عرضه ۱۰ درصد سهام شستا در بورس تحولی در بورس ایجاد می‌کند که این روز‌ها زیاد درباره آن حرف زده می‌شود.
کد خبر: ۸۴۰۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳ 21 April 2020

شستا چگونه بورس را زنده کرد؟

به گزارش تابناک سمنان: این روز‌ها در کنار اخبار کرونایی خبری که زیاد به گوشمان می‌رسد بورسی شدن شستاست.

عرضه ۱۰ درصد سهام شستا در بورس مثل یک بمب خبری همه جا پیچیده است. شاید پیش از این کسی شستا را نمی‌شناخت، اما این روز‌ها کمتر کسی است که نداند شستا چیست؟ شستا همان شرکت‌های سرمایه گذاری تأمین اجتماعی است که با ۹ هلدینگ اقتصادی می‌توان آن را بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور دانست.

ورود تنها ۱۰ درصد از سهام شستا در بورس تحولی در بورس ایجاد می‌کند که این روز‌ها زیاد درباره آن حرف می‌زنند، چراکه در این روز‌هایی که بورس رونق گذشته را ندارد، عرضه سهام‌های ارزنده شستا تأثیر مناسبی بر رونق بازار بورس داشته است.

بورسی شدن شستا در کنار انتقادات کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌تواند راه خوبی برای ایجاد شفافیت در عملکرد مدیران این مجموعه بزرگ اقتصادی باشد، چراکه ورود شستا به بورس حیاط خلوت آقا زاده‌ها و نورچشمی‌ها را برهم زد و حالا دیگر قرار نیست هرکس از راه رسید بدون هیچ تجربه و شناختی پشت میز مدیریتی این مجموعه تکیه زند.

اما در این گزارش قصد نداریم از مزایای ورود سهام شستا به بورس صحبت کنیم، بلکه با جمع آوری نظر کارشناسان می‌خواهیم بدانیم که شستا چه تحولی را در بورس ایجاد کرده است.

حمید میرمعینی کارشناس بورس درباره تأثیرات ارائه سهام شستا در بورس، اظهار کرد: شستا یکی از عرضه‌های ارزنده است که در آینده عمق بازار را بیشتر می‌کند و این طور نیست که با یک سهم تحول خاصی رقم بخورد، بلکه باید یک فرآیند مستمر طی شود.

وی با بیان اینکه شستا را نه ارزان و نه گران برای فروش گذاشته‌اند، بلکه یک قیمت کارشناسی بوده است، افزود: عرضه سهام شستا اتفاق بزرگی بود. حجم ۷ هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور ما عدد بزرگی است و برای سهام شستا نیز تقاضا وجود داشت، به همین دلیل "عرضه موفق" می‌تواند نام بگیرد، اما اینکه در آینده چه اتفاقاتی برای این سهم رقم خواهد خورد، به رویکرد بازار و اینکه سهام شستا چقدر می‌تواند به بازار و سازمان تأمین اجتماعی کمک کند، بستگی دارد و باید در آینده برای این موضوع قضاوت شود.

این کارشناس بورس با تأکید بر اینکه عرضه سهام شستا در بورس عرضه موفقی بوده است، گفت: استقبال خوبی هم نسبت به سهام‌های شستا شده بود و این عرضه نه تنها به نفع اقتصاد کشور بود، بلکه منفعتی نیز برای سهامدار عمده (سازمان تأمین اجتماعی) داشته است.

وی با اشاره به اینکه عرضه شستا در بورس به نفع بازنشستگان و کارگران سازمان تأمین اجتماعی است، افزود: شستا توانسته سهام خود را تجدید قیمت کند و منابع خوبی را از محل فروش سهام جذب مجموعه‌اش کند.

میرمعینی بیان کرد: عرضه سهام شستا در بورس برای اقتصاد کشور اتفاق مبارکی بود، چراکه باعث ایجاد شفافیت در عملکرد یکی از ابر هلدینگ‌های اقتصادی کشور شده و دیگر نمی‌تواند مانند قبل فعالیت‌های اقتصادی مبهم و غیر شفافی داشته باشد. همچنین  سیاسی کاری‌ها در انتصاب مدیران این مجموعه رفع شده و مدیریت شستا در مقابل مجامع عمومی، بازار سرمایه و جامعه پاسخگو‌تر می‌شود، این موضوع باعث شده فعالیت این مجموعه از ابهامات دور و کارآیی آن بیشتر شود.

این کارشناس بورس درباره تأثیر عرضه سهام شستا در بورس، گفت: تأثیر مثبت عرضه سهام این مجموعه (شستا) در بورس یک طرفه نیست، بلکه دو جانبه است؛ بورس توانست در مدتی کوتاه این ظرفیت را ایجاد کند که عرضه سهامی به این بزرگی در بورس هیچ اختلالی را در بازار ایجاد نکند، بلکه موفق هم پیش رود.

وی اضافه کرد: عرضه سهام شستا در بورس برای این مجموعه هم تأثیرگذار بود، چراکه باعث عمق بخشی به سهامش شد و از مشکل تقاضا و نقدینگی موجود در بازار سرمایه با ورود این سهام در بازار بورس تا حدودی کاسته شد، علاوه بر آن این سهام اختلالی در کاهش نقدینگی ایجاد نکرد.

میرمعینی بیان کرد: اگر بخواهیم درباره اثرگذاری قطعی شستا در بورس بگوییم باید در آینده در این مورد صحبت کنیم، اما با مولفه‌هایی که وجود دارد هم بازار سرمایه اثر خوبی بر شستا می‌گذارد و هم شستا اثر خوبی در بازار می‌گذارد و بخشی از مشکلات نقدینگی را می‌تواند رفع کند.

علی صحرایی مدیر عامل بورس تهران با اشاره به عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شستا در بازار دوم معاملات بورس تهران به بورس پرس گفت: این شرکت که با برخورداری از ۱۸۷ شرکت بورسی و غیر بورسی و ۴۴ هزار نیروی انسانی، بزرگترین هلدینگ ایران به شمار می‌رود، از ماه‌ها پیش با حداکثر حساسیت در بررسی اطلاعات، فرآیند پذیرش را آغاز کرد و به پایان رساند.

وی افزود: به این ترتیب در حالی بورس تهران تاکنون میزبان برترین شرکت‌های ایران از همه صنایع مانند مخابرات، پتروشیمی، فلزات، بانک‌ها و بیمه‌ها، هلدینگ‌ها و... بوده که عرضه اولیه شستا، رکورد‌های جدیدی را در زمینه تعداد سهام و ارزش معاملات عرضه‌های اولیه و تأمین منابع ثبت خواهد کرد و طی آن با عرضه ۸ میلیارد سهم این هلدینگ به قیمت هر سهم ۸۶۰ تومان، حدود ۶.۸ هزار میلیارد تومان تأمین مالی خواهد شد.

صحرایی درباره تأثیر عرضه شستا در بورس گفت: عرضه سهام شستا در بورس باعث شد شاخص کل و شاخص هم وزن ۳ درصد رشد داشته باشد و رشد یک روز شاخص رکود بود و شاخص بورس عدد ۶۴۵ هزار واحد را ثبت کرد که در تاریخ بورس یک رکود محسوب می‌شود.

شاهین چراغی کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ورود شستا در بورس، اظهار کرد: شستا مخفف شرکت‌های سرمایه گذاری تأمین اجتماعی است و سازمان تأمین اجتماعی کسوراتی که از بیمه شدگان دریافت می‌کرد را در شرکت‌های متفاوتی سرمایه گذاری کرده است.

وی درباره اهمیت ورود سهام شستا به بورس، گفت: بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور در حوزه دارو، سیمان و... است و شستا در این زمینه راهبری می‌کند و عرضه شستا در بورس ۷۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بورس اضافه کرد، یعنی به عنوان چهارمین شرکت در بورس اعلام شد و در این رنکینگ قرار گرفت.

چراغی با تأکید بر اینکه ورود شستا به بورس ارزش سهامش را از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رد خواهد کرد، گفت: شستا شرکت‌هایی با پتانسیل بالا دارد، اما به شرطی که این شرکت‌ها سودآوری را افزایش دهد و شرکت‌هایی که وارد بورس نکرده را وارد کند.

این کارشناس بورس تصریح کرد: نمی‌توان در اقتصادی که ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام بورسش است بگوییم عرضه ۷۰ هزارتایی شستا تحول بزرگی ایجاد کرده است، چراکه این میزان عرضه برای بورس ناچیز است و فقط دو درصد ارزش بورس در حال حاضر مربوط به شستاست، اما با همین دو درصد توانسته رتبه چهارم در بورس کسب کند.

وی گفت: جدای ارزش ارائه سهام شستا در بورس، ورود شستا در بورس از حیث روانی خوب بود، چراکه شستا پیش از این تاریک خانه‌ای بود که عملکردش مشخص نبود و هرکسی هرکاری که دلش می‌خواست انجام می‌داد، به همین دلیل می‌توان یکی از موفقیت‌های دولت را، عرضه شستا در بورس دانست.

چراغی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توان گفت که شستا بورس را زنده کرده است؟ گفت: خیر. عرضه شستا در بورس شفافیت و مردم سالاری را در جامعه زنده کرد و تاثیر این چنینی در اقتصاد کشور داشته و فراتر از تاثیر در بورس است، در حال حاضر هلدینگ خلیج‌فارس و فولاد مبارکه که پیش از این در بورس بودند، ۲.۵ برابر شستا ارزش دارد و نمی‌توان گفت بورس را شستا زنده کرده است.

این کارشناس بورس افزود: حرکت ورود شستا به بورس حرکت بزرگی بود، به عنوان مثال تولد فرزند چگونه حال خوبی ایجاد کرده و در زندگیمان تحولی ایجاد می‌کند، ورود شستا به بورس همین احساس را ایجاد کرد، چراکه این اتفاق برای اولین بار در کشور ما رخ داده است و به فرمایشات رهبری در آذر ماه که درباره استفاده از پتانسیل بورس و تعاون بود، عمل شده است. همچنین عرضه شستا یک تابو بود که این تابو شکسته شده است.

شستا بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور با ورودش به بورس نه تنها توانسته عملکرد خود را شفاف ارائه دهد، بلکه می‌تواند در آینده نه چندان دور سایر هلدینگ‌های خود را در بورس وارد کرده و پول بیشتری را جذب مجموعه و شرکت‌های خود کند، علاوه بر آن به دلیل اینکه سهام‌های ارزنده دارد، می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور تاثیرات خوبی در بورس کشور ایجاد کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار