همین تفکر در حوزه دام سبک هم با واردات نژادهای غیربومی با این رویکرد که شیر و گوشت بیشتر تولید شود اما در عمل شاهد این بودیم که این نژادها نه تنها صرفه اقتصادی برای دامداران ما ندارند بلکه در مقایسه با نژادهای بومی کشورمان سازگاری کمتری دارند. چرا متولیان مربوطه نسبت به اصلاح نژادهای خوب بومی کشورمان نپرداخته اند؟
کد خبر: ۸۴۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲ 28 April 2020

اخیرا در رسانه ها گزارشی منتشر شده که طبق آمارهای مرکز آمار ایران طی ۳۰ سال اخیر تعداد بهره‌برداران محصولات استراتژیک کشاورزی ایران با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است، به طوریکه تعداد بهره‌برداران یونجه با کاهش ۵۲ درصدی، ذرت با کاهش ۴۷ درصدی، چغندر و جو هر کدام با کاهش ۴۰ درصدی و گندم نیز با کاهش ۲۶ درصدی روبرو بوده است.

آن چیزی که در این آمارها باعث نگرانی میشود نسخه پیچی های است که سه دهه قبل در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی پیاده شده و اثرات تصمیمات این اتاق فکر ها را الان نظاره گر هستیم.

تصمیمات اشتباهی که چند دهه توسط اقلیتی بر حوزه امنیت غذایی و کشاورزی کشور تحمیل شده است

لازم به ذکر است تعدادی از این کاهش تعداد بهره‌برداران تولید محصولات استراتژیک ممکن است به جهت خروج بخشی از زمین‌های کشور از چرخه کشت باشد (خشکسالی و کم آبی)، اما بخش قابل توجهی از این بهره‌برداران را هم کسانی تشکیل می‌دهند که با کم‌توجهی دولتها به محصولات استراتژیک، الگوی کشت خود را به واسطه تصمیاتی که گرفته شد به محصولات دیگر تغییر داده‌اند.

نمونه جالب توجه این تغییر الگو، افزایش چشمگیر تعداد بهره‌برداران محصولاتی همچون هندوانه، خربزه و این دست محصولات است که در شرایط کم‌آبی تولید و حتی صادر می‌شوند.
تولید و صادرات محصولاتی همچون هندوانه با کمترین ارزآوری به کشور درحالی صورت می‌گیرد که ایران در سال گذشته با وجود تحریم و محدودیت ارزی، یک میلیارد دلار صرف واردات جو و ۲ میلیارد دلار نیز صرف واردات ذرت کرده است.

افرادی که خودکفایی در کشور را با وقاحت کامل مزخرف می دانند و سعی در پیاده سازی الگوهای غیر بومی در کشورمان داشته و دارند و جالب تر اینکه این افراد با همفکرانشان در گلوگاه های حساس حوزه زیست محیطی و کشاورزی کشور هم حضور دارند.

تفکری که مانیفست ذهنیشان در عدم تولید و تکیه بر واردات و کشورهای بیگانه بسته شده و امنیت غذایی و زنجیره تامین کالاهای استراتژیک کشور را بر خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی در دست شرکت‌های اروپایی آمریکایی قرار داده اند.

همین تفکر با تصمیمات اشتباه زمینه از بین بردن مرغ لاین آرین کشور را فراهم کردند و ما را متکی به نژادهای مرغ لاین هلندی و انگلیسی کردند لازم هست بدانید تا سال ۱۳۸۵، ۸۵ درصد بازار مصرفی گوشت مرغ کشور در اختیار مرغ لاین آرین بود. هم اکنون بازار ۸۵ درصدی مرغ لاین آرین به زیر ۱ درصد رسیده و سر زنجیره صنعت مرغ کشور در اختیار شرکت‌های اروپایی است.

همین تفکر طی چند دهه گذشته با واردات نژاده گاو هولشتاین، جرسی و... زمینه نابودی نژادهای گاو بومی کشور را ایجاد کردند و ذخایر ژنتیکی که در این حوزه وجود داشت را به سمت نابودی سوق دادند.

همین تفکر در حوزه دام سبک هم با واردات نژادهای غیربومی با این رویکرد که شیر و گوشت بیشتر تولید شود اما در عمل شاهد این بودیم که این نژادها نه تنها صرفه اقتصادی برای دامداران ما ندارند بلکه در مقایسه با نژادهای بومی کشورمان سازگاری کمتری دارند. چرا متولیان مربوطه نسبت به اصلاح نژادهای خوب بومی کشورمان نپرداخته اند؟

همین تفکری که شتر را بعنوان نابود کننده مراتع معرفی می کند در صورتیکه پرورش شتر و خارشتر بیابان هیچ خطری برای مراتع ندارد.80 درصد مساحت کشور را اقلیم خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد که مستعد برای پرورش شتر می باشد،مقاومت بالا و سازگاری با شرایط آب و هوایی خشک و بیابانی شتر و نوع تغذیه ای که شتر دارد این دام بزرگ را در ردیف حیوانات با صرفه اقتصادی بالا قرار داده است.

سالهاست که عده ای به دنبال این هستند در بحث تولید کالاهای اساسی کشور مان را از ریل خودکفایی خارج و به واردات متکی کنند عده ای که رانت خودشان و نزذیکانشان در شرکتهای وارداتی است که تاسیس کردند و منافع شخصی خود را بر توده آحاد جامعه ترجیح می دهند و تیشه به ریشه تولید کشورمان می زنند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار