شهرهای مختلف کشور مراجعه کرده اند که این اقدام آنها  علاوه بر کاهش ذخایر فراورده های خونی مشکلاتی را برای بیماران سرطانی، تالاسمی و هموفیلی به همراه داشته است  .

سیستم درمان کشور این روزها و بیش از گذشته به خون و فرآورده های خونی نیاز دارد و مراکز انتقال خون با دعوت از اقشار مختلف مردم برای مشارکت در این امر خداپسندانه و برای رفع نگرانی اهدا کنندگان خون از ابتلا به این بیماری، تاکید کرده اند که کرونا بیماری تنفسی است و اهدا خون در این ایام با رعایت موازین و اصول بهداشتی خطری برای آنها ندارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون هم در این خصوص گفته که اهدا کنندگان خون مطمئن باشند سازمان انتقال خون کشور با ضدعفونی تجهیزات و بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند از این رو اهداکنندگان با اطمینان خاطر در این اقدام خیر و خداپسندانه شرکت کنند.

حاجی‌بیگی اظهار داشت : تاکنون هیچ مستندی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق خون منتقل می‌شود وجود ندارد،این  ویروس از طریق ترشحات بینی، بزاق و ترشحات تنفسی انتقال می‌یابد .

شایعات و اخباری  هم در فضای مجازی درخصوص امکان انتقال کرونا از طریق اهدا خون منتشر شد بگونه ای که ممکن بود شرایط را بحرانی تر کند و به دلیل کاهش مراجعات میزان ذخایر را بیش از پیش کاهش دهد اما این اخبار و شایعات توسط  علی‌اکبر پورفتح‌الله مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون تکذیب و گفته شد مطالعات انجام شده ثابت کرده است که انتقال و اهدای خون به هیچ عنوان در انتقال کرونا ویروس جدید نقشی ندارد.

کرونا ذخایر خونی را کاهش داده است

هر سال در ایامی همچون ماه رمضان مراجعه داوطلبان به پایگاه‌های اهدای خون کاهش پیدا می کند ، در ماه‌های اخیر بحران کرونا هم عاملی برای کاهش ذخایر خونی در کشور از جمله استان های درگیر با کرونا شده بطوریکه مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفته در  شرایط کرونایی با مشارکت داوطلبان اهدای خون از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ هزار و ۲۰۴ واحد خون از اهداکنندگان استان دریافت شده که نسبت به مدت مشابه  سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشته است.

 

 پایگاه انتقال خون استان ایلام نیز هم که در زمره پایگاه‌های موفق در تامین، ذخیره‌سازی و حتی صدور خون مازاد به استان‌های دیگر بوده است با شیوع کرونا با چالش کاهش چشمگیر ذخایر خون و فرآورده‌های خونی مواجه شد که به همت مردم و نهادهای مختلف ایلام برطرف می شود..

شیوع کرونا و ترس از ابتلا به این بیماری ویروسی و عدم خروج مردم به ویژه اهداکنندگان مستمر و باسابقه از منزل باعث شد که میزان خون و فرآورده‌های خونی در اسفندماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل در ایلام ۴۰ درصد کاهش داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی هم گفت: نگرانی از شیوع ویروس کرونا، مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون استان را از اسفندماه پارسال تاکنون ۱۲ درصد کاهش داده و شمار مراجعه‌کنندگان در این مدت چهار هزار و ۱۷۵ نفر بوده است.

دکتر حسین زارع گفت: با توجه به نیاز همیشگی بیماران، از شهروندان تقاضا داریم با حضور در پایگاه های انتقال خون به نجات جان بیماران بشتابند.

وی گفت: مراکز اهدای خون همواره پروتکل ضدعفونی خاص و ویژه ای را برای سلامت اهداکنندگان و سلامت خون دریافتی رعایت می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون قم هم گفت: اهدای خون در فروردین‌ماه امسال در استان قم نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۷ درصد کاهش‌یافته است.

مرتضی نوریان افزود: ذخایر فرآورده‌های خون در استان قم مطلوب است و پاسخگوی مراکز درمانی هستیم؛ ولی تامین نیاز خون و فرآورده‌های خونی در استان و شبکه خون‌رسانی کشور باید با نگاهی بلندمدت برنامه‌ریزی شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شیوع کرونا، بسیاری از مراکز درمانی پاسخگوی بیماران کرونایی و نیازهای مردم در این زمینه بودند و بر همین اساس بسیاری از بخش‌ها، عمل‌های غیراورژانسی را تعطیل کرده بودند و مصرف خون نیز مقداری کاهش‌یافته است.

به گفته نوریان، در اسفندماه سال گذشته مصرف و اهدای خون کاهش یافت و کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون، ۲ برابر کاهش مصرف فرآورده‌های خونی بود.

 

نیاز به برخی گروه های خونی  و روند افزایشی اهدای خون در برخی استان ها

شرایط کرونایی سبب شده تا  تعدادی از استان ها و شهرستان ها با کمبود ذخایر برخی گروه‌های خونی بویژه در فروردین ماه مواجه  شوند که با اقدامات انجام شده و با همت مردم نوع دوست و اقشار مختلف شاهد روند افزایش اهدا خون و ذخایر خونی در استانهایی از جمله بوشهر ، خراسان جنوبی ، کرمان ، کردستان ، خراسان شمالی در فروردین و اردیبهشت ماه باشیم.

از آنجا که نیاز به اهدای خون با توجه به وجود بیماران همیشگی است بنابر این هر روز باید افرادی در سراسر کشور داوطلب اهدا خون باشند.

مدیران پایگاه های انتقال خون استان و شهرستان ها هم از مردم خواسته اند با توجه به شرایط موجود اهدای خون را فراموش نکنند.آنها گفته اند که  فرایند اهدای خون در این پایگاه ها با شرایط کاملا بهداشتی صورت می‌گیرد و هیچ نگرانی برای مبتلا شدن به بیماری کرونا نیست .

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان نیز با بیان اینکه با کمبود جدی گروه های مختلف خونی مختلف بویژه از نوع منفی مواجهیم افزود :از اهداکنندگان واجد شرایط می خواهیم که برای تامین خون و فرآورده های مورد نیاز بیماران بویژه در شرایط کنونی که با کمبود گروه های خونی مواجهیم کمک ما در استان باشند.

دکتر گیتی ایزدی پورخاطر نشان کرد: به همه گروه های خونی به ویژه گروه های خونی منفی و A مثبت نیاز داریم.

مدیرکل انتقال خون خوزستان نیز با اشاره به روند کاهش ذخایر و فرآورده‌های خونی در خوزستان گفت:هم اکنون به همه گروه‌های خونی نیاز شدید داریم.

عبدالعزیز فقهی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان اهدای خون در خوزستان طبق روال سال های گذشته روندی کاهشی داشته است از عموم شهروندان خواست با توجه به نیاز شدید مراکز درمانی و بیماران تالاسمی به گروه‌های خونی ، به مراکز خون‌گیری در سطح خوزستان مراجعه کنند.

از هر کیسه خون، سه فرآورده شامل گلبول قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما تولید می‌شود که هر فرآورده جان یک بیمار را نجات می‌دهد.

 

راه اندازی پویش  اهدای خون در استان ها

در برهه ای از تاریخ ،فرزندان این مرز و بوم  و به عشق دفاع از مام میهن ، در قالب گروه های بسیجی در جبهه نبرد به مقابله رو در رو  با دشمن پرداختند و زمانی دیگر در قالب گروه های سازندگی دست به آبادانی کشور و رفع محرومیت ها زدند امروز نیز نسلی دیگر از این گروه ها در کنار دیگر اقشار مختلف جامعه، آستین همت بالا زدند و با حضور در مراکز انتقال خون و در راستای  ترویج فرهنگ اهدای خون گام برداشته و جهادی دیگر را رقم زده اند.

نیروهای نظامی و انتظامی ،بسیج ، سپاه ، ائمه جمعه و جماعات ، بانوان و جوانان  با مشارکت در پویش های اهدای خون ،همدلی را معنا و ورزشکاران و قهرمانان نیز سنت جوانمردی را زنده کرده اند  ،آنها با ایثار و گذشت کام همنوعان خود را شیرین و سیستم درمان کشور را یاری کرده  و بارخستگی را تا حدی از دوش مدافعان سلامت برداشته اند.

بسیاری از سازمان‌ها، نهادها، دستگاه‌های اجرایی، مسوولان، هنرمندان و مردم هم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده به صورت فردی ویا گروهی و باهدف کمک به بیماران و حفظ ذخایر خونی دربانک‌های خون با راه اندازی پویش اهدای خون به این اقدام خیرخواهانه لبیک گفتنه اند .

 

یکی از این پویش ها که در ماه رمضان و در راستای تشویق اهدا کنندگان به این امر خداپسندانه به همت شهرداری منطقه ۱۱ مشهد صورت گرفته نامگذاری درختان زیرپوشش این منطقه به نام اهدا کنندگان خون است.

در این پویش داوطلبان به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده و می‌توانند تصویر خود را هنگام اهدای خون به آدرس تلگرامی ‌parsa_pazooki @ ارسال کنند تا یکی از درختان این منطقه به نام آنها نامگذاری شود.
همچنین موسسه خادمین حضرت امام رضا (ع) با حضور ۱۰۰ نفر از جوانان کاشانی نیز اقدام به راه اندازی پویش اهدا خون کرده است .

همچنبن جمعی از فعالان رسانه‌ای و روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی شهرستان ها هم  با حضور در مرکز انتقال خون این شهرستان در پویش مردمی اهدای خون شرکت کردند.

پویش نقش آفرینی بانوان و مشارکت برای اهدای خون« با شعار هر خانه یک پایگاه اهدا خون » هم در  استان های مختلف کشور راه اندازی شد که افزایش شاخص اهدای خون بانوان و توجه به نقش آنان در بهبود وضعیت مشارکت اجتماعی و تامین ذخیره خون مورد نیاز بیماران با توجه به کاهش سطح ذخیره خون همزمان با شیوع ویروس کرونا از اهداف اصلی این پویش بوده است .

نیاز به خون در ماه رمضان

کاهش ۲۰ درصدی هدا خون در ماه رمضان ممکن است مشکلاتی را برای بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی ایجاد کند، بنابراین اهدای خون دراین ماه و در شرایط موجود نباید فراموش شود.   

طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، شیوع ویروس کرونا و تاکید بر در خانه ماندن، ترس از اختلال در روند روزه داری و تصور ضعف و بیحالی مفرط از دلایل کاهش آمار مراجعان به مراکز اهدا خون است.

به گفته متخصصان اهدای خون در شرایط روزه داری دلیلی بر ابطال روزه نیست و اهداکنندگان می توانند با خوردن وعده سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی و استفاده از خوراک هایی با ارزش غذایی بالا  در افطار اقدام به اهدای خون برای نجات جان بیماران کنند و از اجر معنوی این عمل نیکو نیز بهره مند شوند.

 مراکز اهدای خون سراسر کشور هم به جهت رفاه حال روزه دارانی که قصد اهدای خون پس از افطار را دارند علاوه بر شیفت های صبح تا ساعات پایانی شب و برخی هم به صورت شبانه روزی  آماده پذیرش اهداکنندگان است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران هم گفته که مردم نباید اهدای خون را به روزهای خاص از سال مانند شب های قدر موکول کنند.

 

 

 

 ۳ استان پیشرو اهدا خون در فروردین ماه

در فروردین ماه امسال در زمان شیوع ویروس کرونا، ایرنیان نوعدوست با اهدای ۱۳۸ هزار و ۴۶۵واحد خون به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن، خون اهدا کردند.

بیشترین میزان خون اهدایی در کشور در فروردین ماه مربوط به استان‌های تهران، فارس و مازندران بود و استان‌های بوشهر، هرمزگان، خراسان شمالی و جنوبی بیشترین میزان رشد اهدای خون را در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت که در فروردین ماه امسال بانوان استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان استقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشتند به طوری که شاهد رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. همچنین در فروردین ماه امسال رشد۲.۲ درصدی شاخص اهدای خون بانوان را در کل کشور را داشته ایم.

بشیرحاجی بیگی گفت: بیشترین میزان اهدای خون در کشور در فروردین ماه مربوط به گروه خونی O مثبت  با ۳۵ درصد بود و کمترین میزان اهدای خون گروه خونی AB منفی با یک درصد بود.

وی گفت :  ۲۶۸ هزارو  ۹۹۰ واحد خون و فرآورده های آن نیز در  مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد.

پایگاه‌های اهدای خون پس از افطار پذیرای مراجعان است

با توجه به شیوع کرونا و کاهش ذخایر گروه های خونی مختلف از مردم خواسته شده تا برای حفظ ذخایر خونی و تامین نیاز حیاتی بیماران به فراورده‌ها خونی در طول ماه مبارک رمضان به پایگاه‌های سازمان انتقال خون در همه شهرها  مراجعه و با اهدای خون خویش از زیباترین انفاق در ماه احسان و عبادت بهره‌مند شوند.

مراکز انتقال خون علاوه بر فعالیت در طول سال در ماه های خاصی از سال همچون محرم و صفر و ماه رمضان بویژه  شب‌های قدر میزبان کسانی است که بی منت و ایثارگرانه برای اهدای زندگی به همنوعان نیازمند به خون به صف شده‌اند.

 

در ماه مبارک رمضان پایگاه اهدای خون در سراسر کشور و در ساعات مختلف پس از افطار آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون شده است.

خون های اهدایی در اعمال جراحی، تصادفات، زایمان و بسیاری از بیماریها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

دارا بودن حداقل وزن ۵۰کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و نداشتن ابتلا به کم خونی از شرایط فردی اهدا کننده خون است .
از آخرین زمان اهدای خون قبلی نیز باید حداقل ۸ هفته گذشته باشد. به طور کلی افرادی که به بیماری عفونی مانند ایدز و هپاتیت مبتلا نباشند، می توانند اهدا کننده خون باشند و حتی ۴ بار اهدای خون در سال نیز هیچ ضرری برای فرد نخواهد داشت.

اهدا کنندگان مستمر تا سن ۶۵ سالگی می توانند خون بدهند و در هنگام اهدا باید کارت ملی خود را به همراه داشته باشند.

اهدای خون به طور منظم سبب مصونیت فرد در برابر بیماریهای قلبی و عروقی میشود، علاوه بر این سیستم خون‌سازی بدن به گونه‌ای است که با افزایش جریانی خون در بدن، طی مدت زمان کوتاهی، خون اهدا شده را جایگزین می کند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد ،ایران نیز از شیوع ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.

" کرونا" ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه اعلام کرد: تاکنون ۹۴ هزار و ۶۴۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۷۱ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۰۲۸ نفر رسید.

کیانوش جهانپور بیان کرد: تا ظهر روز  ۱۱ اردیبهشت ماه بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی ۹۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار