شیوع کرونا همانگونه که موجب تغییر برخی رفتارها و آداب اجتماعی شد و آن‌ها را دچار دگرگونی کرد، با تحت تاثیر قراردادن برنامه‌های عبادی و آیینی مردم گلستان در ماه مبارک رمضان، شکل و شمایلی جدید به آن بخشید.
کد خبر: ۸۴۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲ 27 April 2020

حال و هوای رمضانی گلستان در بحبوحه کرونا

شیوع کرونا همانگونه که موجب تغییر برخی رفتارها و آداب اجتماعی شد و آن‌ها را دچار دگرگونی کرد، با تحت تاثیر قراردادن برنامه‌های عبادی و آیینی مردم گلستان در ماه مبارک رمضان، شکل و شمایلی جدید به آن بخشید.

محدودیت های ناشی از شیوع این بیماری و ضرورت اجرای فاصله گذاری هوشمند، منع حضور در مساجد و اماکن متبرکه و برپا نشدن سفره های اطعام و افطار، مردم این استان را به فکر اجرای شیوه های دیگری از تعبد در ماه مهمانی خدا انداخت.

یکی از آیین‌های دیرین مردم گلستان در ماه مبارک رمضان که شمولیتی به وسعت ایران زمین دارد، پهن کردن سفره افطار و اطعام است که بانیان این خیرات به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن درهای مساجد و بقاع متبرکه، راه‌های جایگزین را برای خوشنودی دل نیازمندان انتخاب کردند.

بانیان اطعام دهی ماه مبارک رمضان در گلستان با آگاهی از آسیب های اقتصادی کرونا به شهروندان، با تشکیل گروه های کوچک، هزینه های چند سفره اطعام را انباشته کرده و با خرید اقلام ضروری و درست کردن بسته های معیشتی، آن را بین خانواده های نیازمند محلات تقسیم کردند.

برخی دیگر، هزینه اطعام‌دهی خود را در اختیار موسسات خیریه و بسیج محلات قرار دادند تا با اجرای رزمایش مومنانه به دست نیازمندان واقعی برسد.

برگزاری مجالس مذهبی و دعاخوانی در فضای مجازی، از دیگر روش های اجرای مراسمات مذهبی ماه مبارک رمضان در گلستان است که توسط هیات های مذهبی در ساعات مشخص برگزار می شود و مورد استقبال مردم به خصوص جوانان قرار گرفته است.

برپایی جلسات تفسیر قرآن، پرسش و پاسخ، جزء خوانی قرآن و سخنرانی مذهبی، از دیگر برنامه های تدارک دیده شده توسط هیات های مذهبی و جوانان محلات شهرهای گلستان در ماه مبارک رمضان است.

علاوه بر آن، لغو مسابقات ورزشی جام رمضان باعث شد تعدادی از جوانان عضو این تیم های ورزشی، اوقاتی که قرار بود صرف برگزاری مسابقات و حضور در سالن ها شود را به پاکسازی و ضدعفونی کردن کوچه و خیابان ها و توزیع بسته های معیشتی در محلات بپردازند.

مسعود ابراهیمی که بر اساس رسمی دیرین خانواده اش، هر ساله میزبان روزه داران یکی از محلات گرگان است به ایرنا گفت: در ابتدا تصمیم داشتیم، هزینه سفره افطار امسال را برای ماه رمضان سال بعد کنار بگذاریم اما پس از مشورت با برادران و دیگر اعضای خانواده، این پول را صرف خرید اقلام معیشتی کرده و با کمک بسیج محله، به دست نیازمندان رساندیم.

یکی دیگر از فعالیت های مرتبط با ماه مبارک رمضان، حضور فعالانه امامان جمعه گلستان در فضای مجازی برای نشر مفاهیم و آموزه های دینی و سودمند در این ماه است.

برخی امامان جمعه مانند حجت‌الاسلام محمود ترابی امام جمعه گنبدکاووس جلسات سخنرانی خود را هر شب به صورت مجازی برگزار می‌کنند و برخی دیگر با ضبط کلیپ های کوتاه چند دقیقه ای و انتشار در فضای مجازی و ایجاد زمینه برای پرسش و پاسخ آنلاین، فضای معنوی مسجد را برای شهروندان تداعی کرده اند.

برگزاری مسابقه مجازی با محوریت بهداشت و سلامت و قطع زنجیره کرونا توسط موسسه قرآنی پیام های آسمانی بندرترکمن نمونه ای از فعالیت های مرتبط با ماه مبارک رمضان در گلستان است که در آن کودکان و نوجوانان هر روز با کمک خانواده ها در ایام روزه داری ضمن تحقیق در متون قرآن، مطالب خود را در قالب عکس، شعر، نقاشی، نمایشنامه و فیلم کوتاه، برای شرکت در مسابقه ارسال می کنند.

مسجد جامع گلشن گرگان هم برای بهره مندی شهروندان از برکات ماه مبارک رمضان، مسجد مجازی شمیم گلشن را راه اندازی کرد که پخش اوقات شرعی، دعای روز، پخش احادیث و کلیپ های مجازی، دعوت از مهمانان ویژه، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز از جمله بخش های آن است.

دستگاه های اجرایی، حمایتی و سپاه و بسیج در گلستان نیز با همراهی مردم در حال تلاش برای تبدیل محدودیت های کرونا به فرصت خدمت به شهروندان هستند.

عیسی بابایی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) گلستان از راه‌اندازی ۲۰ آشپزخانه اطعام مهدوی در استان خبر داد و گفت: در شب‌های ماه مبارک رمضان ۱۵۰ هزار پرس غذا با کمک خیران و موقوفات برای توزیع بین نیازمندان طبخ و توزیع می‌شود.

محمد حمیدی فرماندار گرگان نیز در خصوص برنامه های ماه مبارک رمضان در این شهرستان گفت: با توجه به تنگی معیشت برخی مردم ناشی از شیوع کرونا، پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان تعدادی از بانیان سفره های افطاری مساجد گرگان، هزینه خیرات خود را برای کمک به نیازمندان اختصاص دادند که امیدواریم این روند تا پایان این ماه مبارک ادامه داشته باشد.

اجرای "نذر نان با طعم مهربانی" دیگر مشارکت خیرخواخوانه گرگانی ها در ماه مبارک رمضان است که در آن روزانه در ۱۰۰ نقطه از شهر ۱۴ هزار قرص نان بین نیازمندان توزیع می شود.

برگزاری مجالس مذهبی آنلاین به عنوان یکی از دغدغه های جدی متولیان فرهنگی برای رفع نیاز معنوی شهروندان علاوه بر متولیان هیات های مذهبی، مورد توجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان گرفت و این مجموعه از ابتدای ماه مبارک رمضان با همکاری خطبا، مداحان و سخنرانان این شهر، پخش آنلاین روزانه ۱.۵ ساعت برنامه های متنوع اجتماعی و مذهبی را در بستر فضای مجازی آغاز کرد.

حسن افروشه سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان گفت: این برنامه با عنوان (ماهِ ما) همه روزه از ساعت ۱۸ پخش می شود و در ۲ روز گذشته مورد توجه زیاد شهروندان قرار گرفت.

سردار علی ملک‌شاهکویی فرمانده سپاه نینوای استان نیز گفت: از آغاز رزمایش سراسری مواسات، همدلی و کمک مومنانه در گلستان تاکنون حدود ۵۰ هزار بسته معیشتی در استان توزیع شد که تلاش می کنیم تا پایان ماه مبارک رمضان این تعداد به ۲۰۰ هزار بسته افزایش یابد.

ماه مبارک رمضان امسال در حالی آغاز شد که بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی تدابیر پیشگیرانه ای را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از جمله بستن مساجد و ممنوعیت برگزاری نماز جمعه و جماعات اتخاذ کرده اند.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۵ هزار و ۸۰۶ نفر رسید.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار