معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: برنامه کشت تابستانی در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در خوزستان در راستای جهش تولید و تداوم خودکفایی، به ۹.۳میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد.
کد خبر: ۸۴۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶ 03 May 2020

محمدقاسمی نژاد افزود:بر اساس مصوبات نشست‌های ستاد فنی تولیدات گیاهی در سطح۲۷ شهرستان استان  برنامه کشت تابستانه شامل برنج، ذرت، حبوبات، سبزی و صیفی، علوفه و دانه های روغنی، سویا، آفتابگردان و کنجد با نیاز آبی ۹.۳ میلیارد مترمکعب در حوضه های پنجگانه دز، کارون،کرخه مارون و زهره بسته شده و برای تامین آب به سازمان آب و برق خوزستان و استانداری منعکس شده است.

وی گفت: ۷۰درصد حجم برنامه کشت تابستانی معادل  ۳۸۶هزار و ۴۴۵ هکتار محصولات فصلی و ۳۰ درصد آن معادل ۱۶۸هزار و ۹۱۶ هکتار محصولات دائمی خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، میزان تولید محصولات فصلی تابستانی در خوزستان را ۴.۳ میلیون تن با ارزش اقتصادی بیش از ۱۰۰هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود:این میزان ارزش اقتصادی تولیدات فصلی کشت تابستانی به حجم تولید ناخالص ملی کشور افزوده می‌شود.

قاسمی نژاد موج عظیم اشتغال ایجاد شده ناشی از کشت تابستانی را شامل بهره برداران محلی ، صنایع جانبی، حمل و نقل و مشتقات فراوان حاصل از این محصولات را چشمگیر توصیف کرد و افزود: برنامه الگوی کشت فعلی را بر اساس فرمان مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید و تاکید مسئولان  ارشد کشور و شرایط فعلی ناشی از ویروس کرونا در جهان با هدف تامین و امنیت غذایی کشور تنظیم شده است.

وی بالا بردن بهره وری آب ، توسعه دانه‌های روغنی و حبوبات با حداقل نیاز آبی ‌، کشت کف جوی و استفاده از کارنده‌های مجهز به چرخ پرسی در کشت ذرت ، اعمال روش خشکه کاری و استفاده از ارقام پرمحصول زودرس ورژیم آبیاری تناوبی در محصول برنج و خاک ورزی حفاظتی در همه محصولات کشاورزی را از ویژگی های کشت تابستانی در خوزستان عنوان کرد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۰۰هزار میلیارد ریال ، از نظر حجم و تنوع تولید در مقام نخست کشوری قرار دارد.

گندم ، جو ، برنج ، نیشکر ، خرما ، انواع مرکبات گرمسیری و سردسیر ، چغندرقند ، دانه های روغنی ، ذرت دانه ای و علوفه‌ای مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان به شمار می‌رود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار